Adolph Herseth

Fra boka Arnold Jacobs: Song and Wind

 Jacobs setter Adolph "Bud" Herseth meget høyt. Jeg sa det for mange år siden og jeg sier det igjen, Bud Herseth er den fineste messingutøver jeg noen gang har samarbeidet med. Han er et fantastisk menneske. Jeg er stolt over å ha kjent han og stolt over å ha arbeidet med ham. Han er min venn.

Jacobs ser på seg selv som en elev av Herseth siden han baserer sin modell av hvordan en trompet skal lyde på Herseth’s spill. Han oppfordrer stadig trompetister om å spille slik Bud ville gjøre.

Da Jacobs begynte i CSO, var trompetene en vanlig seksjon. Ifølge Jacobs, startet en dramatisk forbedring av messinggruppa da Herseth ble ansatt, og blant trompetene oppsto det selvfølgelig et helt spesielt samhold.

Herseth begynte hos oss i Ravinia og det første verket han spilte (under Reiner) var "Ein Heldenleben". Reiner hadde vært min dirigent ved Curtis Institute of Music i syv år og fem år i Pittsburg Symphony, så da han kom hit, kjente jeg han ganske godt. Han kom bort etter prøven og sa til meg "Hvor fant du den juvelen?"

I en periode holdt Jacobs oversikt over feil som Herseth gjorde. Han gjorde en feil omtrent hvert tredje år – perfeksjon hele tida.

Adolph Sylvester Herseth ble født i Lake Park, Minnesota den 25. juli 1921. Hans far, som var tilsynsfører ved en skole i Bertha i Minnesota (510 innbyggere), introduserte trompeten for han. Jacobs, som levde i Willow Brook, California (400 innbyggere) har kommentert det med: Jeg er den eneste personen som kom fra et mindre sted enn Herseth.

Herseth fikk trompet da han gikk i andre klasse men brydde seg ikke mye om den. Så fikk skolen hans en ny dirigent, og faren skaffet han ei ny instruksjonsbok og ny interesse oppstod. Jeg fant ut at jo mer jeg øvet jo bedre spilte jeg og jo bedre jeg spilte jo mer likte jeg det.

Det var i fjerde klasse at Herseth møtte sin framtidige kone, Avis som også spilte trompet. Sommeren 1937 dro Herseth til den første leiren for statens gymnasorkester som ble holdt ved Minnesota Universitet. Her studerte han med James Greco fra Minneapolis Symphony Orchestra.

Etter gymnaset begynte han ved sin fars høgskole, Luther College i Decorah i Iowa.

Han studerte ikke musikk men matematikk. Under andre verdenskrig tjenestegjorde han som flyvåpen musiker ved Iowa forskole for flygere og fulgte undervisning ved U. S. Navy Scool of Music. Han avsluttet sin flyvåpentjeneste ved The Band of the Phillippine Sea Frontier i Stillehavet.

Etter krigen ønsket han å benytte GI loven for å komme inn ved en musikkskole. Han skrev søknader til fire skoler, New England Conservatory, Curtis Institute, Eastman School of Music og Julliard School of Music.

"Jeg hadde virkelig ikke noen intensjon om å bli en profesjonell trompeter. Jeg ønsket å få en eksamen (masters degree) for å kunne undervise. Det jeg ønsket var å studere med en førsteklasses symfonisk trompeter fordi jeg likte den typen musikk og likte å høre på når slike karer spilte"

New England Conservatory ga ham adgang i januar 1946. Han studerte med medlemmer av Boston Symphony Orcherstra, først med Marcel Lafosse, andretrompeteren i Boston. Siste året studerte han med Georges Mager, førstetrompeteren i Boston. I 1948 ble han uteksaminert fra New England Conservatory. Han mottok et telegram fra CSO dirigenten Arthur Rodzinski.

Herseth viste at Rodzinski var musikalsk leder for Chicago Symphony Orchestra, men han la ikke stor vekt på muligheten for å spille i et symfoniorkester. Han trodde Rodzinski innimellom opptredener i Chicago var på jakt etter vikarer, kanskje en som kunne spille langt ned i rekka i trompetseksjonen. "Jeg viste ikke hvordan han fikk tak i navnet mitt eller noe annet"

Han dro til New York og prøvespilte i en og en halv time for Rodzinski i hans leilighet. Da han var ferdig gratulerte Rodzinski Herseth med "Du er den nye førstetrompeter i Chicago Symphony Orchestra". Herseth var forbløffet. "Jeg gikk nesten gjennom gulvet", men han tenkte allikevel ikke på å si nei til jobben.

Senere fikk han kjennskap til at jobben hadde blitt tilbudt førstetrompeteren i Boston. Han sa nei takk, men anbefalte Herseth siden han kjente til hans spill.

Det ironiske i dette var at Rodzinski sluttet i Chicago Symphony Orchestra like etter og Herseth fikk ikke spille under ham. "Jeg spøkte ofte med at de sparket han fordi han ansatte meg" – som første trompeter i CSO, en 24 åring som ikke hadde avsluttet musikkstudiene.

Herseth’s år i CSO har bestått av mange soloopptredener med orkesteret og med Chicago Symphonys messingensemblet. Har er av de opprinnelige medlemmene av Chicago Symphony’s Messingkvintett og har også vært aktiv som solist med kommunale og regionale ensembler og orkester rundt omkring i landet.

Han har doktorgrad i musikk (Honoris Causa) fra Luther College og New England Conservatory og har holdt masterclass rundt omkring i verden.

(Oversatt til norsk av O.J. med tillatelse av forfatteren Brian Frederiksen)