Utvidede lange toner - Walter White
Ideen med å spille lange toner er ikke ny blant
messingblåsere. Cat
Anderson, lead trompeter hos Duke Ellington, har en øvelse i sin
metodebok - 20 minutter G. Han påstod at
denne øvelsen var "hemmeligheten
til å spille i høyden". Cat instruerer brukerne av
sin metode til å spille en andre linje G i
20 minutter - "som hvisking". Mange
blåsere har brukt denne ideen og den klassiske
trompeter, Craig Morris, sier for eksempel i en artikket kalt One Long G
:
Jeg har flere øvelser som jeg
liker å bruke for å utvikle styrke, og jeg vil ta opp hver
av dem i framtidige artikler. Nå, derimot, vil jeg diskutere en
øvelse jeg fikk fra John
Hagstrom mens jeg var i Chicago. Denne øvelsen hadde sin
opprinnelse, slik jeg ble fortalt, fra den store jazz trombonisten,
Tommy Dorsey. Øvelsen er veldig enkel i innhold: spill en G i
systemet, meget svakt, så lenge du kan.
Et problem med denne øvelsen er åpenbar: Den kan
være veldig kjedelig! Trompeteren Walter White har
forsøkt
å gjøre noe med det ved å lage spill-med-spor. Han
sier følgende på CD-omslaget:
Å
spille lange toner er opplagt ikke en ny ide, og det er like
mange måter å gjøre det på som det er
musikere. Denne innspilling tilbys som et hjelpemiddel til å
gjøre lang-tone øvelser mer interessante og hyggelige.
CD'en har følgende spor:
1. Tonalt
senter Bb og F (20 min.)
2. Tonalt senter A og E (20 min.)
3. Tonalt senter C og G (20 min.)
4. Tonalt senter Bb og F - med
improvisasjoner (10 min.)
Om hvorfor han bruker disse
øvelsene,
sier White:
I
starten begynte jeg, på
fridager under turneer,
å spille utvidede lange toner for å beholde et høyt
nivå av utholdenhet og styrke. Etter
å ha erfart andre nytteeffekter begynte jeg å legge inn i
det minste et
tjue-minutters sett i mine daglige øvelser, enten jeg var
på turne eller ikke. Det gir embouchuren min en ekstrem
konsistent følelse og tilfører klangen min mer innhold.
Når det blir praktisert på en svak tone i det lave
register, balanserer det ut "høyere, sterkere,
raskere"-spillingen som man ofte møter i musikkindustrien og er
en vennlig måte å ta embouchuren tilbake til nullpunktet
("ground zero") og bli smidig og
fleksibel, og en lett måte å komme tilbake i spilleform
etter en pause.
Anbefales
!
Fakta:
Utgiver: CD
Baby
Nettsted: www.cdbaby.com
Dato: 1995
Trompet: Walter White
o.j.
2005