Eclipse Trumpets

Leigh McKinney
Leigh McKinney, Hotel Opera, Oslo (28. nov. 2004)

Et intervju med Leigh McKinney

Da Pan Lydstudio startet som forhandlere av Eclipse Trumpets, kom instrumentbyggeren, Leigh McKinney over fra England for å presentere sine horn. Jeg møtte ham på utstillingen i Oslo og vi hadde en lengre samtale om hans designfilosofi, hans bakgrunn, etc. Det var så interessant at jeg ba han om et mer formelt intervju. Noen dagere senere gjorde vi dette (via epost):

Før vi begynner å snakke om trompeter, kunne du fortelle oss litt om din bakgrunn som reparatør og instrumentmaker?
16 år gammel i 1987, begynte jeg å arbeide for et britisk selskap som het Sterling Musical Instruments. Jeg kom ikke fra en musikalsk familiebakgrunn, men var flink med hendene og fant ut at det å lage messinginstrumenter kunne være interessant.

I 1994 valgte jeg å dra til Moss i Norge, som lærer, og arbeidet der i 2 år med messingstudenter før jeg dro for å jobbe for Meinl Instruments i Marknuekirchen, Tyskland. Jeg dro tilbake til England for igjen å arbeide for Sterling, men følte at tiden nå var inne til å starte mitt eget selskap.

John Yianni og du startet en reparajonsforretning i 1999. Si litt om det? 
Jeg ba John bli med meg for å starte et nytt firma i juli 1999. Vi arbeidet begge for Sterling på den tiden, men vi hadde egne ideer om det å lage  instrumenter.

I november 1999 forlot vi Sterling for siste gang, for å sette opp vårt eget firma, First Class Brass Ltd, med 800 pund i lommene.

Hva fikk deg til begynne å lage profesjonelle trompeter i  2001?
Det var alltid min intensjon, fra dag en, å produsere trompeter, kornetter og flygelhorn.

Allered da jeg var 19, hadde jeg mange ideer til en ny trompet, men ble ikke tatt særlig seriøst, så jeg beholdt ideene tegnet ut på papir til en gang i framtiden når jeg kanskje kunne bygge dem selv - 13 år senere gjorde jeg det.

Var det en vanskelig start?
Ja, de første 6 månedene i firmaet var fæle! Vi satt ganske enkelt ved telefonen og ventet på at den skulle ringe, og håpet at noen ønsket en reparasjon utført eller et eller annet.

Etter denne første tiden begynte vi å få mer regelmessig reparasjonsarbeider fra hele England og nå gjør vi reparasjoner for kunder fra hele Europa og så langt vekk som Korea, Australia og USA.


Ok, la oss begynne å snakke om trompeter:

main tuning slide
Leigh holder en trompet, og viser  hovedstemmebøylen.

Det første man legger merke til når man ser en Eclipse trompet er kanskje plassering av hovedstemmebøylen. Hvorfor flyttet du den dit?
Jeg har sterk tro på luftflyt. Jeg ønsket å få mest mulig av utøverens energi og kraft fram til ventilseksjonen, så raskt og økonomisk som mulig. Jeg har alltid ment at å ha stemmebøylen på det tradisjonelle stedet sløser bort så mye energi og endrer luftsøylen som igjen påvirker intonasjon eller slottingen til et horn.

Ved å plassere den bak på hornet (etter ventilseksjonen) blir luftkolonnen uforstyrret av grader på innsiden av munnrøret og bøylen slik at det er fri flyt  - dette skaper en fantastisk respons og slotting.


På trompeten i bildet er det også noe ekstra metall på bøylen. Hvorfor det?
Dette er XLR eller Xtra Large Red modell.

Diameter på klokka på dette jazzhornet er meget stort (140 mm diameter). Klokka er også mye tykkere på denne model (0.7 mm) noe som gjør instrumentet ubalansert og hva vi kaller klokketungt. Vi satte på en motvekt bak for balanse siden vi mener at hornet også må føles godt og balansert i musikerens hender i tillegg til å låte flott.

Dette er den eneste Eclipse modell som har denne motbalanse.


Fortell oss om noen av spesialtilpassningene.
Når en musiker besøker vårt verksted og bestiller et horn kan han få fingerringen i den posisjon som best passer hendene. Tradisjonelle spyttklaffer er en mulighet istedenfor amadoklaffer hvis kunden ønsker det. Valg av finish er uendelig. Hvis en person ber om en bestemt design da forsøker vi å gjøre vårt beste for å imøtekomme det. Vi gjør også noen kunders horn mer personlige med initialer laget for hånd av 5 mm tykk messing. Disse blir loddet inn på hornet istedenfor bunnstaget og det ser meget pent ut.

Du viste meg hvordan du plasserer stagene og hvor viktig det er å finne hva du kaller "sweet spot". Hva med det?
Ja, det er riktig, vi brukte mange måneder bare på å flytte rundt på de forskjellige stagene på våre horn, kanskje bare 1 mm av gangen, for å finne det stedet hvor de gir oss den beste klangytelsen.

Å flytte et støttestag bare litt, kan enten forverre eller i stor grad forbedre trompeten, så vi eksperimenterte med å finne den beste posisjon for våre forskjellige horn.

På utstillingen hadde vi den store glede av å høre to framstående engelske jazzutøver, Noel Langley og Henry Lowther. Hva med klassiske musikere som spiller Eclipse?
Large Yellow model er en favoritt blant klassiske musikere.

Ian Balmaine er førstetrompeter ved Royal Opera i London, han spiller Eclipse ML bore C trompet.


Hva er produktlinja nå?
For Bb trompet er hovedmodellene:
Medium Yellow eller Red Bell
Large Yellow eller Red Bell
XLR (Xtra Large Red)

Spesialist schallstykke modeller:
Medium Yellow Classic
Medium Heavy Yellow
Medium Heavy Red

C trompet:
Medium Yellow eller Medium Red Bell

Flygelhorn:
Yellow, Red eller Copper Bell

Equinox:
En kortere, kornettlengde type Bb trompet med stor Red Bell

Eclipse Flugelhorn
Eclipse Flygelhorn (Audun Waage  spiller denne modell)

Til slutt, hvilke planer har du framover?
Under utvikling akkurat nå er Large Bore C trompeter og den nye Eclipse Large Bore kornetten.

I framtiden vil vi bygge en 4 ventilers pikkolotrompet, men det vil  vi ikke begynne med før vel inn i 2006. I tillegg til dette vil vi fortsette å lage våre instrumenter med kvalitet og omtanke, og vi vil også fortsette å utvide vår reparasjonsvirksomet mer.




Mer info om Eclipse Trumpets her:


o.j. 2004