Intervju med
Jerome Callet
|
Jerome Callet er embouchurespesialist og i tillegg designer og produsent av messinginstrumenter. Han begynte å spille trompet tretten år gammel. Selv om han studerte med flere berømte trompetlærere og gikk helt opp i arbeidet med å mestre instrumentet, kunne han tretti år gammel fortsatt ikke spille en høy C.
I 1957, etter mange års kamp, begynte han et livslangt studium av de fysiske elementer som er nødvendige for å utvikle en "supersterk” embouchure. Førti år gammel, etter mange forsøk og mange feiltrinn, hadde Jerome utviklet sin nye embouchure. Han publiserte sine funn i 1972 i ei bok kalt Trumpet Yoga. I 1987, laget han en video og ei bok kalt Superchops.
Sammen med barokktrompeter, Robert Civiletti, publiserte han ei tredje bok høsten 2002. I denne siste boka, Trumpet Secrets, har Jerome utviklet sin "Superchops Embouchure" til hva han nå kaller ”Tongue-Controlled-Embouchure” (tunge-kontrollert embouchure). I forordet, sier han:
"Hensikten med denne boka er å gi innsikt i en metode som kan overkomme alle de fysiske hinder ved spill på trompet og på alle andre messinginstrument. Mange av mine ideer er ikke nye og har blitt brukt av de fremste utøvere i mer enn tre hundre år."
Hans livslange forskning ledet ham også fram til design og produksjon av noen av de beste trompeter og munnstykker som vi finner i dag. Vi hadde en samtale med Jerome om hans bakgrunn, hans nye bok, hans undervisning og hans framtidsplaner:
Bakgrunn.
Jerome, la oss gå tilbake i tid og
se
på utviklingen din innen begge dine felt, embouchure undervisning
og design av messinginstrumenter.
Du studerte med flere kjente
trompetlærere, men ingen av dem kunne hjelpe deg til å
utvikle en effektiv embouchure. Hvorfor ikke?
De kunne bare undervise
musikalsk interpretasjon, transposisjon og notelesing. Jeg har
studert alle moderne embouchuremetoder, pluss mange eldre metoder som
er lite kjent blant trompetlærere i dag. Jeg var også
i stand til å endre min egen embouchure ved å
forsøke hundrevis av
helt forskjellige måter å spille på. Derfor
ville
jeg, hvis jeg hadde vært en aktiv utøver, vært redd
for å miste jobben.
Hvilke spesifikke oppdagelser var det som
hjalp deg til å finne en god fungerende embouchure? Jeg har
hørt at hornteknikken "Einsetzen" (sette inn) var viktig i denne
sammenheng?
Min største åpenbaring som utøver kom til meg en
bestemt dag, 13. oktober 1970, da jeg fikk til å kombinere den
gamle tyske horn embouchure Einsetzen og Ansetzen. Etter 45
minutter med doble pedaltoner, klarte jeg å spille fra dobbel
pedal C til dobbel høy C. Dette gjorde jeg med veldig lett
munnstykkepress mot mine lepper.
Tonen var veldig sentrert og briljant, med perfekt stemt klang. Tretti år senere, fikk jeg en kopi av Jules Levy's Trumpet Method fra 1895. Levy brukte de samme doble pedaltoner og steg opp i det øvre register. Dette ga meg en fornyet selvtillit til å undervise alle i hvordan de kan bygge en sterk, pålitelig embouchure.
Hvis du ser tilbake på dine tre
bøker, Trumpet Yoga, Super Chops og Trumpet
Secrets, hva ser du? Hva har du endret og hva har forblitt uendret?
Boka Trumpet Yoga var starten. Jeg hadde trenet på
og utviklet bedre embouchure teknikker hver dag over de siste 32
år. Boka mi Trumpet Secrets har alt
nødvendig materiale for å spille. Jeg bruker fortsatt de
utrullede avspente leppene for
doble pedaltoner - med avspente munnviker og god åpning mellom
tennene.
Hva ledet deg inn på trompet- og
munnstykkedesign?
Etter hvert som min embouchure og
bevissthet (øre) utviklet seg, innså jeg at trompet- og
munnstykkemakere og lærere gikk i feil retning. Selv om jeg
hadde lite penger bestemte jeg meg for å bygge en bedre
trompet. En mann trodde på meg. Donald Getzen i DEG Corp.
var min skytsengel. I løpet av mine første
måneder i denne virksomheten, bygde vi 15
trompeter og solgte 30.
Trumpet Secrets og undervisning.
Jeg vet at du er veldig stolt av den siste
boka di, Trumpet Secrets. Er det den anbefalte guide og
øvelsesbok for all din undervisning?
Jeg vil nå bare undervise
tunge-kontrollert embouchure slik den er beskrevet i boka mi Trumpet
Secrets, til alle nivåer på trompet og annen messing.
Bortsett fra deg selv, er det kvalifiserte
instruktører innen din embouchure metode? Hvis så, hvordan
kan vi kontakte dem?
Beklageligvis bare i New York området. Der er det bare noen
få av mine studenter som er i stand til å hjelpe en
utøver. Jeg har et håp om at det i min livstid vil
bli slik at alle utøvere vil bli i stand til å spille
virtuos musikk uten anstrengelser
og overblåsing.
Hvor vanskelig er det for en student
å endre til dine type embouchure. Hvor lang tid tar overgangen
vanligvis?
Det er veldig vanskelig hvis
vedkommende har utviklet gale spillevaner. Det vakre med min metode er
at alle kan gjøre det, fra 10 år til over 80. Jeg
har sett store forbedringer på bare en uke, men som regel vil det
ta flere måneder å starte den korrekte bygging av en
kraftfull embouchure.
Hva er den vanskeligste del i din
undervisning å kommunisere til studentene?
Studenten må utvikle en ny vane av å holde tunga gjennom
tennene med spissen av tunga hvilende på toppen av underleppa fra
laveste til høyeste toner. Med vår metode kan de ikke
danne vokaler, stramme munnen eller smile med munnvikene. De
må alltid holde tennene vid åpen med en avspent
underkjeve.
Hva er den vanligste feil dine studenter
gjør?
Den største feilen er å
tillate at tunga trekker seg tilbake bak tennene - og å klemme
leppene sammen når de spiller oppover i høyden.
Jeg vet at du underviser mye med bruk av
ørene, av klangen dine studenter har. Fortell mer om det?
Mine ører har blitt så
trenet at jeg kan høre hver defekt i den mest profesjonelle
utøver og fortelle dem hva som er feil, og også hvordan de
kan korrigere disse defektene i sitt spill.
Hvilke utøvere anbefaler du at vi
lytter til for å høre den beste ”sound” i aksjon?
Harry James, Randy
Brooks, Charlie Shavers, Peter Masseurs, Conrad Gozzo, Gunter Beetz og
Horst
Fischer. Dette er den
korrekte
sound, hver tone fokusert, briljant uten spreding.
Jeg vet at du er nå underviser
fløyteembouchure til noen ledende symfonimusikere. Fortell litt
om det?
Jeg underviste Trumpet Secrets leksjon til
førstetrombonist i Honolulu Hawaii Symphony Orchestra. Hans navn
er James Decker. James viste boka mi til Keith Underwood, en
profesjonell fløytist og
mesterlærer. Keith bruker nå min tunge-kontrol metode med stor suksess.
Alle fløytister oppnår
raskere resultat enn messingutøvere, siden de bare
behøver
å komprimere lufta. De behøver ikke leppenes
vibrasjon
slik vi messingspillere må.
Kan du forklare rollen du gir tunga?
Når du lærer å bruke tunga di slik jeg gjør,
er det lite setting av leppene. Tungas kompresjon av lufta kan lett
kontrollere vibrasjonen til leppene i både det
høyeste og laveste registeret. Nesten alle samtidens professorer
har undervist i en feilaktig bruk av tunga. Nåtidens trompetere
har en stor gruppe av personer som mislykkes på grunn av
feilaktig bruk av tunga og leppene. Jo mer tid du bruket tunga i
framover plassert posisjon, jo mer vil du øke styrken til tunga.
Spyttebevegelsen får leppene til
å vibrere med maksimal intensitet.
Hva er "spit buzz"?
”Spit-buzz” (spytte-summing) må gjøres ved å
plassere spissen av tunga di på toppen av underleppa og så
spytte
et hår vekk fra tuppen av tunga. Spyttebevegelsen
gjøres ved å slippe lufta løs fra kanten av
overtennene og innsiden av overleppa. Tungespissen forlater aldri
underleppa, tunga di må holde fast mot underleppa.
Du advarer mot "mer luft"-metoden i
høyderegisteret?
Når man blåser luft inn i trompeten, vil selv profesjonelle
overblåse for å spille høye toner. Hva som
behøves er større kompresjon av lufta du blåser
mellom kanten overtennene og innsida overleppa. Denne bevegelsen av
tunga lar deg kontrollere alt med større effektivitet og mindre
anstrengelse for leppene.
På tross av suksessen til så
mange av dine studenter så vel som ditt eget bemerkelsesverdige
omfang, styrke, og utholdenhet, er dine metoder fortsatt betraktet som
ganske
kontroversielle i mange kretser. Har du en forklaring på det?
Grunnen til at jeg er kontroversiell er at mine kritikere måtte
endre seg og lære alt fra nytt av. Disse profesjonelle
lærerne og proffe utøverene er redde. Jeg kan ha rett. Det
enkle er da å latterliggjøre mine 50 år med
embouchurearbeid. Uten å skryte, helt uanstrengt var jeg i stand
til å ”utspille” mange av verdens superstjerner – i forhold til
kraftfull klang, omfang og letthet i spillet. Du vil se at
stjernelærerne bare tar studenter med profesjonelle evner. Jeg
liker å hjelpe både den veikeste og sterkeste utøver.
Framtidige planer.
Du kaller Trumpet Secrets volum 1.
Vil der bli et volum 2?
Hvis jeg finner en mye enklere
måte å spille trompet på, og at det utvikler bedre
utøvere, da vil jeg skrive Trumpet Secrets 2.
Vi vet at du fortsetter å undervise
embouchure. Hva er det ved undervisning som gir deg mest glede?
Min største tilfredsstillelse
er å hjelpe hver enkelt; selv de som har misslykkes hos sine
gamle instruktører. Å overkomme fysiske handikapp, som
alder, å miste tenner, så vel som hjerte-, lunge- og
krefttilfeller.
Mange utøvere i jazz og klassiske
miljøer betrakter dine horn og munnstykker som noen av de
fineste som
er laget. Nå etter at du har trukket deg tilbake, er der noen
framtid for denne design?
Mine trompeter vil igjen bli
tilgjengelige gjennom en venn, Lee Adams. Noen Bb-trompeter vil
være klare denne sommeren.
Når du nå har sluttet med
design og produksjon, er det noe du savner eller angrer på?
Et savn er at mine trompeter kunne ha
blitt brukt av flere av verdens fremste trompetister. Jeg har hatt stor
glede av å høre fra musikere som spiller på mine
trompeter i måneds- og årevis. Jeg vet at trompetene
mine og noen av mine ideer, vil bli brukt
mange år etter at jeg er borte!
Tusen takk for intervjuet!
Kontakt informasjon:
Jerome Callet Trumpet Studio
44 Garden St., Staten Island, NY 10314
Telefon: +1-718-477-5803
Epost: trumpet@I-2000.com
Gå til www.super-chops.com for informasjon om Trumpet Secrets Vol.1.