The Regent's Bugle
Intervju med
Crispian Steele-Perkins
Sommeren 2004,
besøkte jeg instrumentsamlingen Bate Collection i Oxford. Der
fant jeg den nyeste innspillingen til Crispian Steele-Perkins, The
Regent's Bugle. Andre utøvere som er med er, Ian
Partridge, tenor, Leslie Pearson, piano og David Woodcock, fiolin.
Crispian Steele-Perkins er kjent som en virtuos trompesolist med spesiell
interesse for å restaurere, spille og gjøre
innspillinger på antikke
instrumenter av trompetfamilien.
The Regent's Bugle presenterer fire
av de tidligste typer mekaniserte trompeter. Her er det musikk enten
spesielt skrevet for dem, eller arrangert for å vise de nye
mulighetene til å spille lett og uttryktsfullt.
CDen er inndelt
i fire, A The
English slide trumpet, B The
Keyed Trumpet, C The Two
Valved Trumpet og D The
Cornopean.
Vi valgte
å dele intervjuet inn i disse fire delene:
A. The Regent's Bugle (Short Model Slide-Trumpet)
Tittelen
på CDen, The Regent's Bugle, er også navnet på denne
trompeten.
Fortell litt om dette instrumentet!
De ble ikke
laget i stort antall, men har dobbel bøyle i motsetning til enkel
bøyle og har fordelen av et
lengre konisk schallstykke, og dermed litt bedre intonasjon i grunnharmoniene.
Min er en ombygget "kavaleri" eller "tjeneste" trompet av J. Astor, London datert 1798. Supplering av en
sleide er gjort langt senere. Munnstykket er alltid mer
traktformet enn en
konvensjonell trompet, noe som skaper en mindre skingrende tone. Jeg har sett henvisninger
til bruk
av en av disse av Johann Gottlob Schmidt [1775-1822], den første
tyske
trompeter
NOENSINNE
[så langt jeg kan fastslå] som fikk
ansettelse i London [ca 1801] som er overraskende når man tenker
på den store tyske tradisjon og de
strerke musikalske og militære forbindelse det var med Hannover.
Det er interessante
konklusjoner som kan utledes av dette.
Tradisjonen
med å spille på denne type instrument ble holdt lenge
i
live i England av utøvere som Harper senior og junior.
Flere tusen
engelske sleidetrompeter overlevde fra det 19. århundre [jeg har 9]. De er robust
bygget og er forbedrede
naturtrompeter. Den Handelske tradisjon i Engand [ hvor vi har 3 sesonger ikke
4, vår, sommer og "Messias"]
sørget for at dette umoderne instrumentet hadde oppgaver, helt
inn i det tidlige 20. århundre.
Jeg
forstår at du er meget glad i dette instrumentet. Hva er det som
gjør det så spesielt?
Den renheten i
klangen som Purcell og Handel hørte på trompet er helt tatt vare
på sleidetrompeten som fortsatte å
bruke et stort hemisfærisk munnstykke som eliminerer den
fæle skrikende støy
som moderne ingeniørkunst har skjenket oss som
en såkalt "nobel" tone !
På
flere av sporene merket A, spiller du stykker av John T. Norton. Hvem
var han?
John Norton
var en superb trompeter som virket før Harper som professor ved Royal Academy of
Music. Han emigrerte
til USA i 1827 og var antakelig på alle måter en like
fin musiker som Harper.
B.
The Keyed Trumpet
Dette
er trompeten som Haydn og Hummel skrev sine trompetkonserter for. Er
det et originalt instrument du spiller på?
Min klaffetrompet ble laget av Robert Vanrynne rundt 1996
Hva er
den største utfordingen ved å spille klaffetrompet?
Vanskeligheten er å oppnå en jevn klang mellom de
"åpne" og
"lukkede" tonene.
Høyden som hver klaff løftes er kritisk og det er
også den nøyaktige størrelsen på hullet. Den må ikke under noen
omstendigheter blåses for kraftfullt - ikke forsøk å
få den til å klinge som en moderne
trompet
- den er vakker som den er !
Du
framfører andante og rondo av Hummel som en trio, med piano og
fiolin. Vet du om Weidinger, for hvem Hummel skrev konserten spilte den
slik?
Allgemeine
Musicalische Zeitung gir en full rapport om en konsert med
Weidinger i desember 1802 hvor
han blant andre ting
spilte "en
vakkert skrevet
Trio for klaffetrompet, fiolin og pianoforte" av Hummel fra Wien. Det er min
påstand at dette ble utvidet til hans konsert.
I
den langsomme delen av Hummel, spor 5, spiller du noen triller som er
meget spesielle. Det høres nesten litt komisk ut og denne
effekten kan tyde på at
Weidinger og Hummel må ha samarbeidet nært.
Andre og
tredje sats har opplagt Weidinger "lenende seg over Hummel's skulder"
[åpeningssatsen har mindre påfunn]. Dette er klart ut fra
trillene på samme note [bølgende linjer] i de siste 2 satsene - bare
mulig
på de tonene Hummel bruker.
C. The Two Valved Trumpet
Hva kan du
fortelle oss om dette instrument?.
Tidlige ventiler
var bare en hurtig bøyle; men de gjorde raskt trompeten kromatisk.
Det
siste sporet, nr. 21, blir spilt med dette instrumentet. Det er den
kjente Ave Maria av Schubert. Thomas Harper spilte det med slik en
trompet. Hvordan fant du ut det?
Det er mange
godt bevarte konsertprogram og annonser som forteller oss helt
eksakt hva
Harper og hans kolleger spilte. Blant disse
er Schubert's "Ave Maria" som spesielt promoterer hans
ventiltrompet !
D. The Cornopean.
Cornopean
blir sett på som en tidlig kornett. Hva er forskjellen?
Cornopean er
ikke konisk i munnstykkeenden. Den kan ta bøyler og munnstykker med
stamme like stor som en naturtrompet. Kornetter er koniske
og kan bare ta mindre munnstykker og sett med bøyler som
også er koniske.
Du
spiller på en original Cornopean. Hvordan var den å spille
på?
Min fra 1839 av Kohler, London har skiveventiler (disc valves) som
ikke kan slites eller lekke, så den
spiller like godt som den dagen den ble laget ! En vakker fri tone med
intonasjon som kan få ENHVER moderne produsent til å skamme
seg !!!
Åpningssporet
er Mendelssohn's Vårsang, spilt på Cornopean.
Alle de andre sporene med dette instrumentet er også med denne
komponisten. Skrev han noe for Cornopean?
Nei,
Mendelssohn ville ha sett på disse instrumentene som
"plebeierske" tror jeg! Synd for han -
men hans "Sanger uten ord" ligger veldig godt
for kornett / Cornopean.
Noen avsluttende spørsmål:
Kombinasjonen menneskelig stemme og trompet er interessant, spesielt
med slike store sangere som Ian Partridge. Opptrer du ofte sammen med
sangere?
Jeg
elsker å opptre sammen med gode sangere; det illustrerer meget
godt det poeng at trompeten i
tidligere tider smeltet godt sammen med stemmen og helt uanstrengt
for begge parter; en moderne trompet har en tendens til å
overdøve eller "drukne" en sanger -
ikke ALLTID en dårlig ide !!
Når
du spiller på disse forskjellige instrumentene, må du bytte
til helt forskjellige munnstykker. Er det et problem?
Man
må bare venne seg til alle de forskjellige størrelsene
på munnstykkene. Hvis du bruker et galt vil
det ikke klinge riktig. Et instrument forsterker vanligvis
lyden du putter inn, også stemmingen er alltid bedre hvis du bruker
et passende munnstykke.
Hvordan kan man få tak i denne CD?
Denne
CD kommer bare fra meg direkte : crispiansp@trumpet1.co.uk
o.j. 2004