Det var en aldeles
særegen erfaring å få gjøre praktikk i
trompetbygghåndverket i Tyskland i to helt forskjellige
miljøer: i et lite enmannsverksted og hos et større
firma. Jeg skal her fortelle litt om praksisukene i Udo Schäfers
lille verksted, og om oppeholdet mitt i Markneukirchen og to
instrumentbyggerne jeg traff der.
Det er et og et halvt år siden jeg
traff Udo Schäfer i et museum på landet i
Bodensjøområdet, der han – liksom mange andre
håndverkere – ga et innblikk i hvordan han jobber. Museets fokus
lå på gamle håndverk, så Schäfer passet
perfekt med messinginstrument bygging. Jeg var selvfølgelig
interessert og snakket lenge med han.
Da jeg i mitt arbeid med doktorgraden legger fokus på blant annet
instrumentteknikken, hvilket betyr instrumentutvikling og
spilleteknikk, syntes jeg at det hadde vært en god ide å
nærme meg mitt tema også fra den praktiske siden, for
å få en ytterligere og verdifull synsvinkel. Da jeg
dessuten liker å jobbe med hendene, syns jeg at det var en
glimrende ide.
Derfor tok jeg kontakt med Schäfer igjen og spurte om han kunne
tenke seg å ha meg som praktikant i noen uker. Slik ble det. I
mai måned hadde jeg to ukers praksisperiode hos han og fulgte ham
i sin vanlige arbeidshverdag. Blant annet ble det mye rensning,
utretting, reparasjoner og modifiseringer av instrumenter. Ved å
se på, men også gjennom å prøve selv,
lærte jeg meg de grunnleggende ferdighetene i
messinginstrumentbyggeriet. Dette innebar at jeg lærte meg de
mest grunnleggende ting om materialene og hvilke verktøy som
brukes for å bearbeide de ulike materialene. Jeg lærte meg
hvordan man lodder med ulike loddmaterial, hvordan man polerer for
hånd og med maskin, hvordan man bruker ultralyd bad, hvordan
ventilene ser ut inne ifra og hvordan man får de til å
gå lettere – for å nevne noen få eksempler.
Men det som var mest spennende for meg de ukene var å få
bygge en egen barokktrompet. Til å begynne med tittet jeg i
Herbert Heydes bok Musikinstrumenten-Museum
der Karl-Marx-Universität Leipzig. Katalog. Band 3. Trompeten,
Posaunen, Tuben, Wiesbaden 1985. Når det gjelde trompetens
mål, utgikk jeg ifra en trompet tilvirket av Johann Wilhelm Haas
i Nürnberg rundt 1710/20 (katalognummer 1789, D-stemning, a’ = 445
Hz). Men i motsetning til modellen som er sammensatt av fem deler, er
min trompet tilvirket bare utav tre: schallstykket og to rør
(bøyle og munnrør og bøyle og midtrør i
ett). Da schallstykket allerede var ferdig, var min hovedoppgave
å bøye bøylene ved hjelp av den tradisjonelle
teknikken med bly. Det er mange moment som skal tenkes på,
når en forbereder bøyningen av bøylene og jeg
utelater mange del-steg for å ikke flyte ut i altfor mange
detaljer. For å få til bøyningen korrekt, fikk jeg
prøve meg mange ganger på mindre rør, til jeg kunne
våge å bøye selve bøylene på min
trompet. Dette skulle gjøres helt for hånd, med
øyemål - altså bare rundt en rund trebit, uten hjelp
av en ferdig form. Resultatene måtte alltid kontrolleres mot
målangivelsene jeg hadde. Etter att jeg hadde bøyd
bøylene var røret blitt noe ovalt og skulle få den
runde formen igjen ved å hamres ut, som var et nøye og
langvarig arbeid. Da jeg hadde fått ut blyet igjen, skulle den
runde formen garanteres ytterligere gjennom at man drog røret
gjennom et hulljern. Den lange, rette rørdelen ble siden rettet
til på ulike måter for å garantere dens rette form.
Jeg hamrer ut røret
Johannes Eichler og Udo Schäfer jobber med å vri
messingstaven
Før jeg kunne sette sammen
trompeten, måtte jeg tilvirke tvingene. Det fikk jeg hjelp med av
en kunstsmed. Han varmet en massiv 6-kantig messingstav og vridde den
rundt, slik at det ble et fint mønster i den. Siden delte vi
staven i fire deler og lagde hull i den, slik at det ble fine tvinger,
som jeg brukte til å så lodde sammen trompetdelene med.
Etter poleringen, stabiliserte jeg trompeten i henhold til gammelt vis
med treklosse og snor rundt, og med metalltråd rundt bøyle
og gjennom et lite hull i schallstykket.
Etter å ha tilvirket min egen
barokktrompet på tradisjonell måte, får beskrivelsene
av denne prosessen i gamle bøker eller moderne fagbøker
et helt annet innhold for meg. Jeg kan forestille meg noe konkret med
det som det skrives om - det blir levende på en måte.
Jeg polerer trompeten
Min ferdige barokktrompet
Markneukirchen I novembermåned besøkte
jeg Markneukirchen i en uke. Det var et veldig spennende miljø
jeg møtte der. Byen domineres av ulike instrumentmakere og
så godt som alle orkesterinstrument tilvirkes der. Nesten ved
hver husinngang står det et skilt som opplyser om hvilke
instrument som bygges der inne. Byen har en lang og ærerik
historie. Uvanlig mange millionærer har bodd der rundt forrige
århundreskifte. Til og med et amerikansk konsulat fantes i den
lille byen. Men det er historie nå. Markneukirchen er et lite
sted i geografiske utkanten av gamle Østtyskland. Det er ikke
mye igjen av den en gang så rike staden – likevel så sees
det på typen av bygninger, som – selv om de trenger renovering –
forteller om en stor tid. Gjennom oppussingsarbeide som
pågår rundt om i hele byen, forandres stadens syn
bestandig. Blant annet har husene som rammer inn torvet allerede blitt
oppusset og stråler i sine glade farger. Selv om ungdommene flytter ut for
å søke utdanning og jobb i de store byene, liksom mange
yrkeskategorier som har det tungt i de små østtyske byene,
så er Markneukirchen fortsatt som et Mekka for instrumentbyggere.
Det er instrumentbygging byen lever av i dag og markedsfører seg
med det. Men selv om jeg bare skriver om Markneukirchen her, så
finnes masse små steder med instrumentbyggere rundt om i hele
Vogtland (som området kalles).
Byen har med sine tre
større orkestre og et flertall små grupper og ensembler et
rikt musikkliv i forhold til sine få innbyggere (7 500). I 1995
bygdes en stor musikkhall, der blant annet store internasjonale
musikkonkurranser holdes. I 1998 var det trompetkonkurranse der David
Guerrier vant og i 2010 skal det være trompetkonkurranse igjen.
I Paulusslottet (navnet kommer
fra den siste eieren), en senbarokk bygning, har byen innrettet et
musikkinstrumentmuseum. Der finnes det over 3 600 utstilte instrumenter
fra alle verdens land. Messingblåseinstrumentene er bare en
avdelning av en rekke andre avdelinger. Blant annet finnes det mange
stryke- og treblåseinstrumenter, men også mer
kuriøse instrument, som ulike mekaniske pianoer eller mekaniske
platespillere.
Musikinstrumentmuseet i
Markneukirchen ”Paulusslottet”
Martin
Peter Martin Peter er en trompetbygger som
er absolutt verdt å hilse på. Han jobber i ett lite
verksted sammen med sin kone, som han selv har utdannet til gesell. Opp
gjennom årene har han hatt en del andre lærlinger og
geseller som han har utdannet. Siden håndverkere i Tyskland er
organisert gjennom laug, er det mestrene som får ta seg av de
etterfølgende generasjoners utdanning.
Martin Peter i verkstedet
Martin Peter med kona
Martin Peters verksted er ikke stort,
men det er imponerende ryddig og en skjønner at hvert
verktøy har sin faste plass. I samme hus, ved siden av Martin
Peters verksted, har det ligget et annet verksted, der onkelen hans med
flere medarbeidere tilvirket ventilmaskiner. Martin Peter forteller
gjerne om denne livlige tiden, der det var så mange mennesker som
jobbet i huset.
Selv om Martin Peter med tanke på alderen ikke hadde
behøvd å jobbe noe mer, så gjør han det
allikevel, fordi han er håndverker med hele sin kropp og sjel.
Selv sier han, at han skal holde på så lenge han overhodet
kan.
Martin Peter tilvirker trompeter med dreieventiler i alle stemminger
som lar musikerhjertene slå høyere. Blant annet bruker den
østtyske trompetsolisten Ludwig Güttler Martin Peters
instrument. Spesielt flittig brukte han Peters høye A-trompet. Bernhard Willenberg En annen trompetbygger med eget
verksted i Markneukirchen er Bernhard Willenberg. Han er en av de
instrumentbyggere, som flyttet til Markneukirchen, for å få
utdanning og som dermed fortsetter en lang tradisjon. I 1978 begynte
han med sin utdanning innen lauget for trompetbygghåndverket og
etter å ha jobbet med tilvirkning av ulike trompetdeler under en
kort periode, åpnet han et eget verksted i 1984, der han driver
med trompetbygningen selv.
Bernhard Willenberg med
sin høye B/A-trompet
Willenberg tilvirker
tyske trompeter (med dreieventiler) i alle stemminger. I forbindelse
med musikkmessen i Frankfurt fikk han det tyske musikkinstrumentpriset
for sin høye B/A-trompet i 2003. Det er også det
instrumentet han holder på bildet. Det er ikke første
gangen, som pikkolotrompeter tilvirket i Markneukirchen holder en
overlegen høy kvalitet – hvis en bare tenker på de
høye Scherzertrompetene, som spilles verden over pga sin
overlegenhet. Slik fortsetter Willenberg en tradisjon selv på det
området.
Også Willenberg er et meget trivelig bekjentskap og verdt å
besøke. Han tar seg mye tid til å fortelle om hvordan han
jobber og hvilke former han benytter for ulike trompetmodeller. For
alle som er interesserte i trompetbygging er det et utrolig spennende
møte – og ikke minst for de som er interesserte i å
prøvespille forskjellige instrument med høy standard.
Begge instrumentbyggere har forøvrig sitt eget nettsted på
Internett slik instrumentmuseet har det: