Leksjoner med Jerome Callet.


(Callet gjennomg�r viktige punkter fra boka Trumpet Secrets)

Jerome Callet

Jerome Callet er embouchurespesialist og var ogs� designer og produsent av trompeter i mange �r. I en alder av 73 �r, har solgt rettighetene til trompetene sine og konsentrerer seg bare om � undervise og holde seminar.

Han begynte � spille trompet  tretten �r gammel. Selv om han studerte med flere ber�mte trompetl�rere og gikk helt opp i arbeidet med � mestre instrumentet, kunne han tretti �r gammel fortsatt ikke spille en h�y C.

I 1957, etter mange �rs kamp, begynte han et studium av de fysiske elementer som er n�dvendige for � utvikle en "supersterk� embouchure. F�rti �r gammel, etter mange fors�k og mange feiltrinn, hadde Jerome utviklet sin nye embouchure. Han publiserte sine funn i 1972 i ei bok kalt Trumpet Yoga.  I 1987, laget han en video og ei bok kalt Superchops.

Sammen med barokktrompeter, Robert Civiletti, publiserte han ei tredje bok h�sten 2002.  I denne siste boka, Trumpet Secrets, har Jerome utviklet hva han n� kaller �Tongue-Controlled-Embouchure� (TCE).  I forordet, sier han:

Hensikten med denne boka er � gi innsikt i en metode som kan overkomme alle de fysiske hinder ved spill p� trompet og p� alle andre messinginstrument. Mange av mine ideer er ikke nye og har blitt brukt av de fremste ut�vere i mer enn tre hundre �r.

For mer om Callet, se intervju med han i forrige nummer av Schallstykket, Nr. 3 - 2003.

�rhus mars 2004

L�rdag 13. mars dro fire medlemmer av Norsk Trompetforum til �rhus i Danmark for � m�te Callet.

Siden NTF ikke hadde sitt vanlige vinter-/ v�rseminar i �r, var det en fin anledning til allikevel � m�tes og i tillegg f� med seg litt kunnskap, inspirasjon, med mer.

Anledningen til at Callet var i Danmark, var en invitasjon fra Dansk Musikkunion (DMU) til � holde seminar i K�benhavn og �rhus. Noen av oss fors�kte f�rst � komme med p� et av disse seminarene, men DMU ville bare akseptere profesjonelle ut�vere. Det hele ble da lite aktuelt for oss, og vi greide isteden � f� til en direkte avtale med Callet om privattimer i  �rhus.

Spit-buzz

Det f�rste Callet ville ha oss til � gj�re, var det han kaller �spit-buzz�. I boka hans, Trumpet Secrets er det beskrevet slik:

To �spit-buzz�, imagine spitting a hair off the top of the tongue but the hair never leaves the tongue.

Deretter skulle vi overf�re dette til instrumentet. Ingen av oss klarte det noe s�rlig bra. Noen hadde for lite �pning mellom tennene, andre spyttet ikke nok, men �hoo�et� bare luft gjennom hornet. Eller det var for mye vanlig summelyd og for lite spytting og dermed for lite kompresjon. Callet legger stor vekt p� �spit-buzz�. Det er p� en m�te d�r�pneren til TCE.

Problemet med tekstlige beskrivelser av en slik teknikk, er at det ikke f�lger med noe lyd eller visuell informasjon. Vi h�rte jo klart at ingen av oss fikk til den m�ten Callet selv gjorde det p�. Noen av oss har ogs� hatt boka og fors�kt p� egen h�nd, men uten � f� det til. Dette er klart en svakhet som gj�r at boka alene ikke vil v�re nok til � forst� hvordan TCE fungerer. 

Einsetzen


(Callet spiller dobbel pedal C med Einsetzen)

Callet viste oss deretter hvordan han startet med dobbel pedal C og spilte opp til dobbel h�y C og tilbake igjen (5 oktaver). N�r han setter an pedaltonen, bruker han samme metode som dybdehornistene brukte i gamle dager, s�kalt Einsetzen. Han setter rimen mot en utrullet underleppe og lar mesteparten av munnstykket dekke overleppa. Leppene formes framover og f�les tykke i hele registeret (dobbel pedal � dobbel h�y C). N�r han kommer opp til det normale registeret er fordelingen av munnstykket mer 50 / 50. Men, leppene rulles ikke inn og overleppa beholder en litt utrullet form. N�r man setter an en tostr�ken C i systemet for eksempel, skulle man bruke det som ble kalt Ansetzen. Rimen settes mot overleppa og skyves lett oppover slik at overleppa dras litt opp og forblir utrullet. Dermed blir den r�de, mykere delen av overleppa mer med i vibrasjonen og skaper bedre fokus for tonen. Ved at tunga skyves framover mellom leppene (i det h�ye registeret) skapes det en kraftig  kompresjon n�r lufta presses gjennom. Tunga er da bred og tykk i fronten mot innsidene av leppene. For at det skal fungere godt m� avstanden mellom tennene alltid v�re god. I Trumpet Secret er det beskrevet med en avstand p� fra 12 til 16 millimeter.


(Callet spiller dobbel h�y C)

Bruk av lufta

Jo h�yere opp i registeret man spiller jo mindre luft! trenger man. Derimot beh�ver man sterkere kompresjon. Det er dette den aktive tunga hjelper til med. Den b�de inng�r i vibrasjonen og fungerer som en kile mellom leppene. Ved � �spenne� magemusklene f�r man god st�tte for kompresjonen. I boka hans er dette omtalt under punkt 2 av de s�kalte 5 Secrets.
 
Selv blant profesjonelle er det ofte en tendens til �overbl�sing� ved at man bruker for mye luft istedenfor kompresjon. Dette g�r utover leppenes evne til � motst� luften og vibrere godt  med derp� f�lgende �kt munnstykkepress.
 
Den st�rste utfordringa med TCE er � holde nok tilbake. Hvis man bl�ser for hardt eller presser leppene sammen i h�yden, stopper tonen br�tt. Derfor b�r man jobbe seg metodisk oppover og hele tiden s�rge for at det er god �pning mellom tennene.

Flat hake


(Callet hjelper Olaf med unng� at haka skyves ned)

W46

Den spilleteknikken som Callet har kommet fram til favoriserer ikke store munnstykker. P� sine mange reiser rundt i verden sjekker han alle de munnstykker han kommer over. Det f�rste han gj�re er rett og slett � f�le med fingeren ned i koppen. Hvis han finner noe som kjennes interessant ut, sjekker han det mer. For en tid siden kom han over et munnstykke fra Weril, W46. Det er if�lge Callet veldig godt �balansert� og han hadde derfor begynt � bruke det isteden for sine egne munnstykker.

Design og bygging av trompeter

Etter leksjonen l�rdag, spiste vi middag sammen med Callet og hans kone. Praten gikk om mye forskjellig. Et tema som var spesielt popul�rt var det med design og bygging av trompeter. Callet designet som nevnt i mange �r sine egne trompeter, og var enig i at det for tiden bygges og/eller masseproduseres altfor mange d�rlige instrumenter. Det er faktisk lettere og billigere � finne gode instrumenter p� bruktmarkedet. Selv spilte Callet p� en 70 �r gammel Olds Super.

Gjenoppdagelse av en glemt teknikk.

F�r Callet reiste til Danmark fikk han en e-post med sitat fra et brev Herbert L. Clarke skrev til Fred Elias i 1940. I dette brev forteller Clarke at han benyttet tunga slik det beskrives i TCE. Det skjedde mens Clarke var aktiv som solist med Sousa�s band, og han forteller at han brukte det n�r han var sliten men allikevel m�tte spille soloer. Clarke kaller det et �stunt�, og det er nok derfor han ikke har beskrevet det i sine b�ker. Clarke sier blant annet:

I have often reached two octaves above "G" in the top space of the scale...Sometimes higher. This takes no strength, power nor strain.  It is so simple that one is astounded at the results.

Callet var begeistret over � f� vite dette og fortalte at han selv ogs� hadde funnet flere bekreftelser p� at slik bruk av tunga har v�rt praktisert tidligere. Jules Levy brukte det ogs�, og beskrev det i sin bok fra 1895. Det er ogs� derfor Callet ser p� sitt eget bidrag som en gjenoppdagelse av en gammel teknikk.


o.j. 2004  - Takk til Erik Bonde og Torben Bonde for hjelp med � skaffe lokale i �rhus!