Reisebrev

Clarke Terry, Lee Hogans and Ajna-Christin Nielsen
Lee Hogans, Clark Terry og Anja-Christin R. Nielsen

For fire år siden dro jeg for første gang alene på mitt eget, lille, tre måneders selvstudieeventyr til New York for å virkelig kjenne byens puls og for å ta spilletimer. Det var et eventyr uten sidestykke, jeg var på jazzklubber, jamsessions og konserter så å si hver kveld, og fikk oppleve byen innenfra gjennom musikervenner fra byen. New York er en smeltedigel av all verdens kulturer der det vakre og motbydelige, fattig og rik lever side om side. Byen kan være altoppslukende, kald og varm, politisk korrekt og ukorrekt. Du kan bli spist levende eller eie byen som din egen. Den er pulserende, levende stressende, vennlig, innbydende og skremmende på samme tid. Mot slutten av oppholdet fikk jeg telefonnummeret til Professor William Fielder, en professor jeg aldri hadde hørt om da, men som viser seg å ha produsert noen av de beste trompetistene i verden som Wynton Marsalis, Terence Blanchard, Terell Stafford, Sean Jones etc. Jeg ringte han tre ganger før han ville gi meg en time. Jeg måtte vise han at jeg virkelig mente det. På tredje forsøk sto jeg midt på Time Square og gjorde pusteøvelser gjennom telefonen for å vise han hvordan jeg spilte da han sa: ”You really want to play the trumpet don’t you young lady? ”

Kontrasten var stor fra Manhattans voldsomme skyskrapere til den lille  studentbyen New Brunswick i New Jersey der den beryktede Professoren holder til på Rutgers University, Mason Gross School of the Arts. Det var et møte som har vært helt avgjørende i livet mitt. For en mann!! Han er 67 år gammel og mannen er musikk, hele han! Han puster musikk, trompet og kjærlighet og det var det jeg dro hit for å finne. Nå etter tre kortere turer over dammen for å hente mer inspirasjon har drømmen om å studere med han på full tid endelig gått i oppfyllelse.

 Han har han studert med Vincent Cichowicz og Adolph Herseth, han delte ungdomstiden med Lee Morgan og Freddie Hubbard, han har spilt med så mange store jazznavn at jeg ikke engang kan nevne alle. Han har hørt og hengt rundt Clifford Brown, Coltrane, Miles Davis og Dizzie Gillespie. Alle elevene hans og alle som kjenner han kaller han bare Prof, forkortelsen på professor. Det er bare en Prof.  

”You have to find the truth,”  sier han, det er det som er inni deg som kommer ut av trompeten.”You don’t want to paint the devil on the wall!”  Timene hans er lange, inspirerende, nøye og tålmodighetskrevende. Han vil at jeg/vi skal forstå hele konseptet hans, og før det mestres vil han ikke gå videre. Kvalitet foran kvantitet. Han spurte meg i en av de første timene: ”What is the trumpet?” Etter å la meg fomle en stund etter svaret sier han: ”The trumpet is the mirror of the mind.”   Små visdomsord, tanker, filosofier, levende historier fra jazzscenen fra 50-80 tallet, historier fra Chicago symfonien med Adolph Herseth, eller syngende bebop fraser er alltid en del av tiden min sammen med han. Både på timene og når jeg er sammen med han rundt omkring. Han er nesten blind, og trenger ofte noen til å geleide seg rundt. I tillegg til det sviktende synet fikk han en sykdom som gjorde at han mistet alle tennene sine for noen å siden. Han låter fortsatt som en kule, og beviser når han spiller, for de som er beæret av å høre han spille på timene, at hans metoder virkelig fungerer. Det er umulig å spille med press når en har gebiss…!

Å bli kjent med nye mennesker her er ikke vanskelig hvis en er åpen og nysgjerrig av natur. Jeg har vært heldig! Flere ganger har jeg vært hjemme hos Clark Terry for å høre på plater, skravle, snakke musikk, stupe ned i den store platesamlingen, eller gå i kjelleren for å sjekke ut stabelen med trompeter og flugelhorn som han har der. Han er en fantastisk mann med et stort hjerte, og det svinger av hele fyren. Her en kveld inviterte han på sherry og saltpølse (??) mens han fortalte røverhistorier, scat -sang og spilte litt for og med oss.  Han også er neste blind og snart 85 år. Han sier selv at han tror han lever enda på grunn av hans brennende ønske om å videreføre jazzens opprinnelige natur, og gi unge musikere en mulighet til å ta del i tradisjonen for å videreføre og utvikle den.

Time Square
Times Square

Det tar tre kvarter med bussen fra New Brunswick før hele Manhattan skyline åpenbarer seg i bussvinduet. Derifra er det bare å nyte mangfoldet. All musikken, kunsten, alle musikerne, jazzklubbene og orkestrene. Tilgjengeligheten er så stor, og det finnes alternative måter å oppleve mye for en relativt billig penge på et skarve studentbudsjett. De aller fleste opererer med studentrabatt, NY Philharmonic, Blue Note, Carnegie Hall, Village Vanguard, for å nevne noe.

     
Det er kort mellom voldsomme sanseinntrykk, musikalske opplevelser og spennende mennesker. Det er mye og overveldende. Skolen krever enormt mye, og døgnet har rett og slett for få timer, men dette er det opplevelser og erfaringer jeg ikke vil være foruten. Både på skolen og utenfor er tilgangen til ny kunnskap og mennesker med spisskompetanse enorm på hva det måtte være. Jeg prøver å dra nytte av det som best jeg kan, nyte hvert øyeblikk og huske hvor heldig jeg er.  

Anja-Christin R. Nielsen, 2005