Intervju med Kristin
Hetland
Kristin
Hetland spiller
barokktrompet
Foto: Vera Hørven
Fra
16. - 19. mars 2006 foregikk den årlige National Trumpet
Competition (NTC),
ved George Mason University i Fairfax, Virginia, USA.
Konkurransen
er inndelt i flere divisjoner som f.eks. solo, jazz og
trompetensemble.
Det er også en egen historisk divisjon med flere
kategorier.
Her må utøverne spille på natur- eller
barokktrompet.
Kristin Hetland fra Norge deltok i den historiske divisjonen i en
kategori som heter Reiche Award.
Kristin
gjorde det veldig bra i konkurransen - hun ble vinner av Reiche Award
for 2006
!
Rett
etter at hun kom hjem fra USA hadde vi en liten samtale med henne:
Kristin,
kan du først si litt om bakgrunnen din?
Jeg
begynte å spille fiolin da jeg var fire år gammel.
Da jeg
var 9 år, startet jeg i
Helleland skolekorps, først bariton et år og så
kornett videre.
På
Lundehaugen videregående skole begynte jeg med
enetimer på kornett/trompet da jeg var 16 år gammel -
med lærerne Ray Farr og Åge Østrem. Jeg fant fort ut
at dette var noe jeg ville satse videre på og begynte på
Musikhøgskolan i Gøteborg for Bengt Eklund. Etter
to år flyttet jeg til Malmø og begynte å studere med
Bo Nilsson og Håkan Hardenberger ved Musikhøgskolan i
Malmø. Etter avsluttet høyskoleeksamen i Malmø,
dro jeg til Amsterdam for å studere med Peter Masseurs,
solotrompeteren i Concertgebouw Orkesteret. Her begynte jeg også
å ta timer med Friedemann Immer, først to år med
barokktrompet som bi-instrument og deretter et år med det som
hovedinstrument.
Hva
var det som gjorde at du ble interessert i barokktrompet?
Under mine
studier i Gøteborg, kom Niklas Eklund noen ganger i året
og underviste og holdt konserter på barokktrompet. Jeg likte med en gang instrumentet og
musikken svært godt. Vi lærte oss grunnleggende teknikker
og spilte trompetensemble. Fire av oss studenter dro blant annet til
Sveits og Tyskland sammen med Niklas og holdt konserter sammen med Marc
Ullrich, Jeffrey Seagal og Edward Tarr. Det var veldig stas. Jeg
fortsatte å spille litt barokktrompet i Malmø, men det var
først i Amsterdam jeg virkelig begynte å øve
på instrumentet. Friedemann Immer underviser på
barokktrompet der og jeg startet med det som bi-instrument. Etter to
år søkte jeg meg inn på vanlig studie på
barokktrompet.
Du
har studert noen år i Amsterdam med professor Friedemann
Immer.
Fortell litt om studiet der og hans
undervisning?
Skolen i Amsterdam er et fint sted å studere. Den er veldig stor,
noe som medfører at det er masse forskjellige aktiviteter og
impulser på både tidlig musikk, samtidsmusikk og jazz. I tillegg er
det jo alltid mange konserter i Amsterdam så man har muligheter
til å gå på konserter med alle slags typer musikk.
Freelance-markedet i Holland er litt større enn her hjemme i
Norge, så jeg har fått spilt med en hel del orkestre og slik skaffet meg erfaring.
Timene med Friedemann Immer har vært utrolig inspirerende. Han er
en fantastisk musiker. Man lærer utrolig mye av bare å se
og høre han spille. Jeg har også vært så
heldig å få jobbe med ham på en del spillejobber -
blant annet i Tyskland. Det har vært utrolig lærerikt og
gøy å se og høre ham "live". I tillegg til
barokktrompetstudiene, tok jeg hovedfag i moderne trompet for
solotrompeteren i Concertgebouw Orkesteret, Peter Masseurs. Han er
også en fantastisk lærer og musiker, og jeg er svært
takknemlig for at jeg har fått studere for ham. Han har nå
pensjonert seg fra undervisningsjobben på konservatoriet, men han
spiller fortsatt i orkesteret.
Kristin
Hetland, vinner av Reiche Award for 2006
Foto: Vera Hørven
Så til NTC-konkurransen 2006. Hva
spilte du der?
Etter innsendt
tape, kvalifiserte jeg meg til finalen. Jeg spilte Telemann's konsert i
D-dur for trompet og to oboer, en Krebs koral (med høy
tessatura) og en Fantini sonate. Dette var obligatoriske verk som var
fastsatt av juryen.
Var det mange deltakere i din gruppe?
Vi var 7 stykker i min gruppe i finalen.
Var
du eneste deltaker fra Skandinavia?
Jeg var
eneste deltaker fra Skandinavia - iallefall i Historic Division. Jeg
vet ikke om det var noen andre i de andre kategoriene.
Det var 5 amerikanere, en koreaner og meg selv i finalen i Historic
Division.
Du vant ikke bare Reiche prisen, det var
også en spesiell premie som fulgte med?
Ja, jeg vant en
barokktrompet av merket Naumann. Jeg har ikke fått trompeten
ennå, den må først spesiallages.
Hva slags planer har du videre?
Jeg skal spille
noen konserter i Tyskland med Friedemann
Immer Trompeten Consort. I tillegg skal jeg ha noen
sommerkonserter, blant annet i Drøbak kirke. Jeg jobber
som trompetlærer og som freelancer, og jeg håper jo
selvsagt at å vinne denne konkurransen kan være med å
bidra til at jeg får flere oppdrag. Så langt har det
vært mest barokktrompet-oppdrag i utlandet. Det hadde jo
vært gøy å få spille litt her hjemme
også - og det blir mer og mer vanlig. For noen uker siden
spilte jeg Beethovens 3. symfoni på barokktrompet med
Kringkastingsorkesteret. Det var veldig gøy og det virket som
publikum likte det.
Takk
for samtalen og lykke til videre som musiker!
o.j. 2006