Kanskje vi kan starte med din
musikalske
bakgrunn?
Min musikalske trening startet i New York
med
Myer
Savits (Broadway og frilanse), Isadore Blank (Prinsipal
Metropolitan
Opera) og Carmine Fornorato (NY Philharmonic). Jeg forlot New York da
jeg fikk fullt skolestipend til Yankton Conservatory og en stilling i
Sioux City Symphony. Jeg studert ved
konservatoriet med Fredrick Kaufman. Da jeg kom tilbake til New York
igjen, vant jeg en
posisjon ved National Orchestra Association of New York. Jeg begynte
så å undervise musikk i gymnaset og fortsatte studier
ved Montclair
State
University hvor jeg tok hovedfag i musikkterapi og arbeidet som
musikkterapeut ved Overlook State Hospital. I denne perioden starterte
jeg også min egen musikkskole, “Star Music”.
Etter min klassiske musikkutdanning begynte jeg som frilanstrompeter og spillte med grupper som Tito Puente, The O.J.’s, The Glenn Miller Orchestra og mange andre grupper i New York området. Jeg begynte å studere med Jerome i 1973 og hans teknikk hjalp meg til å utvikle lead-trompet registeret. Så tok jeg 12 år pause fra musikkindustrien for å forfølge andre interesser. I 1993 begynte jeg å spille igjen og fortsatte å studere med Jerome.
Hvordan "fant" du ditt instrument,
naturtrompeten?
I 1997 fulgte jeg med Jerome til Sverige
til en I.T.G. konferanse. Der hadde jeg den store gleden av å
møte
Friedemann
Immer, som etter min mening er den fineste barokkrompeter i verden.
Mitt hovedfokus var å spille barokk musikk på en
pikkolotrompet. Etter at
Friedemann
hørte meg spille pikkolo inviterte han meg til å studere
hos ham ved hans mesterklasse i Tyskland. I løpet av den
klassen introduserte han meg for barokktrompeten.
Jeg var litt nølende siden jeg ikke kjente noe særlig til
instrumentet.
Friedemann
sa, “Prøv den, jeg tror du vil gjøre det bra”.
Han ga meg sitt
horn og jeg spilte en 2-oktave arpeggio til høy C og ned i den
harmoniske
seriene til hornet og Friedemann utbrøt, “Du er et
naturtalent”, og jeg svarte “Jeg, naturtalent, på
naturtrompet ?" Vi lo godt
begge to. På avsluttningen av mesterklassen ga Friedemann meg en
barokktrompet som jeg
skulle ta med tilbake til statene. Han ville se om min interesse varte
ved. Resten er historie, jeg var hektet.
Jerome hadde ganske lenge hatt planer om å skrive en ny bok. Etter å ha tegnet sidesnitt av embouchuren på frihånd i mange år og skrevet forklaringer på tungeposisjon i forhold til tennene og leppene, innså han at han hadde funnet hemmeligheten til de store artistene. Undertittelen, “Secrets of the Tongue Controlled Embouchure” (hemmeligheteten med den tungekontrollerte embouchure) kom til meg mens jeg ventet på en flyplass i Tyskland og leste igjennom utkastet. Jeg skjønte at tungen kontrollerer hele embouchuren.
Hvorfor passer
"tungekontrollert embouchure"
så utmerket til spill på barokktrompet?
Som du sikkert vet, har ikke natur- eller
barokktrompeten den luksusen som ventiler er. Hver note må
fokuseres og sentreres for å spille instrumentet. Jeg har
hørt mange gode pikkolotrompetere mislykkes når de
forsøkte å spille barokktrompet.
Når du begynner å spille barikktrompet for første gang innser du med en gang at embouchuren din er den totale mekanismen. “Tungekontrollert embouchure” vil hjelpe deg å utvikle tunge- og leppemuskler som behøves, ikke bare for å spille barokktrompet, det kan brukes på alle messinginstrument.
I barokken var trompetere medlemmer
av laug og holdt ferdighetene sine hemmelige. Vi vet ikke hvilken
teknikk trompeterne i Leipzig og Dresden brukte når de spilte
clarino partier. Når vi ser på musikken som Bach skrev for
trompet,
skjønner vi at Gottfried Reiche og andre må ha hatt en
meget effektiv
embouchure. Hva tror du?
Helt ærlig tror jeg at de fremste
utøverne i barokkepoken måtte bruke tunga til å
kontrollere alle tonene.
Vi vil aldri vite dette sikkert, men hvis jeg kan spille alle
trompetstemmene som Bach skrev på barokktrompeten med tunga mi i
denne framoverstilte posisjonen slik Jerome Callet beskriver det -
hvilken logisk konklusjon kommer vi til da?
Å tro at et geni som Bach ville ha akseptert en spredd og ustemt
tone fra en trompeter er latterlig. Hvis du ser på malerier fra
den perioden, viser det trompetere med oppblåste kinn. Hvis du
ser på fotografier av store trompetere i moderne tid,
vil du legge merke til at de spiller med en embouchure som er lett
oppblåst på grunn av tunga.
Kunne du peke på noen viktige
ting i forbindelse med de grunnleggende treningsmetodene for
naturtrompet?
Oppvarming er opplagt en viktig del av
messingspill og hvor lang tid man trenger er litt forskjellig.
Jeg anbefaler på det sterkeste at du starter oppvarmingen
på den laveste tonen med klar ansats og bruker legato opp til den
høyeste tone og ned igjen. Evnen til å spille i stilen fra
perioden krever teknikken ulik-tungeansats og dette bør jevnlig
praktiseres. Sett-tunge-øvelsene er uvurderlige hvis du vil
spille musikk fra barokkepoken.
Underviser du i denne nye metoden?
Ja, og jeg har gjort det i flere år.
Jeg har oppnådd veldig gode resultater både med nybegynnere
og med professjonelle.
Du har en barokk trio som heter Buccina
Cantorum, fortell litt om det!
Navnet “Buccina
Cantorum” betyr, direkte oversatt fra latin, å ”synge
med
trompeten”. Gruppen består av cembalo, mezzo-sopran/konta-alt
og barokktrompet. Hvert medlem er en virtuos på sitt felt.
Vi har opptrått sammen i tre år og har viet oss til
oppførelsesstil og teknikk fra barokkperioden. Vår
nye
CD “Music
of
the Italian Baroque” er nettopp kommet ut.
På våre konserter gir vi også en demonstrasjon av
naturtrompet, barokktrompet og trekktrompet. Vi
gir også en kort innføring i de musikalske former og
forteller om komponisten.
Hvilke framtidsplaner har du?
Mine planer framover er å utdanne
den messing-spillende verden til fordelene ved “tungekontrollert
embouchure”, gjennom
private
leksjoner, klinikker og konserter. Jeg planlegger å bygge et
konservatorie i min
hjemby og invitere utøvere fra hele verden på
besøk, for å spille og lære.