Intervju med Jerome Callet

Trumpet Secrets

 

Photo of Jerome Callet

Jerome Callet er embouchurespesialist og i tillegg designer og produsent av messinginstrumenter. Han begynte å spille trompet  tretten år gammel. Selv om han studerte med flere berømte trompetlærere og gikk helt opp i arbeidet med å mestre instrumentet, kunne han tretti år gammel fortsatt ikke spille en høy C.

I 1957, etter mange års kamp, begynte han et livslangt studium av de fysiske elementer som er nødvendige for å utvikle en "supersterk” embouchure. Førti år gammel, etter mange forsøk og mange feiltrinn, hadde Jerome utviklet sin nye embouchure. Han publiserte sine funn i 1972 i ei bok kalt Trumpet Yoga.  I 1987, laget han en video og ei bok kalt Superchops.

Sammen med barokktrompeter, Robert Civiletti, publiserte han ei tredje bok høsten 2002.  I denne siste boka, Trumpet Secrets, har Jerome utviklet sin "Superchops Embouchure" til hva han nå kaller ”Tongue-Controlled-Embouchure” (tunge-kontrollert embouchure).  I forordet, sier han:

"Hensikten med denne boka er å gi innsikt i en metode som kan overkomme alle de fysiske hinder ved spill på trompet og på alle andre messinginstrument. Mange av mine ideer er ikke nye og har blitt brukt av de fremste utøvere i mer enn tre hundre år."

Hans livslange forskning ledet ham også fram til design og produksjon av noen av de beste trompeter og munnstykker som vi finner i dag.  Vi hadde en samtale med Jerome om hans bakgrunn, hans nye bok, hans undervisning og hans framtidsplaner:

Bakgrunn. 

Jerome, la oss gå tilbake i tid og se på utviklingen din innen begge dine felt, embouchure undervisning og design av messinginstrumenter.  

Du studerte med flere kjente trompetlærere, men ingen av dem kunne hjelpe deg til å utvikle en effektiv embouchure. Hvorfor ikke?
De kunne bare undervise musikalsk interpretasjon, transposisjon og notelesing. Jeg har studert alle moderne embouchuremetoder, pluss mange eldre metoder som er lite kjent blant trompetlærere i dag. Jeg var også i stand til  å endre min egen embouchure ved å forsøke hundrevis av helt forskjellige måter å spille på. Derfor ville jeg, hvis jeg hadde vært en aktiv utøver, vært redd for å miste jobben.

Hvilke spesifikke oppdagelser var det som hjalp deg til å finne en god fungerende embouchure? Jeg har hørt at hornteknikken "Einsetzen" (sette inn) var viktig i denne sammenheng?
Min største åpenbaring som utøver kom til meg en bestemt dag, 13. oktober 1970, da jeg fikk til å kombinere den gamle tyske horn embouchure  Einsetzen og Ansetzen. Etter 45 minutter med doble pedaltoner, klarte jeg å spille fra dobbel pedal C til dobbel høy C. Dette gjorde jeg med veldig lett munnstykkepress mot mine lepper.

Tonen var veldig sentrert og briljant, med perfekt stemt klang. Tretti år senere, fikk jeg en kopi av Jules Levy's Trumpet Method fra 1895.  Levy brukte de samme doble pedaltoner og steg opp i det øvre register. Dette ga meg en fornyet  selvtillit til å undervise alle i hvordan de kan bygge en sterk, pålitelig embouchure.

Hvis du ser tilbake på dine tre bøker, Trumpet Yoga, Super Chops og Trumpet Secrets, hva ser du? Hva har du endret og hva har forblitt uendret?
Boka Trumpet Yoga  var starten. Jeg hadde trenet på og utviklet bedre embouchure teknikker hver dag over de siste 32 år.  Boka mi Trumpet Secrets har alt nødvendig materiale for å spille. Jeg bruker fortsatt de utrullede avspente leppene for doble pedaltoner - med avspente munnviker og god åpning mellom tennene.

Hva ledet deg inn på trompet- og munnstykkedesign?
Etter hvert som min embouchure og bevissthet (øre) utviklet seg, innså jeg at trompet- og munnstykkemakere og lærere gikk i feil retning.  Selv om jeg hadde lite penger bestemte jeg meg for å bygge en bedre trompet.  En mann trodde på meg. Donald Getzen i DEG Corp. var min skytsengel. I løpet av mine første måneder i denne virksomheten, bygde vi 15 trompeter og solgte 30.

Trumpet Secrets og undervisning.

Jeg vet at du er veldig stolt av den siste boka di, Trumpet Secrets. Er det den anbefalte guide og øvelsesbok for all din undervisning?
Jeg vil nå bare undervise tunge-kontrollert embouchure slik den er beskrevet i boka mi Trumpet Secrets, til alle nivåer på trompet og annen messing.

Bortsett fra deg selv, er det kvalifiserte instruktører innen din embouchure metode? Hvis så, hvordan kan vi kontakte dem?
Beklageligvis bare i New York området. Der er det bare noen få av mine studenter som er i stand til å hjelpe en utøver. Jeg har et håp om at det  i min livstid vil bli slik at alle utøvere vil bli i stand til å spille virtuos musikk uten anstrengelser og overblåsing.

Hvor vanskelig er det for en student å endre til dine type embouchure. Hvor lang tid tar overgangen vanligvis?
Det er veldig vanskelig hvis vedkommende har utviklet gale spillevaner. Det vakre med min metode er at alle kan gjøre det, fra 10 år til over 80.  Jeg har sett store forbedringer på bare en uke, men som regel vil det ta flere måneder å starte den korrekte bygging av en kraftfull embouchure.

Hva er den vanskeligste del i din undervisning å kommunisere til studentene?
Studenten må utvikle en ny vane av å holde tunga gjennom tennene med spissen av tunga hvilende på toppen av underleppa fra laveste til høyeste toner. Med vår metode kan de ikke danne vokaler, stramme munnen eller smile med munnvikene. De må alltid holde tennene vid åpen  med en avspent underkjeve.

Hva er den vanligste feil dine studenter gjør?
Den største feilen er å tillate at tunga trekker seg tilbake bak tennene - og å klemme leppene sammen når de spiller oppover i høyden.

Jeg vet at du underviser mye med bruk av ørene, av klangen dine studenter har. Fortell mer om det?
Mine ører har blitt så trenet at jeg kan høre hver defekt i den mest profesjonelle utøver og fortelle dem hva som er feil, og også hvordan de kan korrigere disse defektene i sitt spill.

Hvilke utøvere anbefaler du at vi lytter til for å høre den beste ”sound” i aksjon?
Harry James, Randy Brooks, Charlie Shavers, Peter Masseurs, Conrad Gozzo, Gunter Beetz og Horst Fischer. Dette er den korrekte sound, hver tone fokusert, briljant uten spreding.

Jeg vet at du er nå underviser fløyteembouchure til noen ledende symfonimusikere. Fortell litt om det?
Jeg underviste Trumpet Secrets leksjon til førstetrombonist i Honolulu Hawaii Symphony Orchestra. Hans navn er James Decker. James viste boka mi til Keith Underwood, en profesjonell fløytist og mesterlærer. Keith bruker nå min
tunge-kontrol metode med stor  suksess. Alle fløytister oppnår raskere resultat enn messingutøvere, siden de bare behøver å komprimere lufta. De behøver ikke leppenes  vibrasjon slik vi messingspillere  må.

Kan du forklare rollen du gir tunga?
Når du lærer å bruke tunga di slik jeg gjør, er det lite setting av leppene. Tungas kompresjon av lufta kan lett kontrollere vibrasjonen til  leppene i både det høyeste og laveste registeret. Nesten alle samtidens professorer har undervist i en feilaktig bruk av tunga. Nåtidens trompetere har en stor gruppe av personer som mislykkes på grunn av  feilaktig bruk av tunga og leppene. Jo mer tid du bruket tunga i framover plassert posisjon, jo mer vil du øke styrken til tunga. Spyttebevegelsen får leppene til å vibrere med maksimal intensitet.

Hva er "spit buzz"?
”Spit-buzz” (spytte-summing) må gjøres ved å plassere spissen av tunga di på toppen av underleppa og så spytte et hår vekk fra tuppen av  tunga. Spyttebevegelsen gjøres ved å slippe lufta løs fra kanten av overtennene og innsiden av overleppa. Tungespissen forlater aldri  underleppa, tunga di må holde fast mot underleppa.

Du advarer mot "mer luft"-metoden i høyderegisteret?
Når man blåser luft inn i trompeten, vil selv profesjonelle overblåse for å spille høye toner. Hva som behøves er større kompresjon av lufta du blåser mellom kanten overtennene og innsida overleppa. Denne bevegelsen av tunga lar deg kontrollere alt med større effektivitet og mindre anstrengelse for leppene.

På tross av suksessen til så mange av dine studenter så vel som ditt eget bemerkelsesverdige omfang, styrke, og utholdenhet, er dine metoder fortsatt betraktet som ganske kontroversielle i mange kretser. Har du en forklaring på det?
Grunnen til at jeg er kontroversiell er at mine kritikere måtte endre seg og lære alt fra nytt av. Disse profesjonelle lærerne og proffe utøverene er redde. Jeg kan ha rett. Det enkle er da å latterliggjøre mine 50 år med embouchurearbeid. Uten å skryte, helt uanstrengt var jeg i stand til å ”utspille” mange av verdens superstjerner – i forhold til  kraftfull klang, omfang og letthet i spillet. Du vil se at stjernelærerne bare tar studenter med profesjonelle evner. Jeg liker å hjelpe både den veikeste og sterkeste utøver.

Framtidige planer.

Du kaller Trumpet Secrets volum 1. Vil der bli et volum 2?
Hvis jeg finner en mye enklere måte å spille trompet på, og at det utvikler bedre utøvere, da vil jeg skrive Trumpet Secrets 2.

Vi vet at du fortsetter å undervise embouchure. Hva er det ved undervisning som gir deg mest glede?
Min største tilfredsstillelse er å hjelpe hver enkelt; selv de som har misslykkes hos sine gamle instruktører. Å overkomme fysiske handikapp, som alder, å miste tenner, så vel som hjerte-, lunge- og krefttilfeller.

Mange utøvere i jazz og klassiske miljøer betrakter dine horn og munnstykker som noen av de fineste som er laget. Nå etter at du har trukket deg tilbake, er der noen framtid for denne design?
Mine trompeter vil igjen bli tilgjengelige gjennom en venn, Lee Adams. Noen Bb-trompeter vil være klare denne sommeren.

Når du nå har sluttet med design og produksjon, er det noe du savner eller angrer på?
Et savn er at mine trompeter kunne ha blitt brukt av flere av verdens fremste trompetister. Jeg har hatt stor glede av å høre fra musikere som spiller på mine trompeter i måneds- og årevis. Jeg vet at
trompetene mine og noen av mine ideer, vil bli brukt mange år etter at jeg er borte!

Tusen takk for intervjuet!


Kontakt informasjon:

Jerome Callet Trumpet Studio
44 Garden St., Staten Island, NY 10314
Telefon: +1-718-477-5803
Epost: trumpet@I-2000.com

Gå til www.super-chops.com  for informasjon om Trumpet Secrets Vol.1.


o.j. 2003 - Foto av Vera Hørven (tatt i Evansville, Indiana 2001). Takk til Callet elev, Kyle Schmeer, Philadelphia for hjelp med spørsmålene!