JA-Musik
- B&S Challenger
Ved
inngangen til JA-Musik
På et
industriområde i utkanten av Markneukirchen i det tyske
musikktriangelet (omtalt i nr 2, 2006 av Schallstykket) ligger
fabrikken til JA-Musik. Plassen
foran fabrikken er oppkalt etter Markneukirchens
første kjente messing instrumentmaker, Isaak Eschenbach. Det er ingen stor og
prangende affære, og JA er vel kanskje ikke så veldig kjent
her hjemme, men hvis jeg sier B & S Challenger
så ringer vel bjellene hos de fleste? JA-Musik er forøvrig
en sammenslutning av flere kjente merkenavn som Scherzer, Hoyer, VMI
(B&S), m.fl. Det lages bare messinginstrumenter i Markneukirchen,
og de påberoper seg å være Europas mest moderne
instrumentfabrikk, noe som kanskje er en mild overdrivelse.
Vår avtale
var om ettermiddagen, etter at vi allerede hadde besøkt Amati i
Kraslice og musikkinstrumentmuseet i Markneukirchen – og spist lunsj. Vi ble vist rundt av
Mathias Murch, en ung mann som pratet overraskende dårlig engelsk
og som tydeligvis var forholdsvis ny i gamet. Slike omvisninger med
bl.a. hele skoleklasser var imidlertid ganske vanlig fikk vi
forståelsen av.
Fabrikklokalene
hadde alt på ett plan, og var mye større enn de så
ut til fra utsiden.
Det var ca. 200
ansatte, og de utdanner i likhet med Amati sine egne håndverkere
(3 år). Flere norske instrumentmakere av den litt yngre garde har
visstnok tatt deler av sin utdanning her. Alt er innrettet mot
masseproduksjon, og tempoet var påtagelig høyere enn hos
Amati.
Som tidligere
nevnt, lager de bare messinginstrumenter, dvs. hele linja fra
pikkolotrompet til tuba.
Unntaket er
munnstykker, som lages hos Bruno Tilz.
Produksjonen var
organisert i arbeidsstasjoner for hver instrumentgruppe. Høy
spesialisering og lite jobbrotasjon.
De var stolte
over å ha en egen avdeling med verktøymakere, som
også drev vedlikehold og reparasjoner på maskineriet.
Produksjonen
foregikk ellers med ganske tradisjonelt utstyr av eldre årgang.
De to CNC-maskinene de hadde, ble bare brukt til å lage
dreieventiler, der kravet til presisjon er ekstremt.
Stempel-ventiler
(Perinett-ventiler) til trompet var de eneste som ble laget av monell.
Alle andre ventiler var rustfritt stål, også dreieventiler.
Klokkestykkene er såkalt one-piece. Vi fikk bekreftet at
de lager 2 trompetmodeller og 1 flygelhorn for Yamaha.
Ettersom
betegnelsene på leadpipes og klokkestykker er identiske med
Bach’s, så
må vel B & S antagelig være det nærmeste man
kommer rene Bach-kopier (kanskje med unntak av Weril?). Utfra det vi
så, er de nok kvalitetsmessig minst like bra også.
I
resepsjonen til JA-Musik
Prøving
ble det ikke noe av – det var visst ikke vanlig – men Mathias Murch
kunne fortelle at hovedmarkedene for B & S var Tyskland og
Skandinavia, og vi vet jo at Challenger-modellene er populære her
hjemme.
For tiden er det
vel Jouko Harjanne som er den mest kjente ”fabrikkjøreren” i
Skandinavia, men det hang også bilde av Brass Brothers på
veggen i resepsjonen.
Det er med andre
ord svært sannsynlig at B & S Challenger trompeter er minst
like bra som alle andre serieproduserte horn, f.eks. Bach.
Mai
2006 - Olaf og O.J.