Ventiler
som "lugger"
Intervju med Nanette Kappus - BiNaK valve oil
Ved
Olaf
B. Brattegaard
Nanette Kappus, jeg
antar at få i Norge har hørt om deg. Kunne du fortelle
litt om deg selv? Du bruker tittelen "Tribologist". Kan du forklare hva
som menes med det?
Du har rett, få har hørt om meg; spesielt i Europa. Mine
BiNaK oljer har vært på markedet siden 1995, men
annonsering i tidskrift
og deltakelse på musikkrelaterte utstillinger er ikke bare dyrt,
men
tar mye tid. Som svar på ditt spørsmål om meg selv;
I starten gikk jeg på en musikkskole, men fant ut at undervisning
og musikkutøvelse ikke var hva jeg ønsket å drive
med. Etter at jeg sammen med min mann Bill hadde startet egen familie, bestemte jeg meg for å
lære noe helt annet. Jeg hadde alltid vært interessert i
tekniske fag og bestemte meg for å spsialisere meg innen et lite
kjent felt som heter tribologi. Det er en kryssning mellom mekanikk og
kjemi og med spesialisering innen væskedynamikk. Læren om væskers bevegelser omfatter feltet
smøring og hvordan smøring påvirker bevegelige
deler. I mitt arbeide for eksempel, er det mange aspekter ved
smøring som berøres som strømforbruk,
dødtid,
varme, slitasje, friksjon, forurensning, sikkerhetsmomenter som
utslipp,
eksplosjonsfare og forurensning .
Dette intervjuet er egentlig om
ventiler som lugger. Hvordan forklarer du dette problemet? Er det noe
som kan
forekomme på hvert horn eller er det noe som skyldes
masseproduksjon og teknologien ved
å produsere meget trange ventiler (Yamalloy forbannelsen)? Eller
tror du det kan ha andre gunner?
Trege ventiler kan skyldes mange ting. Noen av disse kan være en
stor overraskelse for utøveren. Det kan forekomme på alle
horn, av alle metalttyper og med enhver "metall til metall"
toleransefaktor. Masseproduksjon av et instrument kan være et
problem, siden ingen instrumenter vil
bli produsert likt på grunn av inkonsistenser i metallene.
Også temperaturforskjeller under produksjonen og ganske enkelt,
menneskelige feil i produksjonsfasen kan forårsake inkonsistens.
Trange
ventiler øker muligheten for låsing (treghet), det
gjør
også belegg
som mange produsenter bruker på ventiler og overflaten i
ventilhus.
Forskjellige oljer forårsaker noenganger egne problemer ved at de
kan reagere med belegget eller metalloverflatene. Mange oljer kan
være meget giftige og vil reagere på spytt. Hva mange som
spiller ikke er klar over, er aspektet med medisiner som inntas.
Enkelte kreftmedisiner vil reagere fiendtlig på metallet i et
instrument, fordi medisinen forandrer PH-faktoren (surhetsgraden) i
spyttet. Hvordan en utøver manipulerer ventilene kan være
en viktig faktor. Å trykke ned på skrå mot ventilene
vil påvirke hvordan ventilene fungerer.
Hvorfor laget du BiNak?
Jeg laget BiNaK 495 først. Det tok flere år med forskning,
utvikling og testing før den ble lansert. Det er to grunner til
at jeg laget den. For det første var min far dirigent og
korpsleder i 35 år og høyt respektert av sine kolleger.
Jeg hadde
alltid følt litt skyld for at jeg ikke hadde forblitt i et
musikkrelatert
felt, så da han [min far] fikk diagnosen kreft, bestemte jeg meg
for å gjøre noe spesielt for ham. Det var min måte
å slutte ringen på ved å bruke mine kunnskaper om
smøring og innlemme det i et musikkrelatert felt. Det var et
forfinet aspekt av mitt arbeide, men tilgjengelig, som man kan se av
BiNaK oljens popularitet i dag. Jeg bruker en del av inntektene til
å gi et stipendium hvert år til en student som jakter
på en karriere innen musikk, eller i et musikkrelatert felt. Det
heter Walter J. Downey Music
Scholarship Fund. Den andre grunnen til min forskning skyldes
min eldste sønn Brandon's astma. Den ble radikalt forverret da
han begynte å spille trompet i fjerde klasse og etter
måneder med å prøve å forstå hvorfor,
innså jeg at det var ventiloljen han brukte. Jeg testet den
oljen, og alle andre
musikkinstrumentoljer jeg kunne finne, for å se på den
kjemiske sammensetningen av dem. Jeg bestemte meg for å finne opp
en "holistisk" olje. En olje som ikke bare ville smøre, men som
ikke ville være skadelig for det følsomme lungevevet eller
andre aspekter ved pustingen. Etter lang tid og forskning, bestemte jeg
meg for en basisolje som ble klassifisert som "ren, hvit, lett
mineralolje". Den har en MSDS (Material Safety Data Sheet) klassifisering og er, såvidt jeg vet, den
eneste holistiske oljen på
markedet. Resten av utforming er min egen proprietære
blanding som er innlemmet i basisoljen under
spesielle forhold.
Kan BiNaK oljene løse
forskjellige
problem? Hvordan?
Ja det løser bestemte problem. En av de sentrale aspektene i
oljen er "fordunstingsfaktoren", eller mangelen på en. Dette kan
være en velsignelse eller en forbannelse! Det er en velsignelse
for deg hvis du kan forandre din gamle bruksmåte til å
begrense bruken av olje til en enkel dråpe eller to. Det vil vare
i mange dager; kanskje uker. For instrumenter som lånes ut er det
utmerket, siden du kan plassere et instrument på lager og
når det hentes ut etter flere måneder, vil oljen fortsatt
være der klar til å smøre. Det er en forbannelse
hvis du ikke kan justere din gamle vane med å helle over olje som
om det var et parafinprodukt. Brukt på denne måten vil du
få for mye olje på ventilene og kan oppleve en treghet. Det
er lett å fikse. Tørk ventiler og ventilhus og BRUK
PRODUKTET RIKTIG!
Min olje virker som renser så vel som smører. Den må
"feste seg til rent metall". Husk også at denne oljen kalles en
"grensesmøring". Tynnest mulige film virker best, hvis du har
trange
toleranser. Baksiden av medaljen, for å si det slik, er at du kan
bruke mer olje for løse, slarkede toleranser og for gamle horn,
siden oljen
også er "multi-tyktflytende". Hva det betyr, er at den vil virke
som
en pute i løse områder.
Hva mener du med formuleringen:
"Du trenger så lite at dine barnebarn kan arve flaska"?
Som jeg allerede har sagt, hvis du bruker mine oljer korrekt, vil de
vare veldig lenge. En dråpe av og til er alt du behøver.
Men, hvis du vil bruke mer…. bruk den i klokker, våpen,
dørlås,
viftemotorer, etc. Det er en utmerket olje for mange andre typer bruk!
En siste kommentar, det er to BiNaK oljeprodukter. BiNaK 495, den
originale
BiNaK oljen og nå, BiNaK PRO, som er en lettere, raskere olje for
dyktige utøvere hvor hastighet er en faktor. BiNaK PRO er
også
bedre for strenge toleranser. Jeg tilbyr også BiNaK
Tuning Slide Lubricant, som går godt sammen med BiNaK oljene.
Alle disse produktene og informasjon om dem finnes på mitt
nettsted.
Kontakt info:
Nanette L. Kappus, Tribologist
Power Up of Western New York
binak@rochester.rr.com
BiNaK 495 / BiNaK PRO
Musical Instrument Oil
www.binak.com
o.b.b
2003 - til norsk ved o.j.