Hva kan man regne med i form av forbedringer fra et nytt munnstykke?
Først må vi finne en rim som passer ansiktet. Deretter
må vi finne et munnstykke med korrekt blåsemotstand. Til slutt
må munnstykket ha den riktige sound for musikerens situasjon og være
god match mellom utøver og utstyr. Resultatet burde forbedre omfang,
treffsikkerhet, ”slotting”, intonasjon og klang.
Hvordan vet du at du har "funnet det"?
Du har funnet det rette munnstykket når du ikke behøver
å tenke på munnstykket. Munnstykket og personen blir et. Så
kan du konsentrere deg om musikk og ikke om utstyr.
Påvirker hornet valget av et munnstykke?
Typen av horn kan influere på valg av et munnstykke, spesielt
på de høyere stemte trompetene. På en Bb trompet, kan
størrelsen på boringen og design av instrumentet påvirke
måten et munnstykke vil fungere på, selv om den viktigste enkeltfaktor
er gapet.
Hva er gap? Hvordan vet jeg at gapet ikke er optimalt?
Gap er avstanden mellom enden på munnstykket og starten på
munnrøret (leadpipe). I de fleste tilfeller er et gap ønskelig
for å la lufta gjøre en smidig overgang mellom backboringens
utgangsdiameter og munnpipas startdiameter. Hvis gapet er for langt, vil
for mye motstand skapes og hornet vil føles tett. Hvis gapet er
for kort vil hornet kunne føles for åpent og slottingen kan
bli et problem. Jeg har en enkel formel jeg bruker for å sette gapet
som tar med i beregningen av dimensjonen på endeveggen til munnstykket
og den effektive munnrør veggen. Ved å bruke min formel kan
jeg komme fram til et optimalt gap på .140". Hvis du er innenfor
+/- .025" burde alt allikevel virke fint. Hvis du er i tvil, få gapet
målt og om nødvendig justert.
Hvilen tidsramme kan man regne med for å tilpasse seg et nytt
munnstykke?
Bør det føles godt med det samme?
Hvilke råd kan du gi for tilpassingsperioden?
Et nytt munnstykke burde føles godt med en gang. Etter det kan
det forsette å bli bedre. De fleste tilpasser seg raskt. Men ofte
er det en periode av ”hvetebrødsdager”. Etter noen dagers bruk kan
musklene gjøre opprør mot endringene og tingene kan bli litt
verre. Vær tålmodig! Når du foretar et munnstykkebytte
må du forplikte deg i forhold til det nye munnstykket, i det minste
for en 60 dagers periode. Ta alle dine andre munnstykker, legg dem i plastikkopper,
fyll koppene med vann og plasser dem i fryseren. Hvis du føIer trang
til å gå tilbake til ditt gamle munnstykke vil du måtte
tine dem opp. I løpet av den tiden vil trangen ha blitt borte.
Vær forsiktig i starten og ikke overdriv. Ta det rolig og la kroppen din gradvis tilpasse seg for å unngå problemer. Ofte føles munnstykket så godt og svarer så bra at noen utøvere ikke kan beherske seg, de overspiller første dag og må betale for det neste dag. Husker du da du var barn og fikk ny sykkel? Første dag syklet du så mye som mulig. Neste dag kunne du ikke gå opp trappene! Bruk sunn fornuft. Jeg får telefoner om dette hver dag.
Det finnes noen enkle øvelser som hjelper når man skal tilpasse seg et nytt munnstykke. Jeg lærte disse av Bill Adam da jeg arbeidet meg tilbake på trompet etter en munn rekonstruksjon. En slik øvelse er å fjerne stemmebøylen og plassere munnstykket i munnrøret. Start med svake pusteansatser. Tonehøyden er ess natura. Gjør klangen mer vibrerende for hver ny tone og blås embouchuren på plass. Slapp av, pust dypt og fokuser ansiktet. Husk å la alt være helt åpent og bare blås i vei.
En kommentar man ofte hører fra utøvere som har byttet til GR munnstykker er at de må lære seg å holde litt tilbake og ikke spille så hardt. Dette er en meget effektive design, som vil gi deg en stor, full klang hvis du lærer deg å arbeide med det, og ikke slåss mot det.
Hvordan begynte det hele?
Hva er bakgrunnen din som musiker og i produksjonsindustrien?
Jeg tok avsluttende eksamener ved University of Wisconsin-Oshkosh med
en Bachelor of Music Education grad i trompet. Mens jeg var der studerte
jeg med Allan Butcher, en tidligere elev av Vincent Cichowicz og Bill Adam.
Mr. Butcher var en meget god musiker og lærer; hans undervisning
er ansvarlig for mitt klangkonsept. Han er i 70 årene og er fortsatt
aktiv som utøver og underviser. I sommerferien studerte jeg med
Dennis Najoom, assosiert førstetrompeter ved Milwaukee Symphony
Orchestra. Hans musikkstil og undervisning hjalp meg til å bli en
mye bedre musiker.
Etter college reiste jeg på veien, og bakket opp kjente artister, og gjorde en del arbeid i studio og i tillegg litt arrangering, komponering og kopiering. Jeg arbeidet også som korpsdirigent i flere år. Jeg studerte med Renold Schilke mens jeg holdt på med noen veldig krevende show og leadspillinger i slutten av 1970-årene og tidlig på 1980-tallet. Hans konsept om å nærme seg trompetspillet på en naturlig måte, hjalp meg til å holde ut den krevende spilleplanen. Han var en fantastisk lærer, alltid vennlig og omsorgsfull mot meg Jeg var heldig som fikk den muligheten.
Så forlot jeg undervisning for å begynne i produksjonsindustrien. Jeg har vært interessert i mekaniske innretninger siden jeg var barn. Jeg fortsatte å spille trompet mens jeg lærte meg håndverket. I dag har jeg over tjue års erfaring i å bygge maskinverktøy, lage verktøy, produksjon og design.
Hva fikk deg til å designe din egen serie av trompetmunnstykker?
I 1990 hadde jeg en komplett munnrekonstruksjon. 8 tenner ble forskjøvet
og jeg bar tannbøyle i flere år. Bøylene skjøv
tennene bak og dyttet dem lengre inn i kjevebenet. Det at jeg matte lære
meg å spille trompet helt på nytt endret min måte å
tenke på. Nå kan jeg mye lettere forstå utøveres
problemer. Jeg brukte min produksjonsekspertise i denne perioden av gjenoppbygging,
til å studere design av trompetmunnstykker og virkningen det hadde
på utøveren. Jeg utviklet er dataprogram som hjelp til å
designe munnstykker.
Hvordan utviklet du disse design programmene?
Hvordan bruker du programmet for å designe et munnstykke?
I mange år analyserte jeg munnstykker og studerte mønster
på god design. Gjennom min forskning ble jeg kjent med Charles A.
Macaluso, forfatter til The Trumpet: Construction og Performance.
Herr Macaluso er trompeter og pensjonert mekanisk ingeniør. Vi arbeidet
fram og tilbake i mange måneder med å identifisere designelementene
som definerer et munnstykke. Vårt teamarbeid identifiserte en liste
av munnstykkeparameter som vi integrerte inn i vårt datamaskin designprogram.
Den vanskelige delen lå allikevel foran oss: å gjøre
matematikken om til messing.
Parameterne definerer munnstykket matematisk og åpner for kommunikasjon mellom musikeren og munnstykkemakeren. Jeg kan digitalisere et munnstykke får å få fram tallene jeg behøver til å mate inn i datamaskinen. Jeg kan så justere parameterne for å oppnå den ønskede følelse, klang og blåsemotstand. Jeg har spesielle parameter som jeg manipulerer i mitt designprogram for å oppnå spesielle resultat. Jeg er den eneste personen med komplett forståelse og kunnskap til å gjøre disse manipulasjonene. Når jeg fullfører et munnstykkedesign, har jeg ei liste av figurer som jeg overfører fra datamaskinen til CNC-dreibenken. Dette betyr ekstrem nøyaktighet og konsistens.
Kan du gi oss e eksempel på et munnstykkeparameter?
Se for eksempel på alfavinkelen på innsiden av rimen. Alfavinkelen
er et parameter som definerer arealet hvor kjøtt og metall møtes,
så det er veldig viktig. Alfavinkelen kontrollerer sammen med andre
rimparameter hvor mye leppe som kommer inn i koppen. En lav alfavinkel
vil ha mer koppvolum og la det komme mye leppe inn i koppen. En høy
alfavinkel kutter ned på koppvolumet og peker mer innover . Det kan
hjelpe en utøver til å holde leppene mer sammen og ofte resultere
i en mer direkte ansats. Hvis det er for høyt kan det imidlertid
medføre at det kutter og bunner ut.
Hvert munnstykke har en alfavinkel og alle de andre parameterne. GR Technologies er det eneste selskap som definerer og manipulerer disse parameterne med bruk av et data designprogram, derfor begrepet Compu-Balanced munnstykke. De spesielle formlene er informasjon som vi eier og unik for GR Technologies. Når jeg har et sett av parameter for et munnstykke kan jeg utføre mange forskjellig beregninger for å forutsi hvordan en design vil føles eller høres ut.
Hva slags beregninger foretar du?
Hvordan påvirker disse beregningene munnstykkets ytelse?
Jeg kan for eksempel kalkulere blåsemotstanden til et munnstykke.
Blåsemotstanden til et munnstykke er i hovedsak en funksjon avdiameter
og lengden av halsen, sylindrisk boring og backboringen (back bore). Dette
tallet er målt i hode hastighet (velocity of head). Jeg bruker det
når jeg analyserer munnstykker. Størrelsen på boringen
alene gir meg ikke nok informasjon til å bestemme nøyaktig
hvordan det vil føles å spille. Jeg kan endre ethvert aspekt
av munnstykke designen og la blåsemotstanden være den samme,
eller øke eller minke den, alt etter hva man ønsker. Jeg
kan også beregne volumet til koppen, boringen eller backboringen.
Det totale koppvolumet forteller deg mer en utrykket for dybden. Her er
en analogi: en innsjø som barer er 4 fot dyp men mange kilometer
bred vil ha et større volum en innsjø som er 10 fot dyp men
bare 100 meter bred. Vi behøver alle tallene, ikke bare dybden eller
bredden.
Data designprogrammet virker i samsvar med prinsippet for strømningsdynamikk, som styrer luftens retning. Av spesiell viktighet er overganger hvor en radius møter en annen. Vi kan beregne verdien av skråningen ved hvert knutepunkt for å forsikre oss om at det ikke er noen diskontinuitet. En diskontinuitet er som en fartsdump, den vil forstyrre luftstrømmen. Når vi eliminerer disse ”fartsdumpene”, vil vi få et munnstykke som kan blåses veldig jevnt fra topp til bunn. Det vil “slotte” veldig bra, klangen vil ha en kjerne full av overtoner, som vil spille veldig effektivt, artikulasjonen vil være klar, og det vil hjelpe utøveren til å spille mer korrekt.
Hva med størrelsen på hals og dens effekt på motstanden?
Hva hender når man driller ut et munnstykke?
Når du forstørrer boringen til et munnstykke gjør
du halsen lengre. Lengden av halsen er faktisk mer signifikant enn diameteren.
Endring av lengden vil påvirke sentrering av tonen og intonasjonen.
Ved å drille ut halsen vil du også ødelegge konusvinkelen
i inngangen og utgangen av halsen. En annen måte å minske motstanden
på er å øke backboringens lengde og la den sylindriske
boringen være den samme. Dette krever kostbare brotsjer og vil gjøre
boringen kortere. Lang boring “slotter” bedre, kortere boring er mer fleksibel.
Hva er du villig til ofre for å oppnå noe annet? Når
du endrer et aspekt av munnstykket må ta med i beregningen heledesignen.
Mine munnstykker er designet som en komplett enhet; fra rim til backboringen,
hvert parameter påvirker designen av munnstykket som et hele. Hvis
du driller ut et GR munnstykke vil du ødelegge den finstemte balansen
i designen.
Hva slags utstyr buker du for å lage GR munnstykkene?
Jeg eier og bruker alle de ting en verktøymaker, måleinstrumentmaker,
og maskinverktøymaker/reparatør har, inkludert justeringsutstyr,
indikatorer, mikrometer, strekkmålere, og fastspenningsapparat. Mange
av verktøyene har jeg designet og bygget sjøl. Jeg har et
komplett maskinverksted med flere CNC dreibenker, CNC valse, overflate
sliper, CNC gravør, automatisert pusseutstyr, ultrasonisk renseutstyr,
og siste nytt i inspeksjonsutstyr. Jeg bruker flere DAK-DAP programmer
til å designe og kommunisere med CNC utstyret.
Kan du lage en eksakt kopi av et eksisterende munnstykke?
Jeg kan, men jeg vil ikke. Det er mange håndverkere som spesialiserer
seg innen for dette området, så jeg behøver ikke. Det
er problemer som kommer tilsyne når man forsøker å kopiere
et munnstykke, som dårlig maskin håndverk og manglende produksjonsdata.
Å lage en eksakt kopi tar masse tid og koster mange penger. De fleste
gamle munnstykker er ikke effektive. Jeg er kun interessert i å forbedre
munnstykkedesign.
Hvilke munnstykketyper er det du tilbyr?
GR Compu-Balanced munnstykkeserien er standardserien av mine
munnstykker. Jeg tilbyr S, MS, M, MX, L, LX, MC og andre. Disse er designet
for å brukes med en Bb trompet for å passe til all utøvere
fra studenter til profesjonelle. S har et lite koppvolum med en ganske
høy alfa vinkel. Alfa vinkelen blir mindre og andre parameter endres
når man går til større koppvolum. Dette tillater en
utøver å finne det riktige koppvolum og rim følelse
for sin embouchure.
Jeg holder også på å utvikle en signatur serie av munnstykker, designet for topp profesjonelle musikere. Den første signatur modellen ble laget for Chase Sanborn. Chase har veldig forskjellige spillekrav som lead, jazz og en stor variasjon av studiospilling. Vårt mål var å designe et munnstykke som tilfredstilte alle diss situasjonene. Vi fikk til dette ved å lage to forskjellige kopper, 66 og 66S. Vi beholdt samme rim parameter og alfa vinkel for hver kopp. 66S har et mindre kopp volum men har samme blåsemotstand som 66. De har forskjellige spillekarakteristikker men føles veldig like å blåse på, så det er enkelt å bytte mellom dem etter som musikken krever. De er et matchende par. 66 er tilnærmet bredden til en Bach 3 rim. CS signaturmodellen er også tilgjengelig i en 65 rim, nærmere en Bach 7. Det finnes et tilsvarende flygelhornmunnstykke for hver rim diameter.
Andre signaturmodeller er også under utvikling, og jeg arbeider også med GR Symphonic munnstykkeserien.
Kommer du til å lage munnstykker for andre messinginstrument?
Mitt program virker for alle messinginstrument og jeg har laget munnstykker
for andre horn. Akkurat nå er trompet min første prioritet
jeg vil være fokusert på det til jeg har nådd et logisk
punkt får å gå videre. Faktisk er trompet som å
gjøre fem eller seks forskjellige instrumenter. Du har Bb, C, Eb-D,
F-G, A-Bb pikkolo, flygelhorn, og rotasjonshorn. Jeg foretrekker å
designe forskjellige munnstykker for de forskjellig stemte horn; forskjellen
er vanligvis i backbore.
Hvem andre er involvert i GR Technologies?
Vi er et lite firma og arbeidet er veldig tidkrevende. Jeg er i verkstedet
18 timer hver dag, syv dager i uka for å holde tritt med etterspørselen.
Jeg gjør all design, setter opp maskinene, verktøyene, og
inspeksjoner selv. Kvalitetskontroll er ekstremt viktig. Jeg inspiserer
hvert munnstykke for hånd og vil ikke la noe gå ut av døra
uten at det tilfredstiller mine strenge standarder. Min salg- og markedsføringsleder
Brian Scriver gjør en flott jobb på sine områder. Kona
mi, Lorraine, hjelper til i prosessen og sender ut ordren og står
for bokføringen. Herr Macaluso er alltid der for å gi meg
råd om forretningsdrift. Min far, Bob Radtke, har en solid bakgrunn
i kostnadsberegning og hjelper meg å få struktur innen det
området. Chase Sanborn har hjulpet meg med kontakt med proffer og
amatører rundt omkring i verden.
Hva er dine mål?
Min førsteprioritet er å utdanne den messingspillende
verden og å gi dem det de trenger i et munnstykke. Det kan være
vanskelig å uttrykke i ord hva du føler (eller ikke føler)
når du spiller. Settet med parameter har hjulpet meg til å
bryte igjennom denne kommunikasjonsbarrieren. Jeg har førstehånds
kjennskap til frustrasjonen med messingspilling, og jeg ønsker å
bruke det jeg har lært til å hjelpe andre.
Kontaktinformasjon:
GR Munnstykke Technologies
P.O. Box 96
Dousman, Wisconsin 53118-0096
U.S.A.
(705) 715-7060