Den nye BERP
Mario Guarneri er en musiker som har gjort alt. Han spilte dixieland med Louis Armstrong tretten år gammel. I femten sesonger var han i Los Angeles Philharmonic, med Zubin Mehta og Carlo Maria Giulini som dirigenter. Han har turnert i Europa med Los Angeles Brass Quintet, opptrådt med New York Philharmonic, San Francisco Symphony, Radio City  Music Hall og Barnum og Bailey Circus. 
Guarneri har spilt inn flere soloalbum på merkene Crystal  og Nonsuch, på en av disse ble han nominert til Prix de Rome. Han var førstetrompeter med Los Angeles Chamber Orchestra i ti år og har spilt på hundrevis av TV- og film-lydspor -- som solist på Lonesome Dove og Godfather III, for å nevne noen få. Han har undervist trompet i over 25 år, og er for tiden en av trompetinstruktørene ved San Francisco  Conservatory, og ved Music Academy of the West. Han opptrer også regelmessig med sin jazzkvartet i San Francisco området. 

I l986 utviklet han Buzzing Extension og Resistance Piece (B.E.R.P.) for all typer messinginstrument, et dynamisk framskritt i messingpedagogikken. 

Vi hadde en kort "cyber samtale" med Mario om BERP: 

Mario, hva er en BERP?
Enkelt forklart er en Berp det mest effektive verktøy du kan bruke som hjelp til å bli en bedre messingutøver. Den er utviklet slik at den lar deg summe på munnstykket mens du holder instrumenter i den vanlige posisjonen. Den som spiller kan dermed trykke ned ventiler eller trekke sleiden slik at det passer med tonehøyden som summes. Summing på munnstykket og spill på instrumentet blir dermed forbundet på en meget realistisk måte. Nytten ved summing har dermed økt og blir markant utvidet med bruk av en Berp. 

Hva er historien bak oppfinnelsen av Berp?
Jeg ble introdusert for konseptet med summing på munnstykket av den store pedagogen James Stamp. Mange av mine ideer om bruk av Berpen kommer fra hans undervisning. Da jeg arbeidet under hans veiledning og holdt munnstykket med venstre hand, fikk han oss til å fingre trompettonene vi summet med den andre hånden. Jeg tenkte det ville være nyttig for meg og mine studenter å kunne kombinere de to tingene, summing på munnstykket og å holde instrumentet i spilleposisjon. Forbedringen mine studenter fikk i sitt spill, fikk meg til forbedre prototypen jeg hadde utviklet med hjelp av Bob Reeves (munnstykkemaker i Los Angeles) for alle messinginstrument. Min kone, Janet Ketchum, og jeg bestemte oss så for å danne Musical Enterprises, selskapet som selger Berp over hele verden. 

Kan du beskrive den nye "Ultimate Berp"?
Vel, den nye Berpen er faktisk resultat av tolv års feedback fra mine kolleger, andre messingutøvere, lærere, og korpsdirigenter. Folk spurte om noe som var enda nærmere spilleposisjonen - den nye Berpen lar deg være et par centimeter fra din vanlige spilleposisjon. De ba om mulighet til å justere motstanden - den unike ringen på den nye Berpen gjør det. De ønsket å raskt kunne gå fram og tilbake mellom summing og spill på instrumentet - ved å beholde den nye Berpen skrudd fast oppnår du det. Og til slutt spurte de om det umulige- å gjøre alle disse forbedringene uten at den ble dyrere! Vi klarte det. Den nye Ultimate Berp for alle typer messinginstrument er 20% billigere. 

Hvordan anbefaler du at man bruker Berp?
Summing på Berp legger klangproduksjonen under et "mikroskop". Det vil si at hva du enn gjør eller ikke gjør med luft og embouchure, vil bli mye klarere når du summer på Berpen og tar grep med fingrene eller flytter sleiden i forhold til tonene. Du kan bruke dette redskap til å studere hvert aspekt ved spillet ditt. Alterner mellom Berping og spill på instrumentet for å få mest mulig ut av det. Lytt nøye til hva som skjer med summingen når du skifter fra tone til tone, spiller legato eller høyt, etc. Artikulasjonen blir "pinlig" klar med Berp. Du må selvfølgelig selv løse problemene, Berpen viser deg bare hva som er feil! Det er selvfølgelig utmerket å arbeide med Berpen i oppvarmingen. Hvis du lytter nøye til hva du skaper med summingen, kan du fokusere luft og energi i den rette balanse til å få det mest effektive ut av ditt potensiale. Jo før du gjør dette, jo bedre resultat vil du få av ditt arbeide med instrumentet, og du vil bli en lykkeligere messingutøver. Selv dine venner vil bli glade for at du arbeider med en Berp! 

Hva med nybegynnere? 
Jo før jo bedre. I hver eske med Berp er det et ark med øvelser og treningsforslag. Det finnes også en kassett med øvingsforslag og eksempler hvor jeg summer og spiller, og også med andre profesjonelle som demonstrere summing og spill på horn, trombone og tuba. Kasseten er et meget nyttig hjelpemiddel for nybegynnere og de utøvere som er kommet langt, fordi den omtaler det grunnleggende i å skape god klang og bruke lufta effektivt. Kassetten er oversatt til tysk, norsk, og japansk. 

Hvor kan vi bestille en Berp? 
Du kan spørre din lokale musikkhandler, men det kan hende de ikke vet om den eller ikke har den nye modellen. Den raskeste og billigste måten er å kontakte oss direkte gjennom vår internetside www.berp.com. Du kan benytte kredittkort, eller sende en penge-ordre direkte til vår USA-adresse, Musical Enterprises, P.O. Box 1041, Larkspur CA. 94977-1041. Vårt telefon/fax nummer er 415-927-2377. Mange takk for at du ga meg denne muligheten til å snakke om dette produktet som jeg virkelig tror kan hjelpe folk til å utvikle sitt potensial som messingutøvere.

O.J. - 1998