Lasting Change for Trumpeters
Et intervju med Luis Loubriel
Arnold Jacobs ble sett på som
en av de mest inflytelsesrike messingpedagoger i det tjuende
århundre. Et bevis på det finner man gjennom det antall
artikler og bøker som har blitt publisert som en hyllest til
hans arbeid. Mange utøvere studerte med
han i løpet av hans 62-år lange undervisningskarriere.
Jacobs undervisningsprinsipper ble oppsummert i uttrykket "Song and
Wind".
Luis Loubriel ble født i
San Juan, Puerto Rico. I 1983 begynte han sine studier ved Northwestern
University i Evanston, IL. Samtidig tok han private leksjoner med
Arnold Jacobs i Chicago Symphony
Orchestra. I 2006, publisere Luis boka "Lasting
Change for Trumpeters". Vi
hadde en kort "kyber-prat" med Luis om denne boka:
Før vi begynner å
snakke om boka, kunne du fortelle oss litt om din bakgrunn som
trompeter og lærer?
Jeg må
starte med da jeg var veldig ung, fordi min nabo var en veldig
fin trompeter - så jeg hadde klangen fra trompeten i mine
ører så langt tilbake jeg kan huske. Da jeg var ni
år, ga Don Cesar Concepcion, (Harry James i Latin verden) som var
en familievenn, meg mine første trompetleksjoner. Jeg
brukte også å dra ned til sentrum i San
Juan for å høre store messingutøvere, slike som
Harry Glantz, Armando Ghitalla, Mel Broiles, og til og med
Arnold Jacobs, spille med Casals Festival Orchestra of Puerto Rico
i de tidlige årene.
Jeg studerte musikk ved Escuela Libre de Musica og ved konservatoriet
i samme
by (grunnlagt
av Pablo Casals, som også jeg møtte).
Da jeg ble 16, sluttet jeg meg til American Federation of Musicians for
å spille med filharmonien, Zarzuelas Orchestra, og som ekstra
musiker med
Puerto Rico Symphony. Jeg var juniormedlemmet i alle
trompetseksjonene jeg spilte med. Alle de fantastiske musikerne spilte
som engler.
Da jeg endelig kom til Northwestern University for å studere med
Vincent
Cichowicz hadde jeg allerede skaffet meg to år med profesjonell
spilleerfaring. I de neste syv årene dro jeg ned til
Chicago
sentrum for å høre Herseth spille med Chicago Symphony og
se han undervise trompetseksjoner. I Chicago spilte jeg med Chicago
Civic
Orchestra, Chicago Chamber Orchestra, Elgin
Symphony, og (i en weekend) med Artie Shaw Orchestra som ekstra musiker
- ved Medinah Temple med Artie Shaw som dirigent!
I Minneapolis studerte jeg i seks år med Manny Laureano
(førstetrompeter med
Minnesota Orchestra) og David Baldwin. De ga meg begge en sterk
teknisk / musikalsk bakgrunn. I Minneapolis hadde jeg også
sjansen til å spille med Minnesota Orchestra som vikar og ekstra
musiker og med Canadian Brass Quintet i en serie med konserter. Det var
noen av mine formative erfaringer som
trompeter.
Mine “chops” som lærer skyldes min mor som har vært
lærer i pedagogikk ved University of Puerto Rico i 50 år!
Hun
lærer sine studenter hvordan de skal undervise. Jeg brukte
alltid å følge henne rundt som barn og jeg lærte det
meste av hva jeg kan om undervisning ved å studere henne
når hun underviste. Hun er en bemerkelsesverdig
lærer. Jeg skaffet meg også en grad i
musikkundervisning og jeg har undervist i anvendt
trompetspill i 18 år. Jeg har alltid hatt en dyp interesse
for hvordan folk lærer og hvordan de blir undervist.
Hvordan
startet dette bokprosjektet?
Prosjektet
startet en gang i 1984. Mitt “ungdomsorkester” i Chicago
øvde i den samme bygning som Jacobs underviste i. Du kunne
høre hvert ord han sa fra utsiden av døra og hver
lørdag prøvde jeg å få tak i så mye
informasjon som mulig. Jeg var overrasket over hvor rasjonell og
effektiv Jacobs var i sine leksjoner. Jeg kunne også se, fra
Jacobs’s studenter som jeg kjente i Chicago, at hans undervisning
skapte varige endringer.
Jeg drev og spurte Cichowicz om så mye av konseptene jeg hadde
hørt fra Jacobs at, kanskje for å få en pause fra
meg, så begynte han (Cichowicz) å låne meg
tekstbøker fra sitt private bibliotek. Mange av de bøkene
hadde blitt foreslått ham av Jacobs. Samlingen omfattet Percy
Buck’s Psychology for Musicians
(Oxford) og Maxwell
Maltz'
Psycho-Cybernetics.
I de neste femten år leste jeg omkring 800 flere bøker om
psykologi
i forsøket på å finne flere svar på mine
sprøsmål og på slutten av 1990-tallet tok jeg et
år sabbat i Amsterdam (Holland) for å sette det hele
sammen. I de neste fire år transkriberte jeg 150 timer av
Jacobs’ leksjoner og 93 timer med private leksjoner gitt av Jacobs, og
15
timer med opptak av intervju med ekspert trompetlærere.
Resultatet er “Lasting Change for
Trumpeters”.
Hvordan er boka organisert?
På et teknisk nivå er boka en “kvalitativ studie” som
bruker en
metode, en triangulering, får å dra ut de fire
basiselementene som finnes i
Jacobs’ undervisning. Systemteorier er så brukt få
å “trakte” utviklingen av disse fire elementene gjennom en spiral
som er dynamisk (den beveger seg fra det mindre komplekse til det
mer komplekse).
På et fortellende nivå tar første kapittel av boka
en sammenlignende kikk på undervisningsmetodologier som var
rådende
i det tjuende århundre og med Jacobs metodologi. Første
kapittel sporer også den gradvise introduksjon av vitenskapelige
data som basis for pedagogisk beslutningsprosesser og skrifter.
Kapittel to diskuterer i detalj hvert av elementene som finnes i
Jacobs’ undervisning og følger en kurve av “oppadgående
kausalitet”
(bygger opp et element av gangen for å nå et sluttresultat)
og “nedadgående kausalitet” (går fra sluttresultatet ned
til de enkelte elementene). All
disse elementene blir diskutert ved bruk av Jacobs’ egne ord. Jeg
transkriberte og editerte de ordene ved å bruke Jacobs’
talemønster.
Kapittel tre summerer kapittel en og to, for
å
kunne fortsette inn i den kanskje mest tekniske del av boka. Denne
delen
er ment for de leserne som ønsker å gå videre og
gjøre forskning eller som er nysgjerrige nok til å se
på hva vi gjør fra et
avansert psykologisk synspunkt som lærere og
utøvere. Vedleggene er transkripsjoner av leksjoner og
forelesninger jeg brukte
som data for hele studiet. Hvis leseren ønsker det, kan
denne delen bli lest som en separat bok. Boka har 261 sider med
utmerket lesing.
Arnold
Jacobs undervisningskonsept kan oppsummeres i utrykket "Song
and Wind". Kan forklare litt om det?
Det
uttrykket virker på forskjellige nivå. I 1995 oppsummerte
Jacobs mottoet “Song and Wind”
på følgende måte:
“Du er en musiker og ting må alltid
arbeides ut basert på musikk. Den endelige dommer i alt er klang,
frase, og stil. Ordene “Song and
Wind” (sang og vind) er meget viktige. Sang har å gjøre
med bio-komputeren og vind er din motorkraft. Akkurat som buen er
motorkraften for strengefamilien. Uten streng er buen bare en bue.
Vår streng er våre lepper. Du kan ikke assosiere leppene
dine med rørbladfamilien for det er et forskjellig prinsipp.
Deres er et stykke av tre. Leppene er del av deg og de er forbundet til
ditt nervesystem. Treblåserrøreren er det ikke. Som et
resultat av det må du assosiere leppene dine med dine
stemmebånd. Da forstår du bildet. Du synger med dine
lepper”.
På et annet nivå referer frasen “Song and Wind” til det
artistiske
aspekt i spillet (sang) og det vitenskapelige aspektet i spillet
(vind). Begge er veldig viktige men de må settes i det
riktige perspektivet.
På enda et annet nivå, referer frasen “Song and Wind” til
opptreden og øving. Det vil si å bygge fra
sluttresultatet nedover (nedadgående
kausalite)
og bygge fra hvert element
oppover mot sluttresultatet (oppadgående
kausalitet).
Det er interessant å legge merke til at den “grunnleggende
layout” i Arban’s metodebok følger disse to prinsippene. De
første 45% eller noe sånt virker med oppadrettet
årsak (oppadgående
kausalitet)
og den andre 55% (The Art of
phrasing) virker med nedadgående årsak (nedadgående
kausalitet).
Noen finner det rart at trompetister dro for å studere med en
tubaist?
På
mange måter fungerer alle messinginstrument, og deres
utøvere likt. Der vil være noen forskjeller i forhold til
repertoir,
stil, og fysikken som er involvert i spillet. Men de grunnleggende
psykologiske mekanismene vil være like for alle
messinginstrument. De fleste trompetere oppsøkte Jacobs på
leting etter spesielle svar for spesielle psykologiske og fysiologiske
problemer og på det nivået var Jacobs i stand til å
hjelpe dem.
Hvordan var dine leksjoner med Arnold Jacobs?
Mine
leksjoner med Jacobs var meget gode. Han fortalte meg at jeg ville
være ferdig i løpet av tre eller fire leksjoner siden han
ikke så noen alvorlige feil i mitt spill. På den
tiden jeg studerte med han var jeg godt fortrolig med hans konsept. Jeg
hadde allerede studert med Cichowicz og William
Scarlett, og hadde deltatt på flere av hans masterclass ved
Northwestern, og jeg hadde hjulpet til som oversetter i to leksjoner
for ham (Jacobs).
På
hans
oppfordring
brukte jeg også å ringe ham hjemme, med
spørsmål som hadde med noen av
prinsippene han brukte i sin udervisning. Han hadde alltid tid til
å snakke med meg, svarte grundig på alt, og oppmuntret meg
til å fortsett mine undersøkelser.
Hva mener du med tittelen "lasting change"?
Det er
vanskelig å svare fullstendig på uten å kvalifisere
svare litt, men jeg kan fortelle deg at “lasting change” (varige
endringer) referer til en
utøvers evne til kontinuerlig å utviklet de manglende
elementene i hans eller hennes spill. Der er også et
spørsmål om å oppnå et høyere
utviklingsnivå og å skaffe seg innsikt, men jeg er redd,
på grunn av lengden på denne diskusjonen, at man må
lese hele boka for
å forstå dette.
Du snakker om "singing approach" (sangtilnærming) og noe som kalles MEME. Dette er
det vanskelig å snakke om i et kort intervju, men kunne du
kanskje
si noe om de forskjellige sider ved spillet som vi må utvikle?
Sangtilnærming
refererer til det tankemønster
en messingutøver bør ha før han spiller
“startnoten” i enhver frase. Med andre ord, en messingutøver
bør “føle”, til det øyeblikk summingen tar
over, som
om
han eller hun skulle til å synge. Det er en lik handlingen
å synge.
Sangtilnærming er hva vi kaller vMEME (eller verdi MEME). Et
vMEME er en styrende tanke som er satt sammen av forskjellige
MEMEr. De
fire MEMEr som omfattes i “sang tanke” mønsteret vMEME er
det fysiske aspekt
ved spillet,
det auditive
ferdighetsaspekt,
det mentale
bildet av forskjellige stiltyper, og
utførelses-
(eller framførelses-) holdningen.
Jeg vet at dette er
meget teknisk men det er meget lett å forstå når du
først begriper det.
Hvem vil ha nytte av denne boka?
Avanserte, amatører og
profesjonelle utøvere vil ha mest nytte av denne boka. Med andre ord, utøvere som er
kommet på høgsknivå,
eller er
tidlige eller mer erfarne profesjonelle.
Til
slutt, hvor kan man få tak i boka?
Bestillingsinformasjon
er tilgjengelig her: www.luisloubriel.com.
o.j.
2006