Jeg har en sterk følelse av at en omtale for norske trompetister av denne CDen egentlig er overflødig. Men allikevel, en CD av denne kvalitet, innspilt av vår fremste trompetsolist, må selvsagt også få sin omtale i Schallstykket. Selv om de fleste av våre lesere må ha fått seg et eksemplar.
Mitt inntrykk er at denne CDen passer til tittelen - "new sound of baroque". Solisten har, som han også har uttalt i intervju, tatt for seg dette stoffet med friske briller og bevisst frakoblet seg den "historiske" retning. Så er da også tre av de i alt seks stykkene på platen opprinnelig skrevet for obo, der musikken kanskje aller best passer for den moderne piccolotrompet.
Platen er gjennomført god. Instrumentelt er den glimrende, samtidig som det musikalske budskapet er klart og overbevisende. Dette er en plate du bare spiller om og om igjen.
Første spor (som det heter i dag) er Konsert (for obo) i Bb, Op 7 Nr 3 av Tomaso Albinoni. Her hører vi spesielt en vakker sangbar langsom sats spilt med et følsomhet som en sjeldent hører maken til.
Andre spor er også en obo-konsert, i d moll, av Alessandro Marcello.
I tredje spor, Konsert for to trompeter av Johann Melchior Molter, har Ole Edvard med seg sin yngre bror Jens Petter. Dette er et musikkstykke som bærer sterkt preg av det instrumentet det er skrevet for, med til dels typisk trompetistiske fraser. Igjen et elegant og meget presist framført stykke.
Fjerde spor er en av Georg Phillip Telemanns mange konserter for trompet - i D-dur, et stykke som begynner meget innadvendt og som ender i en meget livlig vivace.
Albinoni er igjen representert i femte spor, også her med en obokonsert som sikkert mange kjenner, denne gang i d moll (op 9 nr 2). Den vakre siste satsen er er ren nytelse på denne platen !
Det sjette og siste spor inneholder Georg Friedrich Händels suite i d moll, satt sammen av stykker fra hans Water Music.
Solisten er akkompagnert av Trondheimsolistene, et orkester av meget høg kvalitet, under ledelse av Bjarne Fiskum.
Med platen følger et hefte med interessant informasjon om musikk og om utøvere. Kommentarene er ført i pennen av Graham Lack.
Det er all mulig grunn til å gratulere
Ole Edvard Antonsen og hans medmusikanter med denne produksjonen - den
bør finnes i alle platesamlinger !