Bel
Canto er italiensk og betyr "vakker sang". Det er også
navnet på den mest berømte av alle vokalskoler med
opprinnelse tilbake i det 16. århundre. Den er fortsatt aktiv den
dag i dag. Sammenhengen mellom
Bel Canto teknikk og messingspill kan benyttes til å utvikle en
instrumentalists ferdigheter.
Guiseppe Concone og Marco Bordogni's
etyder har lenge vært populære og i bruk blant
messingutøvere. Disse melodiske etydene blir ofte kalt vokaliser, siden sangeren ikke har
noen tekst til melodien, men synger med en vokal lyd.
Frits Damrow er solotrompeter i The Royal Concertgebouw Orchestra i Holland. I 2003, spilte han sammen med pianist Clara Rullman inn 20 utvalgte vokaliser av Concone, Bordogni, Mathilde Marchesi og Francesco Paolo Tosti.
Ei bok med disse 20 vokaliser og en demo- / sampillCD er nå tilgjengelig fra De Haske.
I forordet i boka sier Damrow:
Å spille sammen med Frits Damrow,
mens du lytter til hans vakre klang
og hans fraseringer, vil utvikle
deg til en bedre utøver.
Grunnideen vil være å lytte nøye til Damrow og
så spille med på neste
spor med bare piano. Gjør du det vil du også få god
hvile mellom hver vokalise. Bruk også sangstemmen når du
lytter til
Damrow - syng med - ta så opp hornet og spill med samme
"sangfølelse"!
Damrow bruker en Bb trompet i
innspillingen. All instrumenter i Bb kan spille sammen med CD'en, og
bruke notene i boka. Andre (i C, F, Eb etc.) må transponere.