Reinhold Friedrich er ikke bare en stor artist på sitt instrument, han er også en meget god lærer. Han demonstrerte sitt pedagogiske talent gjennom hele seminaret, i alle masterclass og i ensembel sesjonene. Han klarte å hjelpe alle der og da til å forbedre seg, ved å demonstrere, gi råd, etc. En ting han ofte kommenterte var å spille "rett fram" og ikke "opp og ned" - han fikk også noen av deltakerne til å utføre spesielle luftøvelser ("air patterns" a'la Cichowicz).
Her er noen korte notater som ble tatt i masterclassene:
Espen
(Andre Jolivet: Concerto)
- bravo, strerk utøver
- mer strikt tempo
- vær mer solisten �som er
forelsket i seg selv�
- spill mer fransk (ikke så firkantet)
- bedre kontakt med gulvet � stå
bedre
- fingre + �too � too �too � � �si det�
- spill �rett� (ikke �ned�) = følg
på med lufta
- spill til �treet utenfor� � strekk deg
mot treet
Odd
(Toru Takemitsu: "Path" - In memoriam
Witold Lutoslawski)
- fin klang
- en syngende kvalitet i spillet ditt
- hvordan bruke mute her? - jeg foretrekker
å ha den fast på et stativ.
- dette er et "minne om" stykke
- jeg bruker farvekoder i notene for å
vise tempo o.l. (farve1= 60, farve2= 68)
Arne
(O. Boehme: Concerto in F minor)
- bravo
- "drikk musikken som Vodka" = mer spirit
- jeg har en student fra Minsk - han spiller
dette stykket flott (men Haydn som en katastrofe)
- vi må finne det spesielle i musikken,
dette er tysk/russisk og trenger mer spirit
- en mere "russisk vibrato" kanskje?
Maja, Denmark
(J. Haydn: Trumpet Concerto)
startet solo (ikke piano til å begynne
med).
- fint � nydelig kvalitet
- start trillene fra toppen (jeg gjør
det i mine inspillinger � fikk det fra en hollandsk fløytist)
- har du laget din egen cadanza? � jeg
spør alltid mine studenter om å lage sin egen � meget lønnsomt
- arbeid sakte med trillene
- hvis du mister senter i klangen � det
er lufta bak som gjør det
- ta ned trompeten i pauser for hvile
og forfriskning
- bruk trigger på 1. ventil for
intonasjon
Oddbjørn
(Halsey Stevens: Sonata)
- bra
- arbeid med luftbruk
- jeg hører for mye opp og ned
� bruk �too �too� (a�la Cichowicz)
- det er viktig å spille �i midten�
ikke �opp og ned�.
Reidar
(Gabriel Pares: Fantasy Capricce)
- Reidar, bruk luft (Clarke No. 7 � glem
�opp og ned� � spill �rett fram�) � dette er i det minste hva alle "skoler"
ønsker.
- bruk "senter i musikken" til å
bli kvitt nervøsitet
- aldri så fort at du ikke kan glede
deg over det
- Spørsmål: Hva er karakteren
i denne musikken? � Svar: Mexikansk
� gjør den mer europisk � som i
Spania
Per, Sweden
(G. Enescu: Legende)
- godt
- dette er en Sonate � piano er like viktig
- spill framover (�rett�) - bravo,
nå endret ikke klangen seg
Hanne
(Arutunian: Trumpet Concerto)
- blåser papir mot en vegg
- Andante � god begynnelse
- arbeid mer med stakkato (tung nedover,
ikke bakover)
- øvelse: �snakk� � spill � �snakk�
- �too � koo � too � koo� � gi mer luft,
i en retning � stol på �maskinen din�
- jeg liker ikke speil � det jeg vil �se�
er mere en følelse � mere viktig å lytte
Bjørn Magne
(Hindermith: Sonata)
- du kan spille meget godt
- du mistet litt energi ved å gjøre
noen unødige kroppsbevegelser
- husk �Kraft� kan være av mange
typer
Reinhold demonstrerer hvordan man kan
fortelle en historie.
- dette er et �menneskelig språk�
ikke klassisk musikk.
Roar
(Neruda. Concerto)
- her behøver vi å gjøre
noen "luft-øvelser"
- V.C. nr. 1 (Vincent Cichowicz) � spill
"rett fram", ikke "ned�
Odd
(Andre Jolivet: Concerto)
- �stor applaus�
- meget fint, bravo!
- dette er neste generasjon norsk trompetist!
- du bør absolutt delta i konkurranser!
Erlend
(Hagerup Bull: Second Trumpet Concerto)
- en slags "norsk jazz�!
- interessant stykke!
- meget god utøver