FLEXUS - Trumpet calisthenics
for the modern improvisor
Intervju med
Laurie Frink (og John McNeil NB!)
Du
har kalt boka "FLEXUS" - hvorfor det navnet?
Andrew Green,
som laget designen til boka, fant på det navnet. Mange av
øvelsene sikter mot å forbedre fleksibilitet og
Flexus var derfor en passende
tittel.
Den
andre delen av tittelen er "Trumpet calisthenics for the modern
improvisor". Hva er trompet calisthenic?
Calisthenic
(taktmessig kroppsøving)
viser til øvelser som hjelper til å forberede kroppen til
å spille musikk. De er
muskulære krav, ikke musikalske. Din hjerne, ditt hjerte og din
sjel spiller
musikk. Musklene i kroppen din får instrumentet til å
fungere. Calisthenic behandler disse muskulære
krav.
Hvordan
starte dette bokprosjektet?
Den opprinnelige
ideen til denne boka oppstod for 20 år siden. John og jeg hadde ofte diskutert
mangelen på øvelser som hjelper for de fysiske krav som en
improviserende
musiker møter.
I
introduksjonen sier du: "FLEXUS
er en syntese av undervisningsteknikkene til Laurie Frink, John McNeil
og
Carmine Caruso ". Kan
du si litt mer om det?
John og jeg har
begge, i
over 30 år, vært
lærere/utøvere og vi studerte med Carmine
Caruso. Caruso ba oss hjelpe til med å utvikle og bringe videre
hans ideer og vi har
begge forsøkt å gjøre det i vår undervisning.
Caruso
var din lærer. Hva var det med ham, en saksofonist som underviste
messing?
Caruso var
mesterlæreren -- det betydde ikke noe HVILKET instrument han
spilte!
For
en tid siden så jeg en person som spurte om dette: "Har noen forsøkt de fancy lip
bends i Frink/O'Neil FLEXUS? Jeg kan ikke komme i nærheten av det
omfang hun har på bends, jeg kan gjøre store sekund men
llten ters er utenfor min rekekvidde." Hva
kan du si til han?
Det er ikke
uvanlig å praktisere en øvelse i flere måneder
før man fritt og lett klarer å
utføre den. Han bør fortsette å utvikle kontroll
på stor
sekund - og sette ned tempo - tersen vil komme når han er klar
for det. Øvelsene
i Flexus er dyktighetsbyggere, ikke musikk. Fordelen ved å utsette kroppen for fysiske
krav av type calisthenic er at det vil sige inn i ditt spill. Hvor godt du
spiller en øvelse er irrelevant
Det
følger med en demo CD, hvor du, Laurie, spiller noen av
øvelsene, og John McNeil og
du
snakker
på noen spor som kalles "diskusjon". Noen tips om hvordan man kan
bruke denne CD på en god måte?
CDen er ment som
en klargjøring av konseptene gjennom eksempler og diskusjon.
Hvis noe
er uklart
om hvordan en øvelse bør praktiseres, er svaret antakelig
på
CDen
Hvordan
kan man få tak i denne bok/CD?
omintone.com/flexus
NB!:
Laurie Frink: Jeg besvarte alle
spørsmål og John var enig i mine svar og hadde ikke noe
å legge til..
Om forfatterne
Laurie Frink
Laurie Frink har vært
frilansetrompeter i New York City siden det tidlige 1970 tallet. I
tillegg til et omfattende arbeid med innspillinger, har hun spilt
trompt med Benny
Goodman, Gerry Mulligan, Mel Lewis, Maria Schneider, Andrew Hill, Dave
Liebman og Kenny Wheeler. Hun er medlem av fakultetene ved New York
University The New School og Manhattan School of Music.
John
McNeil
John McNeil er en jazztrompeter som
bor i Brooklyn, New York. Han har spilt med Horace
Silver, Gerry Mulligan, The Thad Jones/Mel Lewis Orchestra og mange
andre. John har ledet sin egen grupoe siden sent 1970 tall og har spilt
inn mange kritikerroste CDer. Han er også en aktiv
arrangør/produsent på New York's jazzscene.
o.j. 2004