Arnold Jacobs er regnet som både en av de største utøvere og fremste lærere på blåseinstrumenter. I 1996 kom det endelig ei bok om han, skrevet av Jacobs assistent, Brian Frederiksen, med tittelen "Arnold Jacobs: Song and Wind". Vi hadde en kort "cyber-samtale" med Brian: |
Brian, boka har tittelen, "Song and Wind"
- hvorfor det?
"Song and Wind" er et uttrykk som Mr. Jacobs har
brukt veldig lenge og er derfor et logisk valg som tittel på boka.
Her er et utdrag av Mr. Jacobs' kommentarer om "Song and Wind":
"Min tilnærming til musikk kan uttrykkes
som 'sang og luft'. Dette er det viktig å formidle, et musikalsk
budskap til publikum."
"Denne tilnærming er meget enkel da strukturen
og funksjonen til mennesket er meget kompleks, men vi fungerer på
en enkel måte. Når vi overfører det til kunstens område
blir det meget enkelt."
"Sang er for meg omtrent 85 prosent av den intellektuelle
konsentrasjonen man bruker for å spille et instrument, basert på
hva du vil at publikum skal få høre."
"Du kommer ingen steder uten luft. Hvis du tenker
deg en bil, vil ikke hjulene gå rundt uten en energikilde — motoren.
Messignblåsere må også ha en energikilde. Det betyr at
der må være en vibrerende kolonne med luft som instrumentet
kan forsterke og få til å svinge med. Den musikalske maskinen
er vibrasjonen i leppene. Men leppene kan ikke vibrere uten luft."
"Når vi kombinerer sang og pust, er det
musikalske budskapet, sangen, det viktigste elementet som består
av 85 prosent av bevisstheten. De siste 15 prosent er bruken av pusten,
luft, som er drivstoffet til leppenes vibrasjon."
Kan du kort fortelle oss om bakgrunnen til dette
bok prosjektet?
Med en innflytelsesrik lærer som Mr. Jacobs,
var det aldri noen tvil om at en omfattende bok var nødvendig. Dee
Stewart skrev Arnold Jacobs the Legacy of a Master i 1987,
men for det meste var innholdet bidrag fra studenter. En mer omfattende
bok var nødvendig, spørsmålet var, hvem skulle skrive
den?
Mr. Jacobs begynte en gang på ei bok men manuskriptet
ble borte - en stor tragedie! Etter at han sluttet i Chicago Symphony,
hadde han tid, men helsa hans begynte å svikte. Han ble plaget av
arthritis og glaucoma for å nevne noe av problemene. Han var ikke
fysisk i stand til å starte et slikt stort prosjekt.
Jeg begynte undersøkelser og scannet optisk
inn alle kilder om Mr. Jacobs. Deretter var det å organisere det
hele og så hadde vi et utkast. En gruppe av Jacobs' studenter gikk
så igjennom dette og Mr. Jacobs deltok også, og besvarte spørsmål.
Det endelige utkastet ble laget og redigert av John Taylor. Arnold Jacobs:
Song and Wind er nå spredt over hele verden, fra Australia til
Skandinavia, Israel til Japan.
Så hva blir det neste - enda en bok. Mr. Jacobs
har gått med på intervjuer, som vil bli samlet i Conversations
with Arnold Jacobs.
Vi søker nå etter spørsmål
- så vennligst kontakt meg.
I forordet til boka sier du: "I 1974 hadde jeg
min første time med Jacobs. Det var den mest fantastiske leksjon
jeg noen gang har hatt!"
Jeg vokste opp i Chicago og mor pleide å ta
meg med på Chicago Symphony konserter.
Jeg hørte den store klangen til Mr. Jacobs og Chicago Symphony før
jeg spilte min første tone. Mr. Jacobs' undervisning har alltid
vært legendarisk og i 1974 var tiden inne for å begynne det
som skulle bli en livslang forbindelse .
Det som er bemerkelsesverdig ved Mr.
Jacobs er hans evne til å bestemme en students sterke og svake sider.
Som den naturlig positive personen han er vil han framheve de sterke sidene
og samtidig lage et kursopplegg for å forbedre svakhetene. For noen
kan måten han oppnår ting på være uortodokse men
han er hele tiden på jakt etter resultater. Dette kan være
å summe på et munnstykke, løpe rundt i studio, blåse
opp en ball, alt dette er metoder som Mr. Jacobs bruker.
I den første leksjonen
ble jeg utsatt for et førstehånds møte med hva jeg
senere skulle se han gjøre hundrevis av ganger - arbeide med en
utøver og etter 15 minutter får dem til å lyde mye bedre.
Mens noen av oss kan klare det av og til, gjør Mr. Jacobs dette
hele tiden - noe som i tillegg til andre ting gjør han til mesteren!
I undervisninga bruker Jacobs utstyr som Air
Bags, Breath Builder….
På 60-tallet reiste Mr. Jacobs, sammen med
tre andre medlemmer av Chicago Symphony til en av klinikkene ved University
of Chicago. Mange av de testene som ble utført på dette laboratoriets
utstyr ble siden grunnleggende for hans teorier. Den viktigste informasjonen
han fant fram til var bruken av utvendige verktøy som kunne gjøre
læreprosessen mer effektiv. Han samlet utstyr til eget bruk fra medisin,
luftkondisjonering og andre felt inkludert konas kjøkken! Selv om
dette utstyret frambrakte resultater som i laboratoriet, var prisen for
det uoverkommelig for de fleste. I 1982, introduserte Mr. Jacobs musikkverdenen
for billige redskaper som gjorde det mulig for en student for første
gang å eie sitt eget utstyr.
Her er en kort beskrivelse av dette utstyret. For
en mer detaljert forklaring er WindSong Press hjemmeside på Internett
tilgjengelig: http://ourworld.compuserve.com/homepages/WindSong_Press
Jacobs setter Adolph "Bud" Herseth meget høyt
og han sier. Jeg sa det før og jeg sier det igjen, Bud Herseth
er den fineste messingutøver jeg noen gang har samarbeidet med.
Hvordan kan våre lesere får tak i
denne boka?
For tiden er det ikke noen distributør i
Norge. I Sverige har Michael Lind (tubaisten i Stockholm Filharmonien)
et lager av bøker (Michael Lind, Torkils Veg 27, S-19273 Sollentuna,
Sverige). I Danmark er den tilgjengelig hos Brass Center ABRS, 1517 Solvgade,
Dk 1307, København K, Danmark.
Utgiveren er WindSong Press (P.O. Box 146, Gurnee,
Illinois 60030 USA) og den koster $29.95 USD pluss $6.95 USD i frakt. Posten
leverer det vanligvis til hele Skandinavia på under ei uke. Visa,
MasterCard, og American Express aksepteres. Ordre kan postes, ringes 847
223-4586, fakses til 847 223-4580, eller med epost til brianf@wwa.com.
Ei webside på Internett er tilgjengelig på
denne adressen:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/WindSong_Press
Der finner du informasjon om boka, veiledning og
bestillingsinformasjon om pusteutstyret som Mr. Jacobs brukte, en bibliografi
om all tilgjengelig informasjon om Mr. Jacobs og lenker til steder på
web vedrørende Mr. Jacobs.
Til slutt Brian, etternavnet ditt, Frederiksen,
"antyder" at du har slekt her i Skandinavia?
På farsiden av familien min kom min bestemor
(Olsson familien) til Statene fra Sverige, og min bestefar fra Danmark.
Min stefars familie (Grundset) var fra Norge. Sannsynligvis er det slektninger
i Skandinavia, men jeg kjenner ingen. Er det noen messingblåsere
fra Olsson, Frederiksen eller Grundset familiene der? I såfall har
du kanskje en bortkommen tuba-spillende slektning i USA!
O.J. 1997