Om grunnprinsipper
Craig Morris
- 12. oktober 2005
Vi vet alle at vi bør gjøre det. Vi har blitt fortalt,
siden den dagen vi begynte å spille, at vi bør praktisere
våre grunnøvelser.
Noen gjør det, andre ikke. Hvis du gjør dine daglige
grunnøvelser, da vet du nytten de gir deg, og hvis ikke,
må du begynne å gjøre dem for å lære
hvor mye de kan hjelpe deg. Selv de som religiøst praktiserer
disse grunnøvelsene, kan ha funnet seg selv i en posisjon av
å spille gjennom en artikulasjonsøvelse hver dag, bare for
å finne ut at klarheten i ansatsen ikke er blitt bedre; eller
praktisere leppefleksibilitet, men allikevel slite med de samme
problemer dag ut og dag inn. Hva er problemet? Vi har alltid blitt
fortalt at disse øvelsene vil forbedre disse elementene,
så hvorfor hjelper det ikke? Svaret kan fines av alle steder i
treblåsergruppen. Mer konkret ligger svarene i praksisen til
førsteklasses oboister og fagottister.
I løpet av min orkesterkarriere, var jeg så heldig å
kunne arbeide sammen med og lytte til noen av de fineste
dobbeltrørblad utøverne i hele verden. Alle disse
musikerne hadde en ting felles: de la mye verdi i gode rør. Nei,
ikke et godt rør, et perfekt rør! Jeg brukte å se
på dem før en øvelse eller konsert, rørkniv
i handa, noen ganger med ei lita lykt for å være sikker
på at de kunne se så godt som mulig. De ville så
spille noen toner, ta røret ut, studere det oppmerksomt, skrape
på det med rørkniven (så lett at du kunne tro det
ikke ville ha noen effekt), sette røret i munnen og summe,
så en ny sveip med kniven, tilbake i munnen, summe, tilbake inn i
instrumentet, spille en skala, deretter repetere hele prosessen til de
var fornøyd, eller til de ikke hadde mer tid igjen.
Mange av dere har vært vitne til denne oppførselen og hvis
du er som jeg var først, vil du ha oppfattet det som litt
nevrotisk. Men jo mer jeg så på, jo mer forsto jeg, og en
dag gikk det opp for meg: Jeg ser nesten aldri disse utøverne
spille skalaer, praktisere artikulasjon, eller finslipe andre
ferdigheter. De bruker ikke masse tid til å arbeide med
ferdigheter som kreves på instrumentet. Disse ferdighetene har
opplagt blitt praktisert mye, og de har oppnådd det
høyeste nivå av ferdighet, men de behøver ikke
å berøre dem før en opptreden for å sikre seg
at alt er på plass. Hvis røret er i orden er de klare.
Dette fikk meg til å tenke på min egen forberedelse. Bruker
jeg mesteparten av tiden på “rørforberedelse”? Har jeg i
det hele tatt et “rør”? Svaret var: ja, jeg har et rør,
og nei, jeg bruker ikke mye tid på det. Grunnøvelsene jeg
hadde gjort, leppelegato, artikulasjon, skala, sammensatt tunge, etc.,
var ikke av samme type arbeide som oboisten med sin rørkniv. Jeg
bestemte meg for at min definisjon av grunnøvelser
behøvde en grunnleggende endring. Som resultat delte jeg
grunnøvelsene i to kategorier: Fundament
og Sett av ferdigheter.
Fundament
Fundamentøvelser er for
trompetister som å ”lage rør”. Disse øvelsene
bestemmer den grunnleggende helsetilstanden i spillet ditt, med fokus
på klang, styrke, sentrering, og yteevne. Tre av de mest vanlige
kildene til øvelser av denne typen er:
James Stamp: Warm-Ups + Studies
(editions BIM),
Carmine Caruso: Musical Calisthenics
for Brass (Hal Leonard)
James Thompson: The Buzzing Book
Complete Method (editions BIM).
Disse bøkene er alle lett tilgjengelige hos de fleste
notebutikker som har musikk for trompet. Hvis disse øvelsene
blir oversett, vil den grunnleggende mekanismen til embouchuren ganske
enkelt ikke bli finpusset til den høyeste mulige grad. Jeg
bruker nå en stor del av min daglige rutine på denne typen
øvelser, og jeg foreskriver det samme for mine studenter.
Forbedringen dette kan gjøre med de grunnleggende
trompetferdighetene er forbløffende. Det vil resultere i
forbedret register, utholdenhet, tonekvalitet, og generell kontroll.
Der vil bli forbedring i ferdigheter som ikke ble forbedret før,
og letthet i spillet vil øke. “Flott,” sier du, “men hva
må jeg gjøre helt konkret?” La oss se nærmere
på hvordan vi setter dette ut i livet i vår daglige
øving.
Fundamentøvelsen jeg bruker sammen med mine studenter er delt i
to deler: begynnelsen av dagen og slutten av dagen. I begynnelsen av
dagen er rutinen i hovedsak basis-oppvarmingen slik den er disponert i
boka til Stamp, og som jeg diskuterer i en serie av artikler med
tittelen Stamping It Out.
Sjekk ut disse artiklene, for jeg tror den boka antakelig er den mest
misforståtte og misbrukte bok i hele trompetverden. Når
gjort riktig, kan disse øvelsene være en utmerket
måte å skape balanse og senter i spillet. Det er disse to
elementer som i stor grad avgjør hvor effektiv en utøver
er og effektivitet er den mest signifikante faktor i å
oppnå en virkelig forfinet trompetteknikk. Andre mulige
fundamentøvelser i begynnelsen av dagen er den nevnte buzzing
boka av James Thompson, langtoneøvelser, leppebøying (lip
bends), og forskjellige kombinasjoner av alle disse. Etter at du har
avsluttet morgenens fundamentøvelser, kan du enten gå
direkte til ferdighetssettet, eller du kan ta en pause. De fleste dager
foretrekker jeg å gjøre begynnelse av dagens
fundamentarbeide hjemme, og så gjøre ferdighetssettet
når jeg kommer på jobb. Det lager en pause på en og
en halv time, noe som ser ut til å passe meg bra. Eksperimenter
for deg selv med å finne en tidsinndeling som virker best for deg.
På slutten av dagen er fundamentøvelsene sentrert rundt
å bygge styrke. Jeg gjør disse på slutten av dagen
slik at jeg kan la musklene bli utmattet og har natten til å
komme seg på. Dette gir meg nesten bestandig en følelse av
at jeg er bedre en om jeg ikke hadde gjort noe i det hele tatt. Der er
et sett med øvelser som jeg kan anbefale for å bygge
styrke, og jeg vil framlegge hver av dem i framtidige utgaver av LivMusic News. Se artikkelen One Long G
Styrke er en viktig faktor i trompetspill. Mange blir begrenset ganske
enkelt fordi de ikke har gjort nok for å forbedre styrken. Noen
vil argumentere med at du kan ha stor utholdenhet og register uten
å gjøre øvelser av en slik natur. Påstanden
er uten tvil riktig, men det betyr ikke at en utøvers register
og utholdenhet ikke vil forbedres ved denne type øvelser. Jeg
holder fast på at enhver utøver som setter av en del av
dagen til styrkeutvikling vil bli sterkere og se forbedringer i
både utholdenhet og registeromfang. Hvis du tilfeldigvis skulle
ha alt det registeromfang og den utholdenhet du noen gang vil
behøve, da trenger du ikke bekymre deg om disse øvelsene.
Men hvis du er som resten av oss og ser et behov for forbedret
utholdenhet og større register, da vil disse øvelsene
hjelpe. Det er også verdt å merke seg at selv om der kan
være noen som ikke behøver å utvikle eller
vedlikeholde register og utholdenhet, har jeg selv faktisk aldri
møtt dem.
Når du har forpliktet deg selv til en morgensesjon med sentrering
og effektivitet, og en sesjon om kvelden til styrkebygging, vil du
begynne å merke etableringen av et virkelig solid fundament i
spillet ditt. Av alle de forskjellige typer øvelser du
gjør, er det dette fundamentet som vil ha størst
innflytelse på ditt spill.
Sett av ferdigheter
Hvis fundamentet gir oss verktøy å arbeide med, er det ferdighetssettet vi bruker til
å skjerpe dem. Dette er den delen av dagen hvor vi dekker de
egentlige ferdigheter som inngår i spill på trompeten. Det
er tre avgjørende deler i mitt daglige ferdighetssett.
Første del er Technical
Studies av Herbert L. Clarke, som jeg ser på som en
overgang fra fundamentøvelser til ferdighetssett. Jeg
gjør en studie pluss den korresponderende etyde hver dag ved
begynnelse av ferdighetssettet, vanligvis spiller jeg bare ulike nummer
eller like nummererte øvelser. Jeg liker å bruke Clarke
til å begynne å rette fundamentarbeidet inn mot mitt
vanlige spill, mens jeg monitorer sentrering og effektivitet i raske
overganger mellom noter. Det er viktig å spille dem så
svakt som mulig og med absolutt letthet. De andre to sentrale deler av
ferdighetssettet er artikulasjon og fleksibilitet, som jeg deler inn
slik:
Artikulasjon
o Enkeltunge, klarhet
og hastighet
o “Ku”-tunge, klarhet og hastighet
o Trippeltunge, klarhet og hastighet
o Dobbeltunge, klarhet og hastighet
o Innledende ansatser
Fleksibilitet
o Langsomme
legatoøvelser (letthet og sammenheng)
o Raske legatoøvelser (hurtighet)
o Store intervall - legato og med tunge
Det kan være andre viktige ferdigheter som bør inkluderes
for den enkelte, men disse er basisferdighetene som bør dekkes
av alle. Jeg kommer nok ikke gjennom alle aspektene daglig, men de blir
alle gjennomgått på en regulær basis. Med en gang du
begynner å merke følbare resultater fra ditt arbeide med
fundamentet, vil du oppdage at du behøver å bruke mindre
tid på disse ferdighetene enn du brukte før. Ikke
føl deg forpliktet til å bruke mer tid på disse en
du behøver. Husk, ferdighetssettet handler om å skjerpe
ferdighetene, ikke å skape dem.
Hvis du forplikter deg selv til å dekke fundamentet på
denne måten daglig, vil du merke en dramatisk forandring i
spillet ditt. Denne forbedring i ferdigheter skjer ikke over natta, men
tar måneder med flittig øvelse for å slå rot.
I perioder av hvor du blir frustrert i denne prosessen, tenk på
dette sitatet fra den gamle kinesiske teksten i Tao Te Ching:
Det
som er etablert med dyktighet vil ikke bli rykket opp med rota.
Det som er forstått med
dyktighet vil ikke gli bort.
På denne måten blir det
hedret i generasjoner.
Med flid og øvelse vil du bli i stand til å etablere nye
nivåer av ferdigheter på instrumentet ditt. Disse
ferdighetene vil ikke være lunefulle, men vil bli lagt som
steiner på en oldtidsvei, uberørt av århundrene. Du
vil spille med stor letthet og finne mer glede og tilfredsstillelse i
kunsten å skape musikk. Gå og øv. Oppdag din vei.
Craig Morris:
Først, en takk til Craig Morris for tillatelse til å bruke
denne artikkel i Schallstykket!
Craig er for tiden professor i trompet ved University of Miami, hvor
han bruker tida si på undervisning og som solist og
kammermusiker. Før det, var han en framtredende orkestermusiker,
mest kjent kanskje for å ha den prestisjefulle stilling som
prinsipal trompet i Chicago Symphony Orchestra (overtok etter Bud
Herseth - som hadde den i 53 år!). Før Chicago var han tre
år i San Francisco Symphony som assisterende prinsipal.
Nettsted:
LivMusic.com
Det er flere interessante artikler av Craig på dette
nettstedet.
o.j. 2005 (oversetter)