Amati
– Denak
Den
nyeste del av Amati fabrikken i Kraslice.
Amati burde
være et forholdsvis kjent instrumentnavn for de fleste, ettersom
de har vært på markedet i Norge gjennom mange tiår.
Imidlertid er de Øst-Europeiske, og det har nok påvirket
både ryktet og populariteten ganske mye gjennom årene?
Det var m.a.o.
to spente medlemmer av NTF som møtte opp utenfor porten til
Amati-Denak (som de heter i dag) i Kraslice tidlig en Tirsdag morgen
den 9. mai 2006. Sammen med
Klingenthal, Markneukirchen og et par steder til i tidligere
Øst-Tyskland, utgjør Kraslice den såkalte ”Deutsche
Musikvinkel” og ligger noen få kilometer inn i Tsjekkia.
Selve
Amati-fabrikken holder til i to digre bygninger – en fra 1920-tallet og
en nyere – og dekker et helt kvartal. På det meste har det jobbet
over 1000 personer der, men i dag er det bare(!) rundt 350 ansatte.
Ytterligere ca. 100 jobber på Cerveny-fabrikken som ligger i
Hradec Kralove nærmere Praha. Alle instrumenter med dreieventiler
lages der. Det sitter nok
massevis av håndverkstradisjon og historie i veggene på
begge steder – Amati fra 1840 og Cerveny fra 1842.
Amati-fabrikken
i Kraslice lager alle typer instrumenter – messing, treblås,
saksofoner og fløyter. Og, de lager alt selv – fra minste skrue,
via kontrafagott til etuier og kofferter. For en trompetist var
det interessant å se hvor mange deler og hva slags
presisjonsarbeid som krevdes for å lage f.eks. en fagott.
Trompeter er nok enkel match i forhold. De hadde også
en egen person som satt og håndgraverte mønster på
klokkestykker, hovedsakelig saksofoner, men også andre
instrumenter etter behov. Etuier ble laget av
vakumformet plast, og hadde innmat av isopor og velour/plysj. Av en
eller annen grunn så de unødvendig ”billige” ut.
Selve
produksjonsutstyret var av det ultramoderne slaget. Aldri har vi sett
så mye CNC-, laser-, hydraulisk-, pneumatisk¬- og
elektromekanisk maskineri i en instrumentfabrikk før. Og, det
håndsverkmessige nivået virket dessuten svært
høyt, men så har de også sin egen 4-årige
fagutdanning for instrumentmakere.
Ettersom vi
tross alt var på trompettur, var vi selvfølgelig spesielt
interessert i trompeter. Hadde de noen triks? Hadde de funnet
på noe lurt?
Svaret må
vel egentlig bli tja-nei – sånn sett var vel det meste ganske
tradisjonelt.
Men, vi
kan jo nevne at leadpipes stort sett ble laget hydraulisk, men
også manuelt en og en (for profesjonelle, sa de?).
Klokkestykker
ble laget både one-piece og two-piece, og de ble plasma-sveiset i
”sømmene”.
Spinning og
gløding var automatisk, og kvalitetskontroll foregikk med laser.
Resultatet kan
da neppe bli noe annet enn førsteklasses.
Ventiler var
utelukkende av rustfritt stål, og de vurderte (heldigvis?) ikke
engang monell som amerikanerne er så glade i (muligens fordi det
er billigere og lettere å jobbe med?). M.a.o. helt ypperlig
kvalitet som kan måle seg med det beste.
Det er
toppfjærer på trompeter, kornetter og flygelhorn, og
bunnfjærer på de større messinginstrumentene.
Småbøyler/rør
bøyes hydraulisk med ”kuler”, større
bøyler/rør bøyes manuelt/mekanisk med is i
pneumatiske former (dvs. lufttrykk).
De lager
selvfølgelig også munnstykker, men bare til sine egne
instrumenter.
Ellers lager de
både deler og hele instrumenter til mange andre instrumentmerker,
så hvis du f.eks. kommer over en nyere Olds-trompet (den
opprinnelige Olds-fabrikken i USA gikk konkurs i 1979!), så er
den antagelig laget hos Amati i Kraslice.
Thomas Prem het
vår meget kunnskapsrike guide, som viste oss rundt i fabrikken og
svarte villig vekk på alle spørsmål. Han er
markedsansvarlig for USA, og selv om han snakket utmerket engelsk,
hadde han aldri vært i USA og hadde heller ingen planer om
å dra dit. ”Det får holde
med telefon og e-mail”, som han sa.
Fabrikkens
eget utsalg - Olaf tester trompeter
Da vi forlot
Amati-fabrikken i Kraslice, satt vi vel igjen med inntrykket av en noe
annen bedriftskultur enn det vi er vant til hjemmefra. Selv om de er
innrettet mot masseproduksjon og har svært avansert
produksjonsutstyr, var det labert tempo og ikke noe stress. Faktisk ble
vi fortalt at kostbart utstyr bare ble brukt noen få dager i
måneden. De produserer
batch-vis og har bevisst jobbrotasjon, men snarere for å utvikle
kompetanse enn for å unngå ensformige arbeidsoperasjoner.
Kontrasten til Bach-fabrikken i USA, der folk løp mellom
arbeidsstasjonene, var påtagelig. Det er derfor et artig paradoks
at deres viktigste kunder er nettopp det amerikanske marching-band
markedet.
Vi ser
imidlertid ingen logisk grunn til at ikke Amati skal være fullt
på høyden med alle andre. De har moderne utstyr,
høy håndverksmessig standard, og streng kvalitetskontroll.
Hvis det er noe som mangler, så må det antagelig ligge i
utvikling og design.
Som vanlig var
det fotoforbud inne i produksjonslokalene, så de bildene vi har
er fra utsiden eller inne i
butikken, der vi havnet da Thomas Prem skulle til tannlegen. Her fikk
vi brosjyrer og prislister (i tsjekkiske kroner!) og fikk prøve
horn så mye vi ville. Den dyreste trompeten vi fant kostet ca.
6000,- norske kroner fra fabrikk, standard-/student-modeller fra ca.
NOK 2500,-.
Mai
2006 - Olaf og O.J.