David Staff er professor ved Guildhall School of Music. Han spiller zink i gruppa His Majestys Sagbutt and Cornetts og var med på å grunnlegge den.
David er også en internasjonalt ansett eksponent og utøver på barokk trompet. Han kom til Norge for å spille barokk trompet i Handels Messias med Oslo Barokkorkester. Han er solotrompeter i Frans Brüggen's Orchestra of the Eighteenth Century.
Starten...
11 år gammel, ble David tatt med til en konsert
i London av sin musikklærer. Der hørte de Juleoratoriet av
Bach. Han kjedet seg mesteparten av tiden men da 3 menn sto opp og spilte
trompet ble han helt henført. Da han kom hjem sent den kvelden vekket
han foreldrene og fortalte dem: "Gjett hva? Jeg skal bli en profesjonell
trompetist!"
Da de senere hørte musikk av Gabrieli, Locke, Pezel, Holborne og andre sa læreren. "Instrumentene er ikke de som denne musikken ble skrevet for." (Moderne instrument ble brukt). "Dette er skrevet for zink". David ønsket å vite mer om dette. Da han ble 16, møtte ha en eksentrisk doktor som fortalte at han hadde en zink og den kunne David få kjøpe for 19 pund. Det var en plastikk zink. Han viste ikke den gang hvordan den skulle låte. Som musikkstudent fikk han en lærer som oppmuntret og støttet han når han ville spille zink. Han studerte også natur- eller barokktrompet. Nå for tiden opptrer han både med zink og barokktrompet og også litt med moderne trompeter.
Seminaret ble holdt på Barratt Due Musikkinstitutt - 10. oktober 1999 (17.00 - 21.00). Det kom i stand som et samarbeide mellom trompeter og lærer Arnulf Naur Nilsen (som underviser ved Barratt Due Musikkinstitutt) og Norsk Trompetforum.
Seminaret startet med foredrag og demonstrasjon av zink, så etter en kort pause ble det gitt en masterclass. Knut Johannessen akkompagnerte David på cembalo.
Zink - "stjernen i showet"
Navnet betyr "lite horn" ("corno" = horn, + endingen
"etto" = lite).
Dette er et hybrid instrument, litt treblåser på grunn av treet, men med et trompetmunnstykke. Det vanlige instrumentet er svakt bøyd og med en åttekantig øvre del. Det har seks fingerhull og et tommelhull. Munnstykket ble ofte laget av elfenben. (Davids munnstykke var laget av mammut – og var kanskje 15 000 år gammelt!)
Spille zink.
Hvordan og hva kan du spille?
I storhetstiden (sekstende og syttende århundre)
var zink uten tvil kongen blant blåseinstrumentene.
Spilt på som en trompet, men med grep som ei blokkfløyte,
er det i stand til både forbløffende virtuositet og følsomme
vokale utrykk. David ga oss en liste over hva og hvordan:
Typer av Zink
Spørsmålet: Hvorfor
forsvant den?
David diskuterte dette og listet opp noen mulig
årsaker:
Denne gjenfødelse har nå pågått en god stund og David deler den inn i to perioder
Første generasjon utøvere:
1. Gruppe: 4 moderne trompeter
Samuel Scheidt – Canzona
Robert (student ved Barrat Due) ledet
en gruppa av 4 studenter som spilte en (velkjent?) Canzona av Scheidt.
I tillegg til noen kommentarer om noen spilletekniske problemer (spenning - hvordan man bør holde instrumentet etc.), understreket David to viktige ting:
Rytme: (betoning/trykk) Sterk 1 - svak 2 - semi sterk 3 - svak 4
Artikulasjon: Idealet i moderne trompetspill (orkesterspill) er med ansatser som er "rene" og meget jevne (TA - TA - TA - TA - etc.) Dette er ikke idealet i denne musikken (Scheidts stykke ble originalt skrevet for 4 zinker).
2. Gruppe: Renessanse ensemble
Kristin på zink var neste.
Hun hadde med seg sin egen gruppe som
bestod av tromme/fløyte, zink og 2 sackbutt (tromboner). Denne gruppa
spilte meget godt - de hadde tydeligvis drevet lenge med samspill. Her
kunne David arbeide med musikalske problem det meste av tiden. Han kommenterte
at Kristin burde forsøke å få laget seg et bedre munnstykke.
Det ville gjøre jobben hennes lettere.
Artikulasjon:
Siden alle 4 spilte et blåseinstrument
(trommeslageren spilte alt-blokkfløyte) kunne David arbeide med
alle på forskjellige typer artikulasjon. For sackbutts hadde han
funnet ut at artikulasjon dø-dø-lø-dø
fungerte bra. Fløyte og zink kunne bruke mange flere artikulasjoner.
Noen eksempler:
Vokaler for zink
David foreslo A for det lave registeret,
fransk U for middel registeret, E for middel til høyt register og
I for veldig høye toner. "Ikke vær redd for å heve tunga!"
Han fikk oss alle til å sjekke med tommelen hvor mye rom vi har over
tunga.
Spill alltid med åpen hals! For å få denne "åpne-hals-følelsen", forestill deg du puster på et speil for å tåkelegge det.
"Sceneskrekk"
En av deltakerne spurte David hva man kan gjøre
med "sceneskrekk"?
En enkel men effektiv ting er å "låse" opp
knærne. Han hadde ofte observert at når noen fikk problemer
låste de knærne. Det førte til at det ble vanskeligere
med pusten, etc. Ved å bøye knærne lett forover og gå
litt ned som en vektløfter får man mye bedre kontroll. Dette
er den beste måte å stå på når man spiller.
Scola Cantorum årbok 1981
- "Das Zink Buch"
er en meget god informasjonskilde.
O.J. 1999