Intervju med Kristin Hetland

Kristin Hetland
Kristin Hetland spiller barokktrompet                     Foto: Vera Hørven

Fra 16. - 19. mars 2006 foregikk den årlige  National Trumpet Competition (NTC),  ved George Mason University i Fairfax, Virginia, USA.

Konkurransen er inndelt i flere divisjoner som f.eks. solo, jazz og trompetensemble.  Det er også en egen historisk divisjon med flere kategorier.  Her må utøverne spille på natur- eller barokktrompet.  Kristin Hetland fra Norge deltok i den historiske divisjonen i en kategori som heter Reiche Award.
 

Kristin gjorde det veldig bra i konkurransen - hun ble vinner av Reiche Award for 2006 !
Rett etter at hun kom hjem fra USA hadde vi en liten samtale med henne:

Kristin, kan du først si litt om bakgrunnen din?
Jeg begynte å spille fiolin da jeg var fire år gammel.
Da jeg var 9 år, startet jeg i Helleland skolekorps, først bariton et år og så kornett videre.

På Lundehaugen videregående skole begynte jeg med enetimer på kornett/trompet  da jeg var 16 år gammel - med lærerne Ray Farr og Åge Østrem. Jeg fant fort ut at dette var noe jeg ville satse videre på og begynte på Musikhøgskolan i Gøteborg for Bengt Eklund.  Etter to år flyttet jeg til Malmø og begynte å studere med Bo Nilsson og Håkan Hardenberger ved Musikhøgskolan i Malmø. Etter avsluttet høyskoleeksamen i Malmø, dro jeg til Amsterdam for å studere med Peter Masseurs, solotrompeteren i Concertgebouw Orkesteret. Her begynte jeg også å ta timer med Friedemann Immer, først to år med barokktrompet som bi-instrument og deretter et år med det som hovedinstrument.

Hva var det som gjorde at du ble interessert i barokktrompet?
Under mine studier i Gøteborg, kom Niklas Eklund noen ganger i året og underviste og holdt konserter på barokktrompet. Jeg likte med en gang instrumentet  og musikken svært godt. Vi lærte oss grunnleggende teknikker og spilte trompetensemble. Fire av oss studenter dro blant annet til Sveits og Tyskland sammen med Niklas og holdt konserter sammen med Marc Ullrich, Jeffrey Seagal og Edward Tarr. Det var veldig stas. Jeg fortsatte å spille litt barokktrompet i Malmø, men det var først i Amsterdam jeg virkelig begynte å øve på instrumentet. Friedemann Immer underviser på barokktrompet der og jeg startet med det som bi-instrument. Etter to år søkte jeg meg inn på vanlig studie på barokktrompet.

Du har studert noen år i Amsterdam med professor Friedemann Immer.  Fortell litt om studiet der og hans undervisning?
Skolen i Amsterdam er et fint sted å studere. Den er veldig stor, noe som medfører at det er masse forskjellige aktiviteter og impulser på både tidlig musikk,
samtidsmusikk og jazz. I tillegg er det jo alltid mange konserter i Amsterdam så man har muligheter til å gå på konserter med alle slags typer musikk. Freelance-markedet i Holland er litt større enn her hjemme i Norge, så jeg har fått spilt med en hel del orkestre og slik skaffet meg erfaring.
 
Timene med Friedemann Immer har vært utrolig inspirerende. Han er en fantastisk musiker. Man lærer utrolig mye av bare å se og høre han spille. Jeg har også vært så heldig å få jobbe med ham på en del spillejobber - blant annet i Tyskland. Det har vært utrolig lærerikt og gøy å se og høre ham "live". I tillegg til barokktrompetstudiene, tok jeg hovedfag i moderne trompet for solotrompeteren i Concertgebouw Orkesteret, Peter Masseurs. Han er også en fantastisk lærer og musiker, og jeg er svært takknemlig for at jeg har fått studere for ham. Han har nå pensjonert seg fra undervisningsjobben på konservatoriet, men han spiller fortsatt i orkesteret.

Kristin Hetland mottar Reiche Award
Kristin Hetland, vinner av Reiche Award for 2006     Foto: Vera Hørven

Så til NTC-konkurransen 2006. Hva spilte du der?
Etter innsendt tape, kvalifiserte jeg meg til finalen. Jeg spilte Telemann's konsert i D-dur for trompet og to oboer, en Krebs koral (med høy tessatura) og en Fantini sonate. Dette var obligatoriske verk som var fastsatt av juryen.  

Var det mange deltakere i din gruppe?
Vi var 7 stykker i min gruppe i finalen.


Var du eneste deltaker fra Skandinavia?
Jeg var eneste deltaker fra Skandinavia - iallefall i Historic Division. Jeg vet ikke om det var noen andre i de andre kategoriene.
 
Det var 5 amerikanere, en koreaner og meg selv i finalen i Historic Division.


Du vant ikke bare Reiche prisen, det var også en spesiell premie som fulgte med?
Ja, jeg vant en barokktrompet av merket Naumann. Jeg har ikke fått trompeten ennå, den må først spesiallages.

Hva slags planer har du videre?
Jeg skal spille noen konserter i Tyskland med Friedemann Immer Trompeten Consort. I tillegg skal jeg ha noen sommerkonserter, blant annet i Drøbak kirke. Jeg jobber som trompetlærer og som freelancer, og jeg håper jo selvsagt at å vinne denne konkurransen kan være med å bidra til at jeg får flere oppdrag. Så langt har det vært mest barokktrompet-oppdrag i utlandet. Det hadde jo vært gøy å få spille litt her hjemme også - og det blir mer og mer vanlig. For noen uker siden spilte jeg Beethovens 3. symfoni på barokktrompet med Kringkastingsorkesteret. Det var veldig gøy og det virket som publikum likte det.

Takk for samtalen og lykke til videre som musiker!

o.j. 2006