Før
vi begynner å snakke om TuneUp, kan du fortelle litt om deg selv?
Jeg begynte med horn da jeg var 11, når de fleste begynner med
instrumentopplæring i statene. Jeg husker helt klart at jeg
hørte en reklame for "Old Spice" parfyme, hvor en solomelodi ble
spilt av alt mulig fra blikkfløyte til tuba. Da den kom til
horn, var jeg hektet!
Jeg studerte horn ved University of Texas i Austin under Wayne
Barrington, Farkas tredje hornist i Chicago i mange år. (Beste
sitat fra Wayne – "Spill så klart at en person som tar
musikkdiktat blant publikum kan skrive ned eksakt hva som er på
din side!") Jeg flyttet til Los Angeles for å studere med
Ralph Pyle, 2. hornist i LA Philharmonic og lærte like mye av ham
om livet som jeg gjorde om hornspill. Jeg hadde og stor nytte og
utbytte fra andre dyktige lærere/utøvere som John
Cerminaro og Jimmy Decker.
Etter å ha spilt i LA, Sverige, Mexico og Texas, flyttet jeg til
San Francisco Bay hvor jeg vant første horn posisjonen i
Stockton under Kyung Soo Won. Det var her at jeg til slutt ble
konfrontert med mine manglende intonasjonsferdigheter. Min embouchure
var ganske god og jeg hadde en god følelse for musikalske
uttrykk, men min egen pitch var svak; i hvert fall ikke god nok til
å holde en hel seksjon i god stemming!
Jeg leste alt jeg kunne deriblant bibelen om instrumental intonasjon,
Chris Leuba's "A Study of Musical Intonasjon" og Art Benade's
grunnleggende bok om musikkakustikk. Informasjonen var veldig nyttig,
men jeg spilte ikke med bedre intonasjon. Du vet, intonasjon er en
hørselsferdighet, avhenging av ørene, ikke bare
informasjon (eller øynene, for de som er avhenging av
visuelle tunere!).
Min bestefar sa alltid til meg "finn et behov og fyll det". Vel, jeg
fant et behov. Jeg behøvde noe som ga alle forutsetningene som
trengs for ut utvikle mine egne ferdigheter. Jeg kunne ikke samle alle
i hornseksjonen for å arbeide med intonasjon i time etter time,
hver uke. Her komme TuneUp inn!
Hva er TuneUp?
TuneUp systemet er to
intonasjonstreningsmetoder som bringer instrumentalister og sangere fra
introduksjon til full ensembleutøvelse. Det første
systemet, TuneUp: Basic Training er utviklet for å gi den
individuelle musiker de betingelser som er nødvendig for å
utvikle intonasjonsferdigheter i et selvstudie format. Du vet, vi har
alle forskjellig anlegg når det gjelder å oppfatte
tonehøyde og korrigering av den. Jeg? Jeg var ikke spesielt
talentfull på dette område. Det tok tid. Tid som man ikke
har på skolen og i hvert fall ikke på prøver.
Basic Training ble laget for å svare på alle disse
kravene. Teksten gir et teoretisk grunnlag, og en lyd-CD gir det
stødige, konstante akkorder og droner man trenger for å
utvikle forståelsene for beats. Utøveren korrigere beats,
mens han lytter etter den perfekte plassering av hvert stort og lite
intervall. Enkle saker faktisk. Hovedtingen er at CD-en gir den
som spiller tid! Vi alle vil utvikle oss i forskjellig hastighet. CD-en
gir de som ikke er så heldig all den tid de trenger for å
utvikle ferdighetene. Før ble de ofte "forlatt" eller til og med
fortalt ferdighetene ikke kunne utvikles!
Det andre systemet, Bootcamp, er en utvidelse av Basic
Training. Det er flere stadier å lære å
spille rent på. Først, må man kjenne "kvaliteten"
til intervallet. Dette gjøres ved å synge med CD-en.
Så lærer man særegenhetene ved sitt eget instrument.
Disse to stadier er behandlet i Basic Training. Men så
kommer den praktiske verden av klangfarge og å balansere akkorder
i tillegg til stemming. Bootcamp behandler dette.
I Bootcamp, gis grupper av utøvere, enten en kvintett
eller et fult orkester, forskjellige linjer fra Basic Training
Interval Studies. Hver linje konsentrerer seg om forskjellige
akkord medlemmer. Legg for eksempel horn på linje 3 (kvint i
akkorden), trompet på linje 5 (ters i akkorden) og tuba/trombone
på linje 2 (grunntone i akkorden) og spill sammen med CD-en. Der
er til og med noen jazzakkorder og et moll intervall studie.
Den største utfordring er at ensemblets intonasjon ikke kan
forbedres uten at den enkeltes ferdigheter blir bedre. Med andre ord,
det er et "svakt ledd" der. Utøveren som ikke kan spille rent
har mulighet til å ruinere intonasjonen for hele ensemblet. Ofte
er det denne utøver som er minst klar over sin egen
toneplassering og "uoppmerksom" på sin rolle. Når hele
ensemblet krever det, sikrer TuneUp: Basic Training at hver
enkelt oppnår en grunnleggende intonasjonsferdighet.
Nøkkelen er selvsagt et personlig ansvar. Man må
være villig til å møte sin egen svakhet (på
alle områder!) for å forbedre ensemblet som et hele.
Er det spesielle ting en
messingutøver bør være klar over?
Som messingutøvere, har vi
en stor fordel i forhold til treblåsere. Våre instrument
fungerer mer i samsvar med naturstemming, vi kan derfor bruke
"lave" eller "høye" partialtoner til vår fordel. (Den
antatte ute av stemming partial er mer sannsynlig perfekt i stemming
for en bestemt toneart!). Da jeg en kort tid studerte med
Frøydis Wekre, minnet hun meg på at alternative grep kan
ha en annen klangfarge enn de grep man vanligvis bruker. Det er
vårt ansvar, sa hun, å forsikre oss om at det klinger like
godt som andre grep. Jeg føler at alternative grep bør
spille en sentral rolle i godt messingspill. Det fortelles at
Christopher Leuba, berømt hornist og forfatter, justerte sine
bøyler i forhold til tonearten som ble spilt; en annen
innstilling for toneart A enn for Bb. Dette ville fjerne mye gjetting
ved å forsøke to justere ters, sekst og septim på
sparket.
Hvem kan bruke det?
Et av mine mål med å utvikle TuneUp var å
gjøre det enkelt og praktisk i bruk. Jeg lot bevisst være
å lage en CD-ROM. Hvor mange kjenner du med datamaskin i sitt
øvingslokale på skolen eller hjemme?! Det som var mest
fornuftig var å lage en enkel lyd-CD som kan brukes på
stereoanlegg eller med hodetelefoner. Begge er like effektive.
Jeg hører ofte klage på klangfargen på CD-en. Men
som Gene Pokorny, tubaist i Chicago Symphony sier "Det er medisin!
Det skal ikke smake godt!" Hans poeng er selvsagt at hensikten med
CD-en er å raskt vise tonehøydeforskjeller for alle
instrumenter. Jeg har forsøkt å lage en mer behagelig
klangfarge, men jeg følte at hovedhensikten ble kompromittert.
Er det noen spesielt du bør gjøre når du
begynner å bruke TuneUp?
Tenk om vi alle kunne lære
flyttbar "DO" solfege i skolen. "Mønsteret" for
intervallforbindelser innen en toneart, som jeg kaller "den harmoniske
mal”, ville forbli konsistent fra toneart til toneart. Siden de fleste
av oss ikke lærer solfege, er det nest beste å synge. Syng
alt! Fraser, dynamikk og spesielt tonehøyde!
Ben Chouinard, en dyktig
trombonist og lærer ved Towson State University i Baltimore
begynte å sette TuneUp CD-en i stereoen på bilen når
han kjørte til øvelser. Selv om han ikke arbeidet direkte
med sitt instrument, fant han at hans evne til å høre
tonen før han spilte ble mye bedre. Intonasjon handler
først om øret, så om utfordringene på det
enkelte instrument, så om forskjellig klangfarge i ensemblet.
Få det inn i øret først!
Noen tror de kan løse sine stemmingsproblem hvis de
kjøper en digital tuner. Hva sier du til dem?
Jeg har litt moro med noen jeg
gjør på seminar: Jeg har en gammel tuner som ikke har
virket på mange år. Jeg setter meg ned på en stol,
plasserer tuneren på notestativet ved siden av meg, så
griper jeg den, plasserer den på gulvet og tråkker på
den med en rask bevegelse! Etter at det første sjokket har lagt
seg, snakker jeg om fornuftig bruk av visuelle tunere. La oboisten gi
stemmetonen, slå så av den tuner saken! Det er OK å
forsikre seg selv om den grunnleggende stemming, men du "smaker" ikke
på en Monet, så forsøk derfor ikke å "se" deg
selv i stemming!
Noen avsluttende kommentarer?
Det er et merkelig fenomen rundt
det med intonasjon. Det er nesten som "Keiserens nye klær". Vi
vet alle at der er et problem. Ingen kan lure andre hvis de ikke kan
spille rent. Men problemet er at vi sjelden snakker om det. Det er
antakelig ikke noe mer frustrerende i musikkutøvelse enn
problemer med intonasjon. Lærere som selv sliter med intonasjon
kan til og med holde seg helt borte fra å jobbe med det. Men,
hvis vi overser intonasjon er det på bekostning av god
musikkutøvelse.
TuneUp er en utmerket utjevner. De som har et "godt øre"
og ikke sliter med å høre avvik i tonehøyde vil
finne den bekreftende. De som lik meg, sliter ikke bare med å
høre når noe er ustemt men i hvilken retning de skal
flytte tonen gis all den tid det tar å utvikle sikre ferdigheter.
Konklusjonen er denne: Det finnes ingen unnskyldning mer for ikke
å spille rent. Verktøy for å arbeide med intonasjon
finnes og blir anbefalt av musikere over hele verden, som også
bekrefter at det er effektivt. Det er nå oppe til hver enkelt!
For å bestille TuneUp – gå til: