Trompettur til USA mars
2006
For en del
år siden ble jeg gjennom Internett kjent med en
trompetlærer
i USA som var litt utenom det vanlige. Vanligvis kjenner en lærer
til sin egen
måte å spille på og underviser etter denne metoden.
Her var det en lærer som kjente
alle mulige metoder og måter å spille på! Opp gjennom
årene ble det til en del
epost-korrespondanse og diskusjon om disse spilleteknikkene. Clint
’Pops’
McLauglin som han het, hjalp meg på denne måten i gang med
å få etablert en
embouchure som kunne benyttes til å spille leadtrompet i
storband.
En del
år senere, jeg tar en halvårsenhet i jazzimprovisasjon ved
Universitetet i Stavanger, og har begynt å ta jobber som
frilans-trompetist.
Hvorfor ikke satse litt nå og oppsøke ’Pops’ for å
få spilletimer og lære enda
mer om det å spille trompet. Clint McLaughlin holder til i
Dallas, Texas, USA
og har undervist både 1.trompetister i anerkjente amerikanske
symfoniorkestre
samt medlemmer i Maynard Ferguson band. Sogar Herb Alpert tar timer
fikk jeg
vite. Så da var det å finne frem bootsen som jeg ikke har,
sale hesten og sette
seg på flyet. Første etappe gikk fra Stavanger til
Frankfurt i et knøttlite
fly. Hornet fikk jeg knapt lov å ta inn i kabinen for det var
så trangt. So far so
good. Neste
stopp Frankfurt med 2 timer til neste fly til Dallas. Det er ikke god
tid når
sikkerhetskontrollene er så strenge. Skal man til USA må
man ha maskinlesbart
pass og et sted å bo. Har man ikke booket hotell på
forhånd eller har privat
innkvartering, slipper man rett og slett ikke inn i landet. Leiebil er
litt
billigere enn i Norge, de beste prisene får man ved å booke
på forhånd gjennom
lavprisfirmaer over internett. Etter 14 timers reise satt jeg endelig i
min
lille leiebil, og bil må man ha. Det er ikke mulig å
spasere noe som helst
sted. Er det rart amerikanere ser ut som de gjør? Jeg fant
motellet og en liten
fransk cafe som berget meg frem til frokost neste morgen.
Clint McLaughlin
viste seg å være en virkelig svær amerikaner.
Hyggelig, men kanskje litt skummel pga størrelsen og det skotske
temperamentet.
Vi brukte de 2 første dagene til å jobbe med grunnleggende
trompetteknikk slik
som tungenivå, ansats, ulike embouchurer og bruk av luft. ’Pops’
mener at de
aller fleste som spiller trompet har behov for å plassere tunga
med ulike
vokaler avhengig av tonehøyde. Dette kan enkelt demonstreres ved
å spille
første linje av den første øvelsen i Arbans
intervallstudier. Denne enkle
øvelsen er umulig å få til med god resonerende tone
uten at tungenivået
varieres i stor grad. Bevegelsen er altså størst i de lave
register og blir
mindre og mindre jo lenger opp i registret man kommer. En
tungeplassering som
gir god resonans fører til god klang og minsker arbeidet for
leppene med alle
de fordeler det medfører. Tungenivå er sentrale tema i
trompetskolene til
kjente lærere som Arban, Clarke, Claude Gordon, osv.
Onsdag
til torsdag dro jeg til Bruce Lee som bor rett sør for Houston.
Her ble jeg tatt godt i mot av Bruce og Brian, begge trompetister.
Bruce er 55
år gammel utdannet fra Eastman School of Music mens unge Brian
på 29 kommer fra
University of North Texas. Vi hadde det gøy med Rich Willey sine
Bop-duetter.
Bruce Lee er forhandler av Eclipse-trompeter og GR munnstykker, er en
dyktig
lærer og trompetist. Bruce tegnet en genial tegning som viser
”Balanced
Embouchure”, balansen mellom leppekompresjon og luftkompresjon. Som
tegningen
viser har tungas posisjon stor innflytelse på luftkompresjonen.
Fredag var jeg tilbake hos
’Pops’ i Dallas, der vi
fikk besøk av den spillende presten Joe. Han tok en mastergrad i
trompetspill
for 30 år siden men gikk lei og la bort trompeten. For 1 år
siden tok han den
fram igjen. Pops og Rune ga han instruksjon. Han hadde en tynn tone som
var
ustabil. Å bli kvitt smileembouchuren ble sett på som det
viktigste å jobbe
med. I løpet av timen var det store forbedringer. Hans
største utfordring er at
hans psykologiske fokus i hans trompetspill lå i å forbedre
registeret. Med et
slikt fokus er utfordringen å få eleven til å jobbe
med sine virkelige problemer
som vanligvis er grunnleggende trompettekniske ting : Luft,
tungeposisjon og
embouchure. Joe er en av de
trompetistene der tunga fungerer best med anchor-tounging. Vi jobbet
med
ansatsene, hvis tungebevegelsen blir for stor blir ansatsen uklar og
intonasjonen
i ansatsen blir dårlig. Lørdag fikk vi besøk av et
par unge høyskolestudenter
som studerte trompet. Her jobbet vi med avslappingsøvelser,
tungeposisjon og
ansats. Ansatsen til den ene av gutta var ikke bra. Ved å
forklare at ansatsen
ikke er at tunga beveges frem for å stoppe tonen, men at tunga
dras bakover for
å slippe frem lufta, ble ansatsen med ett utrolig mye bedre. Noen ganger er det enkle forklaringer som skal til
for at en elev skal lykkes. Tegningen til Bruce Lee er et slikt
konsept. Mange
av hans studenter har opplevd store forbedringer ut fra at tegningen
gir en
visuell forklaring på tungeposisjon og luftkompresjon,
leppekompresjon og
balansen mellom disse.
Å dra til
USA for å ta timer i trompet er ingen
billig affære. Dette til tross,
resultatet
for var vel verdt prisen. Turen var ekstremt lærerikt for mitt
eget
trompetspill. Samtidig var det veldig hyggelig å få
undervise og bli i
undervist i hvordan man underviser av en dyktig lærer!
Rune Aleksandersen og Bruce
Lee
Trompeter tilhørende
fra venstre mot høyre :
Clint
’Pops’ McLauglin, Maynard Ferguson, Rune Aleksandersen
Rune Aleksandersen 2006