Eclipse Trumpets
Leigh
McKinney, Hotel Opera, Oslo (28. nov. 2004)
Et intervju med Leigh McKinney
Da Pan Lydstudio startet som
forhandlere av Eclipse Trumpets, kom instrumentbyggeren, Leigh
McKinney over fra
England for å presentere sine horn. Jeg møtte ham
på utstillingen i Oslo og vi hadde en lengre samtale om hans
designfilosofi, hans
bakgrunn, etc. Det var så interessant at jeg ba han om et mer
formelt intervju. Noen dagere senere gjorde vi dette (via epost):
Før vi begynner å
snakke om trompeter, kunne du fortelle oss litt om din bakgrunn som
reparatør og instrumentmaker?
16 år
gammel i 1987, begynte jeg å arbeide for et britisk selskap som
het
Sterling Musical Instruments. Jeg kom ikke fra en musikalsk
familiebakgrunn, men var flink med hendene og fant ut at det å
lage messinginstrumenter kunne være interessant.
I 1994
valgte jeg å dra til Moss i Norge, som lærer, og arbeidet der i 2 år med messingstudenter
før jeg dro for å jobbe for Meinl Instruments
i Marknuekirchen, Tyskland. Jeg dro tilbake til England for igjen
å arbeide for Sterling, men følte at tiden nå var
inne til å starte mitt eget selskap.
John
Yianni og du startet en reparajonsforretning i 1999. Si litt om
det?
Jeg ba John bli med meg for
å starte et nytt firma i juli 1999. Vi arbeidet begge for
Sterling på den tiden, men vi hadde egne ideer om det å
lage instrumenter.
I november 1999
forlot vi Sterling for siste gang, for å sette opp vårt
eget firma, First Class
Brass Ltd, med 800 pund i lommene.
Hva fikk deg til begynne å lage profesjonelle trompeter i
2001?
Det var
alltid min intensjon, fra
dag en, å
produsere trompeter, kornetter og flygelhorn.
Allered da jeg var
19, hadde jeg mange ideer til en ny trompet, men ble ikke tatt
særlig seriøst, så jeg beholdt ideene tegnet ut
på papir til en gang i framtiden når jeg kanskje kunne
bygge dem selv - 13 år senere gjorde jeg det.
Var det en vanskelig start?
Ja, de
første 6 månedene i firmaet var fæle! Vi satt ganske
enkelt ved telefonen og ventet på at den skulle ringe, og
håpet at noen ønsket en reparasjon utført eller et
eller annet.
Etter denne første tiden begynte vi å få mer
regelmessig reparasjonsarbeider fra hele
England og nå gjør vi reparasjoner for kunder fra hele
Europa og så langt vekk som Korea, Australia og USA.
Ok, la oss begynne å snakke om trompeter:
Leigh holder en
trompet, og viser hovedstemmebøylen.
Det første man legger merke til når man ser en Eclipse
trompet er kanskje plassering av hovedstemmebøylen. Hvorfor
flyttet du den dit?
Jeg har
sterk tro på luftflyt. Jeg ønsket å få mest
mulig av utøverens energi og kraft fram til ventilseksjonen,
så raskt og økonomisk som mulig. Jeg har alltid ment at
å ha stemmebøylen på det tradisjonelle stedet
sløser bort så mye energi og endrer luftsøylen som
igjen påvirker intonasjon eller slottingen til et
horn.
Ved å plassere den bak på hornet (etter
ventilseksjonen) blir luftkolonnen uforstyrret av grader
på innsiden av munnrøret og bøylen slik at det er
fri flyt - dette skaper en fantastisk respons og
slotting.
På trompeten i bildet er det også noe ekstra metall
på bøylen. Hvorfor det?
Dette er
XLR eller Xtra Large Red modell.
Diameter på klokka på dette jazzhornet er meget stort
(140 mm diameter). Klokka er også mye tykkere på denne
model
(0.7 mm) noe som gjør instrumentet ubalansert og hva vi kaller
klokketungt. Vi satte på en motvekt bak for balanse siden vi
mener at hornet også må føles godt og balansert
i musikerens hender i tillegg til å låte flott.
Dette er den eneste Eclipse modell som har denne motbalanse.
Fortell oss om noen av spesialtilpassningene.
Når
en musiker besøker vårt verksted og bestiller et horn kan
han få fingerringen i den posisjon som best passer hendene.
Tradisjonelle spyttklaffer er en mulighet istedenfor amadoklaffer hvis
kunden ønsker det. Valg av finish er uendelig. Hvis en person
ber om en bestemt
design da forsøker vi å gjøre vårt beste for
å imøtekomme det. Vi gjør også noen kunders
horn mer personlige med initialer laget for hånd av 5 mm tykk messing.
Disse blir loddet inn på hornet istedenfor bunnstaget og det ser
meget pent ut.
Du viste meg hvordan du plasserer stagene og hvor viktig det er
å
finne hva du kaller "sweet spot". Hva med det?
Ja, det
er
riktig, vi brukte mange måneder bare på å flytte
rundt på de forskjellige stagene på våre horn,
kanskje bare 1 mm av gangen, for å finne det stedet hvor de gir
oss den beste klangytelsen.
Å
flytte et støttestag bare litt, kan enten forverre eller i stor
grad
forbedre trompeten, så vi eksperimenterte med å finne den
beste posisjon for våre forskjellige horn.
På utstillingen hadde vi den store glede av å høre
to framstående engelske
jazzutøver, Noel Langley og Henry Lowther. Hva med klassiske
musikere som spiller Eclipse?
Large
Yellow model er en favoritt blant klassiske musikere.
Ian Balmaine er førstetrompeter ved Royal Opera i London, han
spiller Eclipse ML bore C trompet.
Hva er produktlinja nå?
For Bb trompet er hovedmodellene:
Medium Yellow eller
Red
Bell
Large Yellow eller Red Bell
XLR (Xtra Large Red)
Spesialist schallstykke modeller:
Medium Yellow Classic
Medium Heavy Yellow
Medium Heavy Red
C trompet:
Medium Yellow eller
Medium Red Bell
Flygelhorn:
Yellow, Red eller
Copper Bell
Equinox:
En kortere,
kornettlengde type Bb trompet med stor Red Bell
Eclipse
Flygelhorn (Audun Waage
spiller denne modell)
Til
slutt, hvilke planer har du framover?
Under
utvikling akkurat nå er Large Bore C trompeter og den nye
Eclipse Large Bore kornetten.
I framtiden vil vi bygge en 4 ventilers pikkolotrompet, men det
vil vi ikke begynne med før vel inn i 2006. I tillegg til
dette vil vi fortsette å lage våre instrumenter med
kvalitet og omtanke, og vi vil også fortsette å utvide
vår reparasjonsvirksomet mer.
Mer info om Eclipse Trumpets her:
o.j.
2004