Leppetriller

Leppetriller skiller seg fra "shake" både i klang og i måten de utføres på. Når jeg snakker om en "shake", refererer jeg til en teknikk som brukes mest i jazzmusikk, en sammenbundet figur i det øvre register, lik en trille, men vanligvis i veksling mellom noter med intervaller større enn en stor sekund - altså et intervall større enn et enkelt skalatrinn. Intervallet er ofte en ters, og hos noen trompetere til og med enda større - for eksempel i mange av de eldre innspillingene til Maynard Ferguson. Når jeg spiller "shake", har jeg en følelse av at jeg kontrollerer tonehøyden primært med lufta, og assistert av en opp/ned bevegelse med kjeven. Jeg konsentrerer meg om å bruke mye luft, og betydelig mere luftstøtte på den øverste noten.

Leppetriller er i motsetning til "shake" alltid trinnvis - en veksling mellom tonene i en stor sekund. Hastigheten til en leppetrille er vanligvis større enn for en "shake" og bør høres like jevn ut som en normal trille hvor du bruker fingrene. Fordi tonen må dannes mellom overtoner som kun er i et stegs avstand, er den laveste leppetrille det er mulig å spille mellom E og Fiss øverst i notesystemet (med fingerkombinasjonen 1-2-3).

Følelsen jeg har når jeg spiller en leppetrille er helt forskjellig fra den jeg har når jeg spiller en "shake". Selv om jeg bruker god, stødig, luftstøtte på en trille, er luftmengden vanligvis mye mindre enn når jeg spiller en "shake". Det viktigste er, tror jeg, å ha en følelse av å fokusere meget "langt foran" – helt ute i fronten av leppa, mens med en "shake" kjenner jeg at bevegelsen er lenger bak i munnhulen. Forsøk å plystre en høy tone, deretter plystrer du en trille - den lille nervøse vibrasjonen er tilnærmet lik den fornemmelsen som en leppetrille gir. Du kan "narre" deg selv til å utføre en "shake" med å bruke styrke og kraft (og det bør du nok gjøre for å få den riktige stilen), mens en leppetrille må utføres med fleksibilitet og smidighet. I en "shake" føler jeg at luftstrømmen er en fet luftstråle, mens det i en trille er en rask, intens, men smal luftstråle.

Nedenfor er en øvelse som jeg skrev for å utvikle og arbeide med leppetriller. Start med grep-kombinasjonen 1-2-3 og jobb deg kromatisk oppover etterhvert som du føler deg komfortabel med den enkelte tonehøyde. Start i et tempo med en fjerdedel = 126 og arbeid opp mot 184 eller raskere.

Husk å spille det lett og behendig og ha en følelse av at du fokusere tonen din "langt fremme".

Fra Bryan Goff's faste Internett-spalte "Trumpet Topics", nr 14. Oversatt til norsk med forfatterens tillatelse av O.J. - 1997