The Brass Tactics Companion
Chase Sanborn, 1999, www.brasstactics.net
Flere råd fra virkeligheten.
Dette sitat fra Brass Tactics
Companion setter “dagsorden”. Denne nye boka er en oppfølger
til Chase Sanborn’s Brass Tactics. I Schallstykket, nr. 3
1997, hadde vi et intervju med Chase om den første boka hans.
I denne nye dukker han dypere ned i tema
som hvordan man setter opp en god øvingsrutine. I den første
boka delte han øvingen inn i 6 deler. Nå har han redusert
det til 4. Del 1 er Oppvarming, del 2 Klang produksjon med
mange underpunkter, del 3 er Teknikk/Klassisk og del 4 er Jazz.
Mange metodebøker har et ganske snevert perspektiv og noen krever at du kun skal arbeide med den metoden for en lengre periode. En går så langt som å kreve at du skal spille skala, brutte akkorder og pedaltoneøvelser i 37 uker (annen hver dag) og mener at du ikke skal spille noe annet.
Chase Sanborn er langt fra slike holdninger. Han gir råd fra virkeligheten. Som en aktiv (klassisk og jazz) musiker og lærer, baserer han sitt arbeid på alle andre gode bøker og annen informasjon han kan finne. Den nye boka viser at har funnet mange nye ting i de to tre årene siden han skrev Brass Tactics. Dette gjøre begge bøkene hans til utmerkede referanser for andre kilder og annet materiale.
Men han gir ikke bare referanser. Fra Clarke’s
Technical Studies og Arban’s Cornet Method viser han med eksempler hvordan
man kan få mer ut disse velkjente og gode bøkene.
Et eksempel, Clarke: Study # 2
“Denne øvelsen
er uten tvil den mest berømte trompe øvelse i verden.
På tross av at den er et enkelt mønster brukt på
en durskala, har jeg sett studenter spille denne øvelsen i årevis,
uten å kunne spille den uten å se på notene.”
sier han.
Deretter viser han hvordan man kan forstå
eller “dekomponere” dette mønster. Han gir også eksempler
på variasjoner av mønsteret – å spille det i andre tonearter
som moll, lydisk-, forminsket og heletoneskala.
Boka inneholder også mange andre typer informasjon, alt for mange til å nevne i et kort referat. Her er noen eksempler: Lead Trumpet, Section Trumpet, Microphones / Monitors, Auditions, Lip Care, Slides, Groove-Time etc.
Personlig ville jeg foretrukket å
ha alle øvelsene i en egen bok. Å dra begge disse store bøkene
med seg (selv med en stor gig-bag) kan bli tungt. Ei bok med kun musikk
– kanskje en ide for et nytt prosjekt?
O.J. 1999