Teaching Brass
Intervju med Kristian Steenstrup
Vincent Cichowicz sier følgende om
Teaching
Brass :
Kristian
Steenstrup's Teaching Brass er en meget
omfattende og detaljert avhandling om de pedagogiske krav knyttet til
grunnprinsippene for spill på et messinginstrument.
Hans behandling av de fysiske lover, fysiologi og psykologi gir oss en
utmerket guide til det innbyrdes slektskap mellom disse disipliner i
spillets praksis. Hans forskning og dokumentasjon er
imponerende og jeg tror denne bok vil bli et verdig tillegg til dette
studiefelt
Vi hadde en kort
"kybersamtale" med Kristian:
Før vi begynner å
snakke om boka, kunne du fortelle oss litt om din bakgrunn som
trompeter og lærer?
Jeg vokste opp i
Holstebro i den vestlige del av Danmark. Ingen spilte noe i min
familie, men i 4. klasse tilbød skolen min alle
musikkundervisning i et år. Jeg ønsket å spille
klarinett for jeg trodde det var en saksofon, men min lærer mente
jeg burde spille trompet, fordi jeg var den som laget mest lyd i
klassen. Veldig snart ble jeg forelsket i trompeten og ganske snart
spilte jeg i det lokale musikkorpset.
Jeg begynte ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus da jeg var 19.
Jeg var så heldig å få erfaring med Vincent Cichowicz
da han holdt en masterclass der og skjønte intuitivt at jeg
med tiden måtte studere med ham. Tre år senere reiste jeg
til Chicago hvor jeg studerte i 2 år. Etter en tid der anbefalte
en venn meg å ta leksjoner med Arnold Jacobs.
Hans undervisning gikk veldig godt sammen med Cichowicz' undervisning,
så jeg hadde en
fin kombinasjon der. Fra tidligere kjente jeg til Alexander-teknikk,
så det var naturlig for meg å ta timer med John Henes som
ikke bare er en
fin Alexander-teknikk lærer men også en fremragende
trompeter og en tidligere elev av Jacobs og Cichowicz. Hver uke gikk
jeg for å høre Chicago Symphony spille og jeg lærte
så mye fra å lytte til Adolph Herseth som jeg også
hadde noen leksjoner med. Så heldig jeg var som var omgitt av
disse store pedagogene!
Hvordan
begynte dette bokprosjektet?
I
løpte av de siste 10 år hvor jeg i stor utstrekning har
undervist og gitt klinikker, har mange bedt meg om å skrive noe
om dette siden det er en mangel på litteratur om dette tema.
Først var jeg selv bare veldig nysgjerrig på
effektivisering av spillet og kompleksiteten i den menneskelige kropp
og
bevisthetens kontroll av det, så jeg lyttet til hundrevis av
timer
med lydbånd fra masterclass og leksjoner med Arnold Jacobs. Jeg
tok notater og til og med hele transkripsjoner av disse
masterclasses, og jeg tenkte at det var så mye verdifull
informasjon å videreføre. På samme tid åpnet
dette dører til mange andre områder som ville være
interessant å utforske, så jeg begynte å lese mye fra
relaterte områder. Ved en anledning reiste jeg til Chicago for
å gjennomgå Arnold Jacobs' bibliotek for å se hva
slags litteratur han benyttet for å skaffe seg sine kunnskaper. Som del av min
stilling ved Det Jyske
Musikkonservatorium, fikk jeg så
avsatt tid til å skrive en bok og prosjekter kunne starte.
Boka viste seg å bli veldig forskjellig fra hva jeg hadde antatt,
for med en gang du begynner med vitenskap er det ikke så enkelt
å postulere ting, du
må underbygge det med fakta. Så begynner du å innse
noe av kompleksiteten som finnes og hver gang du åpner
døra
til et emne, åpner andre dører seg til andre emner,
så boka mi begynte å utvide seg på forskjellige
områder. I løpet av denne prosessen begynt jeg å
få svar på noen av de spørsmål jeg i mange år hadde søkt
etter, så det var virkelig et interessant prosjekt.
I
introduksjonen nevner du Arnold Jacobs pedagogiske konsept "Song
and Wind". Kunne du utdype det?
Jacobs
brukte dette utrykk for å forenkle hva det er
nødvendig
for en messingutøver å
tenke på i hans eller hennes spilling. Når
messingutøveren "synger" i hodet, betyr det at hjernen er
involvert i å skape
musikken eller forestille seg musikken samtidig med den faktiske
spillingen,
denne tenking vil være det stimulus som resulterer i
refleks-responsen
i muskulaturen til lepper og tunge. Så mye undervisning er
involvert
i å forsøke å kontrollere disse separate elementene
av hele komplekset, mens Jacobs mente at det intelligente nivået
til hjernen burde være opptatt med musikalsk programming og at
det han kalte computernivået til hjernen ville ta hånd om
organiseringen av muskulaturen som brukes. Dette er veldig nært
det en sanger gjør. Hjernen til en sanger organiserer de
forskjellige gradene av spenning i stemmebåndet basert på
hva den oppfatter musikalsk. Messingutøveren sender
nervesignalene til sine lepper gjennom ansiktsnervene
isteden for å sende det til stemmebåndet via strupenervene,
men tenkingen er veldig lik.
Trening av det artistiske, sangen, hos hver enkelt er meget viktig, for
det er dette som forteller leppene hva de skal gjøre. En
messingutøver som er opptatt med å ha en "korrekt
embouchure" og
føle den, har vanligvis ikke mye bevissthet til overs til
å
tenke musikalt og dermed vil ikke en tilsynelatende fin embouchure
motta informasjon om de subtile forskjeller i graden av spenning for
hver tone.
"Wind" viser til
en blåser's programmering av det
respiratoriske system. Når blåseren forsøker å
kontrollere musklene til å utføre oppgaven som vil
tilføre embouchuren hensiktsmessig aerodynamisk
påvirkning, kan det være vanskelig å skille mellom de
forskjellige muskelgruppene som er involvert. Noen av musklene er
inspiratorisk (innpust) og noen er ekspiratorisk (utpust). Dersom vi forsøker å kontrollere musklene direkte kan
vi komme til å utløse noen av de andre oppgaver som de
respiratoriske musklene også deltar i, for eksempel
forløsning, avføring eller å gjøre den
abdominale vegg hard for å beskytte de
indre
organer etc. Den sensoriske
feedback fra det området av kroppen er svært begrenset, og
dermed er den bevisste kontroll av det også veldig begrenset.
Når en blåser gir ordre om å blåse vind ved
embouchuren eller røret mens han tenker på å
blåse utenfor kroppen, vil hjernen organisere de forskjellige
muskelgrupper til å utføre dette og er ikke forvirret av
å måtte gjøre andre oppgaver.
I
noen av de nyere metodebøker for messing som jeg har sett, kan
du finne råd som dette: "Hold
en stav ca. 1,5 m lang fastklemt mellom en vegg og den såkalte
støtten." Hva
kommer det av at så mange messingpedagoger fortsatt er så
uinformert om pusteteknikk?
Mange prominente
utøvere og lærere har anbefalt prosedyrer lik den nevnte,
og det er meget vanskelig å argumentere med en
mesterutøver's autoritet. Veldig lenge ville alle i for eksempel
Danmark tro på en slik praksis. Da jeg kom hjem fra Chicago i
1990
var denne overbevisning mer normen enn ikke, så det er faktisk
ikke mange år siden.
Hvis vi studerer sangteknikk kan vi se at "tight-gut" (stram mage)
metoden
har blitt undervist spesielt i den gamle tyske sangskole og antakelig
har troen blomstret i denne delen av verden og også kommet
inn i undervisning av blåsere, kanskje på grunn av mangel
på litteratur og forskning spesielt for blåsere.
Som nevnt, kan det være vanskelig å vite hva som
foregår der nede når man spiller, pågrunn av den
overfladiske senor feedback fra dette
området. En god trompeter kan føle litt spenning i det
abdominale området når han spiller fortissimo i det
høye register og bruker de
abdominale musklene. Han kan da feilaktig assosiere denne
følelse med å skyve ned diafragma, slik at de
abdominale muskler og diafragma kansellerer hverandres bevegelse og
dermed bidrar til å gjøre den abdominale veggen hard og
slik ikke
skyver ut noe luft. Dermed kan han komme til å undervise at dette
er kraften ved å spille og at det er i samsvar med tradisjonen. Men det blir
interessant å se hvordan denne tro etter hvert blir utfordret av
evolusjonen og hva slags strategi for bruk av det respiratoriske system
som vil overleve.
John Henes anbefaler boka "for alle blåsere". Hva i
boka vil være av spesiell
interesse for en treblåser?
Den dominerende del
av boka er om de respiratoriske aspekter ved å spille et
blåseinstrument, og her er det ikke et skille mellom de
forskjellige gruppene. Den menneskelige fysiologi
fungere likt på alle instrumentene, det aerodynamiske kravet er
bare veldig forskjellig mellom for eksempel en fløyte og en obo
eller mellom en trompet og en
tuba.
Hvor
kan man få tak i boka?
Det finnes en dansk utgave også?
Ja. Jeg synes personlig at den engelske utgaven er mer
presis, fordi jeg arbeidet litt lengre med den. Mange av de tekniske
utrykk fungerer best på engelsk.
o.j.
2004