FLEXUS - Trumpet calisthenics
for the modern improvisor
Som undertittel
sier, er denne boka trompet "calisthenic" for den moderne
improvisatør. Men hva betyr det? I avsnittet Introduction
i boka sies følgende:
For å
improvisere
effektivt må den fysiske delen av spillet være en betinget
refleks - frihet til å uttrykke seg er bare mulig når de
fysiske krav til spillet er under kontrol. For å oppnå
dette, ber FLEXUS studenten om momentant å legge til side studiet
av musikk i seg selv og i stedet
praktisere de muskulære bevegelsene som inngår i spill
på instrumentet.
Begge
forfattere var studenter av Carmine Caruso og FLEXUS er en syntese av
undervisningsteknikkene til Laurie Frink, John Mc Neill og Carmine
Caruso. En sentral
ide i undervisningen er eksponering
gjennom repetisjon:
Læring
kommer gjennom eksponering og repetisjon - du eksponerer (utsetter) deg
selv for hva du ønsker å lære og gjentar så
eksponeringen. Den store messingpedagogen Carmine
Caruso, brukte analogien med en baby som lærer å gå;
babyen erfarer ikke annet en fiasko i sine forsøk inntil det
første vellykkede steg. Den dømmer ikke seg selv for sine
mislykkede forsøk, men forsøker ganske enkel igjen og
igjen.
Et
annet viktig aspekt er timing
og koordinering:
Timing og
koordinering er 100% av trompetspillet. Hva vi kaller koordinering er
bare de synkroniserte muskelbevegelsene i tid. Når de blir gitt
et konsistent tempo, koordineres musklene mye lettere. Dette resulterer
i
muskulær balanse, som leder til større ferdighet og
utholdenhet.
Den
første øvelsen i boka, under seksjon Preliminary Studies er Caruso's
originale "six note" øvelse. (De som deltok på seminaret
med Reinhold Friedrich vil kanskje huske den?) Disse innledende
øvelsene blir brukt til å stabilisere embouchuren
før den utsettes for mer krevende øvelser. Resten av boka
er delt inn i forskjellige typer studier:
- Flexibility
- Articulation
- Pedal Tones
- Quick
Register Changes
Disse studiene
er delt inn i underseksjoner, 3 seksjoner for Flexibility og Articulation og 5 for Quick Register Changes. Når
studenten har mestret seksjon en, kan han gå videre til seksjon
to, etc.
En stor hjelp og bonus med FLEXUS, er den medfølgende CD, hvor
Laurie Frink har spilt inn mange av øvelsene. I tillegg snakker
forfatterne om forskjellige emner som, Thoughts
on practicing, How to use
this book, When to move on
og How to apply calisthenics to
music.
Hvis du ikke har gjort lip bend før,
er det veldig bra å kunne lytte til hvordan Frink utfører
det. Eller, hvordan spiller man øvelsen som kalles Flexando? Bare lytt til CDen!
Jeg bestilte boka fra forleggeren OmniTone. De tar VISA.
Anbefales!
o.j. 2004