Edward Tarr 70 år
- storslått fest med internasjonale trompetgjester
Mai, 2006 - Tarr viser Verena minnetavle i Bad Säckingen -
foto: O.J.
Den 15. juni i
år fylte Edward Tarr
70 år: grunn nok til å feire
stort! Det gjorde han med mange gjester. De kom ikke bare fra alle
hjørner og kanter av Tyskland, men fra hele Europa. Til og med
fra USA kom noen for å gratulere ham.
Selve
bursdagsfeiringen begynte med en stor festkonsert i Christuskirken i
Rheinfelden, en liten by som ligger mellom Bad Säckingen og Basel.
Allerede noen timer før konserten skulle begynne, stod folk
foran kirken og ventet på å bli sluppet inn. Konserten
hadde nemlig blitt omtalt i lokalavisen i forbindelse med at Tarr fikk
en stor presentasjon i anledning 70-årsdagen. Tarr kan vel nesten
sies være en ”superkjendis” på hjemstedet i Baseltraktene.
Variert program
Konsertprogrammet var svært variert i stil og sammensetning.
Publikum fikk ikke bare lytte til forskjellige trompetstykker i ulike
ensemblekombinasjoner, men fikk også høre orgelmusikk,
barokkpauker og kontrabasspill. I tillegg fikk tilhørerne se
dukker i menneskestørrelse danse til orgelmusikk.
Mangfoldigheten skyldes Tarr’s musikalske familie, dvs. hans
barokkpauke-spillende sønn Philip, som praktiserer som lege i
Sveits og Tarr’s orgel- og kontrabass-spillende kone Irmtraud, en meget
original og kreativ person med et stort kontaktnett.
Musikk fra fem århundrer
Musikken som ble framført i kirken, var en reise gjennom fem
århundrer, der det eldste stykket var en marsj for barokkpauker
av Jacques Danican Philidor (1657-1708), som hele konserten ble
innledet med. Det nyeste stykket, ”Bric-à-brac musical” for
orgel av Guy Bovet (født 1942) var nettopp skrevet (2006).
Når det gjelder trompetmusikken, så strakk den seg over tre
århundrer. Den begynte på 17-hundretallet med
”Aufzüge” fra Johann Baptist Schiedermayr (1779-1840) og stakte
seg fram til et stykke for trompetensemble av Eric Ewazen, en
samtidskomponist, som skriver mye for messingblåsere. Det var
ikke bare en rask gjennomgang av hvordan trompeten har blitt brukt i
ulike stilepoker, det var også en gjennomgang av trompetens ulike
utformninger, siden publikumet fikk lytte til både barokktrompet
og klaffetrompet, og til vår moderne trompet (inkludert
pikkolotrompet).
Tarr’s elever og venner som speil for
trompet-Europa
Noe som var veldig interessant med konserten var at så mange av
Tarr’s venner fra musikkmiljøet og tidligere elever deltok i
konserten. Det ga et overblikk over hvor trompeten står i dag,
særlig i Europa, dvs at det finnes en utrolig mangfoldighet i
hvordan trompeten blir brukt.
Friedemann Immer spilte som solist på barokktrompet. Gabriele
Cassone fra Italia spilte sammen med Irmtraud Tarr en av Tarr
bearbeidet versjon av Verdis Adagio på klaffetrompet. Reinhold
Friedrich spilte pikkolostemmen i Overturen til
Tryllefløyten av
Mozart (også det bearbeidet av Tarr/Haas) så glimrende og
lett at en nesten ikke kunne tro sine egne ører. I ensemblet
inngikk ellers Hannes Läubin, Josef Eldenberger, Stefan
Dünser og Gabriele Cassone. Robert J.
Civiletti fra USA skulle ha
spilt Allegro fra trompetkonsert nr. 1 i C-dur av Georg von Reutter II
(1708-1772). Dessverre kunne han ikke gjøre det, fordi
stemningen av orgel og trompet ikke passet sammen.
Det var flere trompetklasser, som hadde kommet till Tarr’s ære:
Reinhold Friedrichs klasse fra Karlsruhe var til stede, en klasse som
Tarr ikke bare har forbindelse med via deres lærer og sin
tidligere elev, men også fordi han selv underviser klassen i
barokktrompetspill. Fra Basel var både musikkhøyskolens
klasse til stede under ledelse av Klaus Schuhwerk samt Schola Cantorums
barokktrompetklasse. Og så var Wolfgang Guggenberger der med sin
nye trompetklasse fra Trossingen (han har tidligere vært
lærer i München). De spilte Barock-Suite og Aufzug 1 & 6
av Johann Baptist Schiedermayr, Turmmusik av Heinrich Kaspar Schmid
(1874-1953), Eric Ewazens ”Sonoran Desert Harmonies” og ”Concerto a VII
Clarini con Tympani av Altenburg med Friedemann Immer som solist
på barokktrompet.
Og ikke minst spilte bursdagsbarnet selv et solo sammen med kona
på orgel - ”Gammal fäbodpsalm från Dalarna” (Oskar
Lindberg, 1887-1955) med den utrolige musikaliteten, som han er kjent
for.
60 trompetere overrasker med Joplin
Siste programpunkt inneholdt en overraskelse. Det var The Great Crush Collision March fra
Joplin, som lydmaler en iscenesatt togkollisjon i USA i begynnelsen av
forrige århundre. Reinhold Friedrichs trompetklasse spilte
begynnelsen til Irmtraud Tarr's orgelakkompagnement. Overraskelsen
bestod i at rundt 60 trompetere som satt rundt omkring i kirken
plutselig reiste seg og begynte å spille når selve
kollisjonen musikalsk skulle illustreres. Trompeternes oppgave lå
da til dels i å spille uspesifiserte toner, som nærmest
mulig skulle herme det forferdelige kaoset under togkollisjonen. Det
var da en forferdelig lyd som publikumet plutselig ble konfrontert med.
Ut fra publikums reaksjoner var overraskelseseffekten meget vellykket.
Gratulasjoner også fra den
offisielle siden
Gratulasjoner ifra den offisielle siden hørte selvsagt med til
en slik høytidlig feiring. Midt i det musikalske programmet
holdt Rheinfeldens borgmesteren tale, hvor han gratulerte Tarr og
gjorde stor omtale av hans fortjenester.
Festen etterpå
Etter konserten fortsatte bursdagsfeiringen med de innbudte gjestene
på en gjestgivergård i Eichsel, en liten by i utkanten av
Rheinfelden, der Tarr og hans kone har bodd i mange år. Man
skjønner at de er godt integrerte og viktige personer i det
lille samfunnet, hvor ordføreren og gjestgivergårdssjefen
var gode venner av dem.
Av talene kunne man forstå hvor viktig Tarr var allerede på
60- og 70-tallet for datidens studenter, som reiste til han langveis
fra og som i dag selv er lærere på ulike
musikkhøyskoler rundt i Europa.
Tarr’s bursdagsfeiring var ikke bare en stor fest til hans ære,
men samtidig en grandios trompetfest!
Verena
Jakobsen Barth, 2006