Klinikken med Bobby Shew
Seminarrommet på Norges Musikkhøgskole var fylt til randen av interesserte "klinikk" deltakere da Bobby Shew besøkte Norsk Trompetforum den 28 mars. Og Bobby Shew ga full valuta for pengene, i nesten 4 timer holdt han interessen og konsentrasjonen på topp hos deltakerne med snakk og med demonstrasjoner på instrumentet.
Dersom Bobby Shews tilnærming til trompetpedagogikk skal karakteriseres med få ord, må det være ukonvensjonell, reflektert og eksperimenterende. Han understreket allerede i utgangspunktet at de synspunkter han kom med og de metoder han brukte var noe han gjennom lang tid hadde funnet passet for ham. Det er ikke gitt at det samme passet for alle andre, og han understreket stadig at "du selv er din beste lærer"
Når dette er sagt, viser det seg at mange finner hans metoder og råd som gode, det sies at han i dag er en av de mest populære trompetpedagoger. Han oppsøkes av mange, og ikke bare fra "jazzfolket". Mange etablerte klassikere har funnet veien til ham. Og selv sier han at han er stadig eksperimenterende og på vei. Videre anbefaler han alltid sine elever å gå til flest mulig lærere
Trompetpedagogikk er, som all annen pedagogikk, preget av tradisjonene og den stilart pedagogikken skal tjene. Det er derfor ikke underlig at det har festet seg forestillinger og tradisjoner som ikke lenger diskuteres. Nye, og ofte radikale ideer kommer derfor ofte fra "outsidere". Et godt eksempel på dette er fornyelsene i de nordiske skidisiplinene; skøyting i langrenn og V-stil i hopp har presset seg fram med stor motstand fra tradisjonsbærerne.
Bobby Shew var i begynnelsen i stor grad selvlært, og det er vel dette som la grunnlaget for hans eksperimenterende holdning til trompetspill. I en samtale etter klinikken fortalte han at han oppsøkte bevisst folk som kunne bidra med nyttig informasjon fra andre fagområder, som leger, fysioterapeuter, akustikere, ingeniører...
Et "back stage" møte med Maynard Ferguson var for ham et vendepunkt. Fergusons yogainspirerte pusteteknikk har siden vært ham til enormt stor hjelp, og dette har siden stått helt sentralt i Shews egen spilleteknikk og undervisning. Så også på klinikken, der han delte ut en detaljert beskrivelse av sin "6- trinns" pusteteknikk, som han også demonstrerte:
1. Lite luftinntak, der bukmuskelen går litt ut, avslappet.
2. Stort luftinntak, bukmuskelen beveges horisontalt innover.
3. Stort luftinntak, bukmuskel i samme stilling, skuldre løftes rett opp.
4. Spenn bukmuskel isometrisk i innerste posisjon.
5. Slapp av og senk skuldrene.
6. Blås (som om du spytter riskorn).
Utførelse og inkludering av trinn 2, 3 og 4 er avhengig av hva som skal spilles. Han hevdet at ved å gjenta 6-trinns prosedyren 60 ganger daglig i 21 dager ble den automatisk og ville gå i ett.
Shew har også en effektiv og rask oppvarmingsmetode. Ved siden av å å være effektiv her den i tillegg den fordelen at den kan gjøres f.eks. i bilen på vei til en "gig":
1. Blafre med fullstendig avslappede lepper, ved å blåse forsiktig med lukket munn (slik at det låter omtrent som en hest som blåser ut i nesa). Dette stimulerer blodomløpet og fjerner melkesyre, og bør gjøres så ofte det er anledning, også i pauser under spilling.
2. Gjør "leppesumming", dvs. isometriske leppevibrasjoner, som om du spiller uten munnstykke. Høyst i 15 - 20 sekunder ad gangen. Dette er også en god test på om leppetilstanden er ok. Han hevdet at leppeposisjonen ved lik "summing" ikke er den samme som leppenes stilling ved spill på instrumentet.
3. Spill på munnstykket med så klar tone som mulig.
4. Spill litt, f. eks. skalaer, på instrumentet, og du er spilleklar for godt.
Han hevdet at et par minutter totalt på pkt. 1, 2 og 3 var tilstrekkelig oppvarming til å bli spilleklar. Metoden er også ideell på dager da en ikke spiller, f.eks. på reiser, ferie, sykdom el.
Han hadde selv ikke spilt den dagen, slik at vi fikk en realistisk demonstrasjon av hvordan oppvarmingen virket på ham selv. Shew er en meget allsidig trompetist, og han viste at oppvarmingen ga ham direkte tilgang også til det øvre registeret.
Som tidligere seminarholdere, snakket Shew også en god del om munnhulens betydning. Han snakket, naturlig nok, mye om å spille i høyt register. I tillegg til riktig pusteteknikk, er munnhulen og spesielt tungas posisjon viktig for å få stor lufthastighet sammen med god klang.
Shew understreket også meget sterkt viktigheten av å spille med "den gode følelsen i kroppen". Maratonøving er neppe av det gode. I tillegg til trette, ja kanskje ødelagte muskler, etterlater overdrivelser en negativ følelse, som kroppen vil "huske". Øving (og spilling) skal tvert i mot gi en positiv følelse. Femten minutter med gode følelser og resultater er langt bedre enn en slitsom time eller flere med daglig kjedsommelighet og frustrasjoner. Ha det gøy med instrumentet!
Ved siden av handskrevne notater, med noteeksempler og meget talende skisser, fikk klinikkdeltakerne også kopi av tre særtrykk: a) Chops and Changes, b) A positive approach to practicing, og c) You are your own best teacher (Windplayer vol. 7, nr. 1). Dersom du kjenner noen som deltok på klinikken, kan vi anbefale deg å ta en kopi av dette stoffet. Les det i såfall i Bobby Shews egen ånd, bruk din fornuft og ta til deg det som passer for nettopp deg.
Norsk Trompetforum takker spesielt Frank Brodahl for at vi på hans initiativ fikk anledningen til å lage denne klinikken. Møtet med Bobby Shew ga nye impulser og ideer. Og på samme måte som jazzen her bidratt enormt til å utvikle trompetspill generelt, ga møtet med jazzmusikeren Bobby Shew mersmak spesielt.
F.I.