Arnold Jacobs: Song and Wind
 
Arnold Jacobs er regnet som både en av de største utøvere og fremste lærere på blåseinstrumenter. I 1996 kom det endelig ei bok om han, skrevet av Jacobs assistent, Brian Frederiksen, med tittelen "Arnold Jacobs: Song and Wind". Vi hadde en kort "cyber-samtale" med Brian: 
Her kommer en hilsen fra Las Vegas, Nevada! Midt i ørkenen har Las Vegas blitt et kjent internasjonalt spillested. En gang i året tiltrekker COMDEX, en stor internasjonal datamesse seg ca. 225,000 mennesker. Jeg skriver til deg fra utstillingshallen.

Brian, boka har tittelen, "Song and Wind" - hvorfor det?
"Song and Wind" er et uttrykk som Mr. Jacobs har brukt veldig lenge og er derfor et logisk valg som tittel på boka. Her er et utdrag av Mr. Jacobs' kommentarer om "Song and Wind":
"Min tilnærming til musikk kan uttrykkes som 'sang og luft'. Dette er det viktig å formidle, et musikalsk budskap til publikum."
"Denne tilnærming er meget enkel da strukturen og funksjonen til mennesket er meget kompleks, men vi fungerer på en enkel måte. Når vi overfører det til kunstens område blir det meget enkelt."
"Sang er for meg omtrent 85 prosent av den intellektuelle konsentrasjonen man bruker for å spille et instrument, basert på hva du vil at publikum skal få høre."
"Du kommer ingen steder uten luft. Hvis du tenker deg en bil, vil ikke hjulene gå rundt uten en energikilde — motoren. Messignblåsere må også ha en energikilde. Det betyr at der må være en vibrerende kolonne med luft som instrumentet kan forsterke og få til å svinge med. Den musikalske maskinen er vibrasjonen i leppene. Men leppene kan ikke vibrere uten luft."
"Når vi kombinerer sang og pust, er det musikalske budskapet, sangen, det viktigste elementet som består av 85 prosent av bevisstheten. De siste 15 prosent er bruken av pusten, luft, som er drivstoffet til leppenes vibrasjon."
 
Kan du kort fortelle oss om bakgrunnen til dette bok prosjektet?
Med en innflytelsesrik lærer som Mr. Jacobs, var det aldri noen tvil om at en omfattende bok var nødvendig. Dee Stewart skrev Arnold Jacobs the Legacy of a Master i 1987, men for det meste var innholdet bidrag fra studenter. En mer omfattende bok var nødvendig, spørsmålet var, hvem skulle skrive den?
Mr. Jacobs begynte en gang på ei bok men manuskriptet ble borte - en stor tragedie! Etter at han sluttet i Chicago Symphony, hadde han tid, men helsa hans begynte å svikte. Han ble plaget av arthritis og glaucoma for å nevne noe av problemene. Han var ikke fysisk i stand til å starte et slikt stort prosjekt.
Jeg begynte undersøkelser og scannet optisk inn alle kilder om Mr. Jacobs. Deretter var det å organisere det hele og så hadde vi et utkast. En gruppe av Jacobs' studenter gikk så igjennom dette og Mr. Jacobs deltok også, og besvarte spørsmål. Det endelige utkastet ble laget og redigert av John Taylor. Arnold Jacobs: Song and Wind er nå spredt over hele verden, fra Australia til Skandinavia, Israel til Japan.
Så hva blir det neste - enda en bok. Mr. Jacobs har gått med på intervjuer, som vil bli samlet i Conversations with Arnold Jacobs.
Vi søker nå etter spørsmål - så vennligst kontakt meg.
 
I forordet til boka sier du: "I 1974 hadde jeg min første time med Jacobs. Det var den mest fantastiske leksjon jeg noen gang har hatt!"
Jeg vokste opp i Chicago og mor pleide å ta meg med på Chicago Symphony konserter. Jeg hørte den store klangen til Mr. Jacobs og Chicago Symphony før jeg spilte min første tone. Mr. Jacobs' undervisning har alltid vært legendarisk og i 1974 var tiden inne for å begynne det som skulle bli en livslang forbindelse .
Det som er bemerkelsesverdig ved Mr. Jacobs er hans evne til å bestemme en students sterke og svake sider. Som den naturlig positive personen han er vil han framheve de sterke sidene og samtidig lage et kursopplegg for å forbedre svakhetene. For noen kan måten han oppnår ting på være uortodokse men han er hele tiden på jakt etter resultater. Dette kan være å summe på et munnstykke, løpe rundt i studio, blåse opp en ball, alt dette er metoder som Mr. Jacobs bruker.
I den første leksjonen ble jeg utsatt for et førstehånds møte med hva jeg senere skulle se han gjøre hundrevis av ganger - arbeide med en utøver og etter 15 minutter får dem til å lyde mye bedre. Mens noen av oss kan klare det av og til, gjør Mr. Jacobs dette hele tiden - noe som i tillegg til andre ting gjør han til mesteren!
 
I undervisninga bruker Jacobs utstyr som Air Bags, Breath Builder….
På 60-tallet reiste Mr. Jacobs, sammen med tre andre medlemmer av Chicago Symphony til en av klinikkene ved University of Chicago. Mange av de testene som ble utført på dette laboratoriets utstyr ble siden grunnleggende for hans teorier. Den viktigste informasjonen han fant fram til var bruken av utvendige verktøy som kunne gjøre læreprosessen mer effektiv. Han samlet utstyr til eget bruk fra medisin, luftkondisjonering og andre felt inkludert konas kjøkken! Selv om dette utstyret frambrakte resultater som i laboratoriet, var prisen for det uoverkommelig for de fleste. I 1982, introduserte Mr. Jacobs musikkverdenen for billige redskaper som gjorde det mulig for en student for første gang å eie sitt eget utstyr.
Her er en kort beskrivelse av dette utstyret. For en mer detaljert forklaring er WindSong Press hjemmeside på Internett tilgjengelig: http://ourworld.compuserve.com/homepages/WindSong_Press
 

 
Etter at Arnold Jacobs: Song and Wind kom ut har etterspørselen etter disse artiklene økt så mye at WindSong Press nå selger de. Vi utvikler også nye hjelpemidler og leter etter programvare som kan oppnå de samme resultatene som Mr. Jacobs' originale utstyr.
 
Hva i boka kan være av spesiell interesse for en trompetist?
Arnold Jacobs: Song and Wind består av tre deler som forteller hvem Mr. Jacobs er, hvordan han underviser og referanse til mer informasjon. Undervisningsdelen inneholder mesteparten av materialet som er nyttig for alle oss blåsere. Her er litt fysiologisk og psykologisk informasjon om det å spille et blåseinstrument. Alle instrumentene har et eget kort avsnitt om instrument-spesifikke ting.
Flere trompetister har anbefalt de delene som vedrører relasjonen mellom luftstrømmen og lufttrykket. Jeg er ikke overrasket over at mange trompetister bruker for mye lufttrykk! Mr. Jacobs bruker vanligvis å få en person til å blåse inn i et instrument og måle hvor stort trykket er. Det høyeste trykket den menneskelige kroppen kan produsere er et trykk på ca. 3 pund og for å oppnå dette kan muskulaturen trekke seg sammen til et nivå hvor den kan motstå mer enn 100 pund mot abdomen. Mr. Jacobs demonstrerer dette ved å få kona si til å stå på denne personen. Poenget med denne demonstrasjonen er at kroppen kan trekke seg sammen til å tåle100 pund, men er bare i stand til å skape et tre punds lufttrykk. Å spille trompet krever mye mindre - et maksimum på mindre enn 2 punds trykk, selv i det høye registeret. Det ser ut til at mange trompetister er alt for anspent og en sideeffekt av det, er problemer med å ta en full innpust - men det er et annet tema!
 
Siden vi gjør dette intervjuet for et trompet blad, kan du si litt om Jacobs forhold til CSO's førstetrompeter de siste 50 år, "Bud" Herseth?
I løpet av tiden med undersøkelser om Arnold Jacobs: Song and Wind, snakket jeg med mange av de tidligere og nåværende medlemmene av Chicago Symphonys messinggruppe. De fleste sa at deres jobb var å "passe inn" mellom Bud (Herseth) og Jake (Jacobs). De to ble " bokstøttene" i den kanskje fremste messinggruppe i et orkester.
Det merkverdige er at begge kom fra små steder. Jacobs kommenterte det slik "Jeg er den eneste personen som kom fra et mindre sted enn Herseth.." Herseth vokste opp i Bertha, Minnesota (700 innbyggere) og Jacobs var fra Willow Brook, California (400 innbyggere). Jacobs har eksamen fra Curtis Institute of Music, og tilbrakte to år i Indianapolis Symphony og fire år med Pittsburgh Symphony før han begynte i Chicago Symphony i 1944.
Adolph Herseth var i hæren og tok sin eksamen ved New England Conservatory. Arthur Rodzinsky, den gang musikalsk leder for Chicago Symphony, hadde prøvespill med Herseth på sitt hotellrom og etter noen timer sa han til Herseth, "Gratulerer, du er den nye førstetrompeter i Chicago Symphony Orchestra." Herseth var forbløffet. Rodzinsky spurte, "Hva slags erfaringer har du?" Da Herseth sa "ingen," var det Rodzinsky's tur til å bli forbauset. Herseth begynte i Chicago Symphony i 1948, akkurat da Rodzinsky ble oppsagt. Noe få år senere var Fritz Reiner gjestedirigent i Chicago og spurte Jacobs "Hvor fant du den juvelen?"
Et stort personlig vennskap finnes mellom Herseth og Jacobs selv i dag. Herseth skriver om Jacobs, "Jeg vet ingen annen i vår eksotiske musikkverden, og spesielt, selvfølgelig i messingutøvernes verden, som har spilt en så stor rolle på så mange felt av vår kunst. Å ha hatt Jake som en personlig venn og kollega i alle disse årene har vært en fantastisk erfaring, ikke bare for meg, men for alle som har hatt lykken med å være knyttet til ham både på og utenfor scenen."

Jacobs setter Adolph "Bud" Herseth meget høyt og han sier. Jeg sa det før og jeg sier det igjen, Bud Herseth er den fineste messingutøver jeg noen gang har samarbeidet med.
 
Hvordan kan våre lesere får tak i denne boka?
For tiden er det ikke noen distributør i Norge. I Sverige har Michael Lind (tubaisten i Stockholm Filharmonien) et lager av bøker (Michael Lind, Torkils Veg 27, S-19273 Sollentuna, Sverige). I Danmark er den tilgjengelig hos Brass Center ABRS, 1517 Solvgade, Dk 1307, København K, Danmark.
Utgiveren er WindSong Press (P.O. Box 146, Gurnee, Illinois 60030 USA) og den koster $29.95 USD pluss $6.95 USD i frakt. Posten leverer det vanligvis til hele Skandinavia på under ei uke. Visa, MasterCard, og American Express aksepteres. Ordre kan postes, ringes 847 223-4586, fakses til 847 223-4580, eller med epost til brianf@wwa.com.
Ei webside på Internett er tilgjengelig på denne adressen:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/WindSong_Press
Der finner du informasjon om boka, veiledning og bestillingsinformasjon om pusteutstyret som Mr. Jacobs brukte, en bibliografi om all tilgjengelig informasjon om Mr. Jacobs og lenker til steder på web vedrørende Mr. Jacobs.
 
Til slutt Brian, etternavnet ditt, Frederiksen, "antyder" at du har slekt her i Skandinavia?
På farsiden av familien min kom min bestemor (Olsson familien) til Statene fra Sverige, og min bestefar fra Danmark. Min stefars familie (Grundset) var fra Norge. Sannsynligvis er det slektninger i Skandinavia, men jeg kjenner ingen. Er det noen messingblåsere fra Olsson, Frederiksen eller Grundset familiene der? I såfall har du kanskje en bortkommen tuba-spillende slektning i USA!

O.J. 1997