Den nye
BERP
|
Mario Guarneri
er en musiker som har gjort alt. Han spilte dixieland med Louis Armstrong
tretten år gammel. I femten sesonger var han i Los Angeles Philharmonic,
med Zubin Mehta og Carlo Maria Giulini som dirigenter. Han har turnert
i Europa med Los Angeles Brass Quintet, opptrådt med New York Philharmonic,
San Francisco Symphony, Radio City Music Hall og Barnum og Bailey
Circus.
Guarneri har spilt inn flere soloalbum på merkene
Crystal og Nonsuch, på en av disse ble han nominert til Prix
de Rome. Han var førstetrompeter med Los Angeles Chamber Orchestra
i ti år og har spilt på hundrevis av TV- og film-lydspor --
som solist på Lonesome Dove og Godfather III, for å nevne noen
få. Han har undervist trompet i over 25 år, og er for tiden
en av trompetinstruktørene ved San Francisco Conservatory,
og ved Music Academy of the West. Han opptrer også regelmessig med
sin jazzkvartet i San Francisco området.
I l986 utviklet han Buzzing Extension og Resistance
Piece (B.E.R.P.) for all typer messinginstrument, et dynamisk framskritt
i messingpedagogikken.
Vi hadde en kort "cyber samtale" med Mario om BERP:
Mario, hva er en BERP?
Enkelt forklart er en Berp det mest effektive verktøy du kan
bruke som hjelp til å bli en bedre messingutøver. Den er utviklet
slik at den lar deg summe på munnstykket mens du holder instrumenter
i den vanlige posisjonen. Den som spiller kan dermed trykke ned ventiler
eller trekke sleiden slik at det passer med tonehøyden som summes.
Summing på munnstykket og spill på instrumentet blir dermed
forbundet på en meget realistisk måte. Nytten ved summing har
dermed økt og blir markant utvidet med bruk av en Berp.
Hva er historien bak oppfinnelsen av Berp?
Jeg ble introdusert for konseptet med summing på munnstykket
av den store pedagogen James Stamp. Mange av mine ideer om bruk av Berpen
kommer fra hans undervisning. Da jeg arbeidet under hans veiledning og
holdt munnstykket med venstre hand, fikk han oss til å fingre trompettonene
vi summet med den andre hånden. Jeg tenkte det ville være nyttig
for meg og mine studenter å kunne kombinere de to tingene, summing
på munnstykket og å holde instrumentet i spilleposisjon. Forbedringen
mine studenter fikk i sitt spill, fikk meg til forbedre prototypen jeg
hadde utviklet med hjelp av Bob Reeves (munnstykkemaker i Los Angeles)
for alle messinginstrument. Min kone, Janet Ketchum, og jeg bestemte oss
så for å danne Musical Enterprises, selskapet som selger
Berp over hele verden.
Kan du beskrive den nye "Ultimate Berp"?
Vel, den nye Berpen er faktisk resultat av tolv års feedback
fra mine kolleger, andre messingutøvere, lærere, og korpsdirigenter.
Folk spurte om noe som var enda nærmere spilleposisjonen - den nye
Berpen lar deg være et par centimeter fra din vanlige spilleposisjon.
De ba om mulighet til å justere motstanden - den unike ringen på
den nye Berpen gjør det. De ønsket å raskt kunne gå
fram og tilbake mellom summing og spill på instrumentet - ved å
beholde den nye Berpen skrudd fast oppnår du det. Og til slutt spurte
de om det umulige- å gjøre alle disse forbedringene uten at
den ble dyrere! Vi klarte det. Den nye Ultimate Berp for alle typer messinginstrument
er 20% billigere.
Hvordan anbefaler du at man bruker Berp?
Summing på Berp legger klangproduksjonen under et "mikroskop".
Det vil si at hva du enn gjør eller ikke gjør med luft og
embouchure, vil bli mye klarere når du summer på Berpen og
tar grep med fingrene eller flytter sleiden i forhold til tonene. Du kan
bruke dette redskap til å studere hvert aspekt ved spillet ditt.
Alterner mellom Berping og spill på instrumentet for å få
mest mulig ut av det. Lytt nøye til hva som skjer med summingen
når du skifter fra tone til tone, spiller legato eller høyt,
etc. Artikulasjonen blir "pinlig" klar med Berp. Du må selvfølgelig
selv løse problemene, Berpen viser deg bare hva som er feil! Det
er selvfølgelig utmerket å arbeide med Berpen i oppvarmingen.
Hvis du lytter nøye til hva du skaper med summingen, kan du fokusere
luft og energi i den rette balanse til å få det mest effektive
ut av ditt potensiale. Jo før du gjør dette, jo bedre resultat
vil du få av ditt arbeide med instrumentet, og du vil bli en lykkeligere
messingutøver. Selv dine venner vil bli glade for at du arbeider
med en Berp!
Hva med nybegynnere?
Jo før jo bedre. I hver eske med Berp er det et ark med øvelser
og treningsforslag. Det finnes også en kassett med øvingsforslag
og eksempler hvor jeg summer og spiller, og også med andre profesjonelle
som demonstrere summing og spill på horn, trombone og tuba. Kasseten
er et meget nyttig hjelpemiddel for nybegynnere og de utøvere som
er kommet langt, fordi den omtaler det grunnleggende i å skape god
klang og bruke lufta effektivt. Kassetten er oversatt til tysk, norsk,
og japansk.
Hvor kan vi bestille en Berp?
Du kan spørre din lokale musikkhandler, men det kan hende de
ikke vet om den eller ikke har den nye modellen. Den raskeste og billigste
måten er å kontakte oss direkte gjennom vår internetside
www.berp.com.
Du kan benytte kredittkort, eller sende en penge-ordre direkte til vår
USA-adresse, Musical Enterprises, P.O. Box 1041, Larkspur CA. 94977-1041.
Vårt telefon/fax nummer er 415-927-2377. Mange takk for at
du ga meg denne muligheten til å snakke om dette produktet som jeg
virkelig tror kan hjelpe folk til å utvikle sitt potensial som messingutøvere.
O.J. - 1998 |